Adam Lambert je už 9 rokov súčasťou skupiny Queen, ich prvý spoločný album však vyšiel až v roku 2020. Album je výberom tých najlepších skladieb skupiny Queen, s ktorými sa Lambert popasoval svojským štýlom a nenechal sa zahanbiť. Publikum svojim anjelským zborom miestami vytvára nezabudnuteľný zážitok, na ktorý by bol sám Freddie hrdý. Druhý Freddie nikdy nebude, avšak Adam je ten, ktorý nesie posolstvo a legendárne skladby aj ďalším generáciám.
Výber skladieb, ktoré nájdeme na CD sú výberom z Best of Queen. Skladby predstavujú kompiláciu koncertov po celom svete, z ktorých vybrali Roger Taylor, Brian May a Adam Lambert tie najlepšie. To, čo môžeme počuť od začiatku je zbierka živých vystúpení a momentov, ktoré vyjadrujú hudbu jednej z najlepších kapiel v histórii. Pri počúvaní odporúčam zavrieť oči, vychutnať si skladby a vžiť sa do vystúpení, v ktorých niekedy znie naraz 100 000 ľudí.
Všetci vieme, že druhý Freddie Mercury nebude, pretože tak silnú kombináciu talentu a charizmy na pôde rocku, má len málo ľudí. Legendárne live vystúpenia Queenu boli na najvyššej úrovni, charakterizoval ich Freddieho pochod po pódiu s päsťou vztýčenou smerom nahor a v druhej ruke zvierajúc mikrofón. Taktiež nenapodobniteľným bolo jeho vibrato, ktoré je najcharakteristickejšie práve v piesni Bohemian Rhapsody. K zaujímavostiam patril aj jeho rozsah, ktorý sa na tenoristu pohyboval niekde okolo troch oktáv.
Je skutočne nenahraditeľný, avšak Lambert sa svojim vystupovaním, hlasom a charizmou snaží Freddiemu priblížiť. Má odvahu a schopnosť popasovať sa so širokým výberom skladieb, ktoré pokrývajú najrôznejšie štýly. Jeho prejav však nemusí vyhovovať každému, ale je sympatické, že sa nesnaží Mercuryho napodobňovať a zachováva si svoj osobitý štýl. Zachováva taktiež integritu Freddieho skladieb a fanúšikom po celom svete dáva šancu na prežitie najväčších hitov skupiny Queen.
Úvodnou skladbou je Tear It Up. Vokály, ktoré zaznievajú sú dokonalou náhradou za Freddieho. Práve tu sa ukázalo ako sa dokáže Lambert svojim hlasovým rozsahom a silou hlasu priblížiť k Mercurymu.
Now I´m Here a Another One Bites The Dust nie sú ničím výnimočné. Sú to energické, chytľavé skladby, ktoré majú za úlohu urobiť šou. Počas refrénu v Another One Bites The Dust sa k Lambertovi na chvíľu pridá Roger.
Don´t Stop Me Now je piesňou, v ktorej dav ľudí vytvára sugestívny zbor, ktorý spieva spolu s Lambertom. Jeho práca s publikom je impozantná, dokáže divákov pripraviť, a v tom správnom momente skladbu rozbehnúť. Necháva dav spievať celé frázy z piesne a spev, ktorý sa nesie celým štadiónom je zážitkom.
Somebody To Love v podaní Adama je slušný a uspokojivý výkon. Prechádza ľahko cez veľké rozsahy a zabáva sa s publikom. Koniec piesne ja najzaujímavejší, získa prekvapivý, postupný vzrast so sólom bicích nástrojov a sprievodnými vokálmi, čo pôsobí trošku zvláštne. Dojem celej piesne v tomto prípade narúša komunikácia s publikom, resp. Adamove poznámky, ktoré tu byť nemuseli. Aj keď sa Adam nezhoduje ani s Freddiem, ani s najlepším coverom piesne v podaní Georga Michaela, opäť dokázal, že sa nesnaží nikoho kopírovať, ale piesne podáva ,,po svojom.“
Zaujímavosťou albumu je zaradenie skladieb Love Kills: The Balad a I Was Born To Love You, ktoré sú baladickými piesňami Freddieho z čias jeho sólovej dráhy. Tieto dve piesne sú jedným z najsilnejších momentov albumu. Sú nabité svojskou náladou, intímnosťou, dramatickosťou a nesú so sebou hlbokú výpoveď. Pôvodne bola pieseň Love Kills napísaná ako soundtrack k filmu Metropolis z roku 1984, a neskôr prepísaná pre Queen Forever v roku 2014.
Under Pressure, skladba s najcharakteristickejším gitarovým úvodom. Roger zohráva v piesni významnú úlohu, pretože ide ruka v ruke s Adamom a niektoré frázy spieva dokonca sám. Efektívna skladba, v ktorej hlasy oboch spevákov dokonale splynú.
Osobité miesto je venované skladbe Who Wants To Live Forever, ktorá bola venovaná obetiam streľby na diskotéke v Orlande, v roku 2016. Na začiatku skladby vyjadruje Adam slovami, komu je pieseň venovaná. Vďaka publiku, ktoré sa v určitých pasážach podieľa na interpretovaní piesne máte dojem, že ste priamo na koncerte. Skladba je plná energie, silných emócií a v neposlednom rade celý význam a posolstvo piesne podčiarkujú dokonalé vokály, frázovanie a dynamická gradácia.
Love Of My Love je opäť piesňou, kde sa anjelským zborom, ktoré vytvára publikum, nesú slová piesne. Lambert necháva divákov odviesť svoju robotu a dáva im pocit, že sú súčasťou celého koncertu. Jeho frázovanie a podanie skladby je na niektorých miestach totožné s Freddiem, čo vyvoláva v poslucháčovi pocit zamyslenia, ako veľmi sa dokáže Lambert priblížiť k Mercurymu. Z celého albumu je práve Love Of My Love najemotívnejšou skladbou, ktorá zanecháva v poslucháčovi hlbokú stopu.
Bohemian Rhapsody je skladba, ktorá rozdeľuje ľudí na dve skupiny, niektorí ju nenávidia pre jej viac ako 60 cover verzií, druhí ju milujú. Adamovi sa v skladbe podarilo zachovať autentickosť skladby, avšak nie je tak dych berúcim vystúpením ako jej originálne prevedenie. Miestami je až príliš tvrdá, neprecítená a skladbu interpretuje naozaj po svojom.
Záverečné kombo We Will Rock You a We Are The Champions sú triumfálne skladby, ktoré boli zaradené jednoznačne na koniec CD. V skladbe We Will Rock You nebolo čo pokaziť. We Are The Champions dopĺňa Lambert svojimi vokálmi a behmi do vyšších polôh. Vyzýva publikum, aby sa k nemu pridalo a dalo bodku za týmto skvelým výberom 20tich piesní.
Adamove výkony pôsobia hudobne skvelo, všetky tóny, ktoré spieva sú správne, napĺňa ich svojským vystupovaním a úctou, ktoré si zaslúžia voči Freddiemu. K poslucháčom si získal dôveru, a aj tí, ktorí boli zvyknutí na originálne zoskupenie Queen ho prijali.
Alexandra Prohásková
Zdroj foto: Universal Music