Hmlisto, dvojgeneračné duo Veroniky a Jána Kickovcov, matky a syna z horskej samoty pod Vtáčnikom, prichádza po singli Blýskavica s celým albumom Československá, ktorý obsahuje príbehy konkrétnych ľudí a miest súvisiacich s československou tematikou. Album v digitálnej aj CD podobe vyšiel symbolicky 28. októbra, v Deň vzniku samostatného česko-slovenského štátu.
Zatiaľ čo pieseň Blýskavica rozpráva príbeh mladej týranej ženy z horárne na slovenskom vidieku, ktorá utečie do neznáma s českým turistom, v iných piesňach z albumu sa objavujú napríklad tatranské končiare (Rysy), obec pri Lučenci (Praha v zelených horách), filmár a etnograf Karel Plicka (Karel), ale aj neznáma cestujúca z nočného autobusu Praha – Brezno (Nočný spoj), či most cez rieku Morava so štátnou hranicou medzi Českom a Slovenskom (Hranica). Pieseň Jáchymov sa spája so západočeským mestečkom, neslávne známym svojimi uránovými baňami, kde pracovali
politickí väzni aj zo Slovenska. Príbeh jej vzniku rozpráva Veronika Kicková z dua Hmlisto takto: „Keď sme kupovali pozemky nad Očovou, kde sme pred rokmi chceli gazdovať, jeden majiteľ odmietol predať svoj podiel s tým, že kvôli tej pôde bol jeho otec v Jáchymove. A celkom ostro na mňa vybehol v chodbe medzi parožím s tým, či vôbec viem, čo to bol Jáchymov. Spomenula som si na tú príhodu hneď ako som začala uvažovať o československej platni. Nasledovalo hľadanie na stránkach Ústavu pamäti národa, slovenskú časť piesne nakoniec inšpirovalo niekoľko rôznych spomienok pamätníkov. Hlavnou hrdinkou piesne sa stala chudobná nevesta z katolíckej rodiny zo
samôt, ktorá sa napriek nesúhlasu rodičov vydá za bohatého evanjelického gazdu. Toho však komunisti krátko na to rozkulačia a pošlú do uránových baní, zatiaľ čo jeho Mara naňho celé roky čaká, a keď sa konečne dočká, tuší, že sa vrátil úplne iný človek. Aj napriek viac-menej dobrému koncu na mňa z tej pesničky doliehal veľmi ťaživý pocit. Nevedeli sme si s Janom poradiť s aranžmánom pesničky. No a keďže tam bol ten Jáchymov, odhodlala som sa poprosiť sudetského barda Petra Linharta, s ktorým sme občas hrávali, či by neskúsil tú ťažobu nejako preklenúť. Podľa mňa sa to podarilo skvelo a tak vznikla naša autorská spolupráca,“ približuje Veronika Kicková.
Nakoniec sa pražský pesničkár podieľal na šiestich skladbách ako autor a na
ôsmich ako interpret. Samotný Petr Linhart to hodnotí takto: „Fúzia dvoch pohľadov, dvoch výpovedí spoločne obsiahnutých vo väčšine piesní je tým, čo robí tento album jedinečným. S Veronikou sme písali každý svoju časť, svoj pohľad na tému príbehu. Viedli sme rozhovor slovom i hudbou. Ján potom tie vety z našich rozhovorov umne aranžérsky prepojil do jedného celku. Veronika je vlastne dokonale československá, keďže vyrastala ako Češka v Karlových Varoch, ale z vlastného rozhodnutia sa stala Slovenkou. Podobne československá bude aj táto platňa. Príbehy oboch krajín a ich jazyky sa tu prepájajú v nečakaných súvislostiach. Navždy preč, navždy svoji.“
Hudobne prišlo oproti starším albumom Hmlista (Na druhom brehu z roku 2018 a Ozveny lazov z roku 2020) k posunu. Namiesto gitarových vrstiev sa tu pracuje s klasickou štúdiovou kapelou v živej nahrávke, ktorá pulzuje prirodzeným vnútorným tepom. Ľudové motívy, ktoré sú pre Hmlisto typické, sú v niekoľkých prípadoch znovu inštrumentálne, ale inde tvoria aj s pôvodným textom organické súčasti piesňovej koláže, predovšetkým v piesniach Adam vidí a Karel.
„Niekedy sú to len také čriepky, úryvky z ľudových piesní, ktoré sa k téme priamo viažu. Tie boli prvé, niečo ako archeologický nález v teréne. Až potom sme okolo nich vystavali ten zvyšok, teda autorskú hudbu a text. V iných prípadoch sme postupovali tak ako je u Hmlista zvykom, čiže som používala folklórne motívy úplne voľne, iba podľa vnútornej nálady alebo som dokonca hrala na fujaru úplne nové, neľudové melódie,“ vysvetľuje Veronika Kicková svoj nevšedný prístup k moravskému a slovenskému folklóru.
Konečná podoba albumu vznikala v Prahe v produkcii Josefa Štěpánka (na
albume si zahral aj na pedal steel gitaru a lap steel gitaru) v štúdiu Soundevice, nahrávaciu techniku obsluhoval Adam Pakosta, ktorý na nahrávke hosťoval ako huslista. Aranžmány sú dielom druhého člena Hmlista, Jána Kicka, ktorý nahral aj všetky akustické a elektrické gitary a sprievodný spev. Štúdiovú kapelu okrem nich tvorili Jan Steinsdörfer (klávesy), Martin Novák (bicie, perkusie, zvonkohra) a Jan Lstibůrek
(basgitara, kontrabas, moog).
Album Československá vychádza 28. októbra 2022 v pražskom nakladateľstve Galén ako digitálny album aj ako klasické CD, autorkou výtvarného dizajnu, založeného na čiernobielej fotografii Karola Plicku, je Madgaléna Lindaurová. Publikum bude album po prvýkrát počuť naživo na koncerte v pražskej Malostranskej besede v pondelok 31. októbra. Okrem dua Hmlisto a Petra Linharta sa poslucháči môžu tešiť aj na producenta albumu a gitaristu Josefa Štěpánka. Nasledovať bude koncert 2. novembra
v Karlových Varoch a dva koncerty na Slovensku – v Art Café v Banskej Štiavnici (25. novembra) a v Pivnici v Bratislave-Devíne (26. novembra).
Multilink: https://songwhip.com/hmlisto/blyskavica
Pôvodnú tlačovú správu Lubomíra Houdka do slovenčiny preložil a doplnil
Vladimír Potančok, redaktor Rádia_FM a autor relácie Hudba sveta_FM
Titulná foto: Lubomír Houdek