Žánrovo fluidný eastern Kos v domácom Poľsku pozbieral hneď šesť národných filmových cien, vrátane tých za réžiu, scenár či kostýmy. Historický film zasadený do 18. storočia v Poľsku mýtizuje aj demýtizuje postavu národného hrdinu Tadeusza Kościuszka. Do slovenskej distribúcie film priniesla distribučná spoločnosť FILM EUROPE.
Revolúcia pohľadom obyčajných
Tadeusz Kościuszko bol jedným z katalyzátorov národného povstania proti uzurpátorskému Rusku. Režisér filmu Paweł Maślona mení spôsob, akým sa na plátnach poľská história väčšinou predostiera. Dejiny nepredkladá perspektívou dôležitých hodnostárov, ale prizmou obyčajných ľudí z nižšej vrstvy. Aj z toho dôvodu Kościuszko nie je protagonistom. Dej sledujeme skrz chudobného roľníka v podaní Bartosza Bielenia, ktorý sa do diváckej pamäte zapísal predovšetkým ako falošný kňaz v surovom coming of age príbehu Corpus Christi, no účinkoval aj v slovenskom filme Juraja Lehotského Plastic Symphony. Kos sa tak opiera skôr o dobové reálie a každodenný život na pozadí veľkých dejín, než o didaktické prerozprávanie markantných udalostí.
Poňatie histórie a žánrovosť
Maślona zdôrazňuje, že mu nejde o vernosť voči prepisu udalostí. Z archívnych prameňov síce čerpá, skladá z nich však svojbytný žánrový naratív. Pod vrstvou žánrového tvaru s westernovými prvkami kladie dôraz na práva žien a útlak, vďaka čomu je snímka aktuálna aj v súčasnosti. Žánrový mix zahŕňa prvky vnútornej melodrámy a nezaprie vplyv estetiky Quentina Tarantina, ku ktorému sa režisér hrdo hlási, rovnako ako tvorbu Sama Peckinpaha. Zároveň však zdôrazňuje lokálnu poetiku poľskej kinematografie a dôležitosť tradícií a folklóru. Zahadzuje tendenčný životopisný naratív a rozpráva o univerzálnom boji za ľudskú slobodu a práva menšín, ohýbajúc ohrané schémy tradičnej ponuky historických filmov.
Poľský talent
Paweł Maślona sa vypracoval z pozície asistenta réžie a v roku 2017 debutoval tragikomédiou Panický záchvat, ktorá bola uvedená v hlavnej súťaži Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch. Režíroval aj niekoľko v Poľsku populárnych televíznych seriálov, menovite napríklad krimi Motyw. Nejde o autorského tvorcu, ale o veľmi zručného eklektika a žánrového rozprávača. Scenár jeho druhého filmu napísal debutujúci novinár Michał A. Zieliński. O scenári Maślona vyhlásil, že je pre neho pomyselným darom a mohol sa vďaka nemu konečne venovať problematike nevoľníctva. Maślona v súčasnosti pripravuje snímku Lovetown, čo je adaptácia bestselleru Michala Witkowského, tematizujúca poľskú gay komunitu na pozadí politických zmien.
Zdroj: TS Simona Sopiaková, PR manažérka spoločnosti Film Europe, (správu doplnila redakcia Moja kultúra)
Zdroj foto: Film Europe