„Niekomu možno bude ľúto, že festival má len päť dní a menej filmov, no musíme si uvedomiť, že svet zastal a s ním aj filmy, kultúra, no hlavne nefungovala ekonomika,“ hovorí pre náš portál umelecký riaditeľ festivalu Peter Nagel.

Organizátori Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest sa rozhodli 28. ročník festivalu uskutočniť v skrátenej, 5-dňovej podobe, bude však naživo, s divákmi, nie v žiadnej online forme ani inej, hybridnej. Hoci sa zatiaľ diváci ostýchajú chodiť do kín – len za uplynulý víkend prišlo do kín napríklad v Českej republike len 6-tisíc divákov, organizátori veria, že návštevnosť sa postupne zlepší. Rovnako tak nestrácajú nádej, že sa zlepší aj pandemická situácia a Košice budú v zelenej zóne v čase konania festivalu.


„Nie je to taká samozrejmá vec, že ľudia budú brať útokom kiná. Sme preto veľmi radi, že práve Art Film Fest pomôže tomu, aby sa ľudia postupne vracali do kín,“ podotkol na tlačovej konferencii umelecký riaditeľ festivalu Peter Nagel.


Na festivale bude zachovaná súťaž, v ktorej sa o ocenenia budú uchádzať medzinárodné filmy z celého sveta – prestížnych festivalov z Cannes, Berlína, Benátok a Sundance. Medzinárodný filmový festival v Cannes, ktorý sa vlani uskutočnil v online podobe, vydal tzv. Cannes Selection, v ktorej je 40 filmov. Porotu budú tvoriť tri ženy – Tereza Nvotová, Natália Germáni a Maja Hriešik.


Druhú najpočetnejšiu sekciu tvorí Panoráma, v ktorej bude 22 filmov a veľmi dôstojne, no i kvantitatívne bude zastúpená Slovenská sezóna. „Je to dôsledok toho, že kiná boli zavreté a medzitým sa dokončilo mnoho filmov. Uvedieme 12 filmov, štyri hrané a osem dokumentárnych filmov, až päť z nich nakrútili ženy. Všetko sú to výnimočné, originálne filmy. Niektoré z nich už aj zaznamenali aj medzinárodný úspech, napríklad dokument Biela na bielej Viery Čákanyovej, ktorý bol v Jihlave vyhlásený za absolútneho víťaza Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov,“ povedal ďalej Nagel. Otváracím filmom festivalu bude najnovší film Martina Šulíka Muž so Zajačími ušami, ktorý už bol premiérovaný vo Varšave a získal tam dve ocenenia. Na slovenskú premiéru však stále ešte čaká: „To je jeden z filmov, ktorý mal mať pôvodne premiéru až v septembri, ale príde už do Košíc a my sa z toho tešíme,“ hovorí umelecký riaditeľ.


Celý program festivalu bude zastúpený 45 filmami a len štyri z nich sa dostanú do kino distribúcie, takže pôjde v ozajstnom zmysle o festivalové filmy.

Cenu Hercova Misia tohto roku udelia českému Hercovi Petrovi Nárožnému a in memoriam ju udelia režisérovi a kameramanovi Jaroslavovi Siakeľovi. Na Art Film Feste si pripomenú po sto rokoch jeho dielo – Jánošíka, ktorého nakrútil spoločne s kameramanom, bratom Danielom Siakeľom. K snímke bude znieť v premiére živá hudba v podaní Davida Kollara a Tomáša Mutinu.

Jánošík, 1921. Zdroj: Slovenský filmový ústav

V súťažnej sekcii budú bojovať ocenené filmy z Benátok, ktoré nakrútili režisérky-ženy: portugalsko-britský film Počúvaj! (réžia Ana Rocha) a švédsko-francúzska snímka Rozkoš. „Z ďalších filmov je to Pustatina – iránska snímka, ktorá vyhrala sekciu Horizonty v Benátkach. Spomeniem aj film zo štátu, ktorý všetci poznáme, ale napriek tomu, že už vyše 30 rokov pôsobím v rámci tejto profesie, som v živote nevidel film z Malty. A tento film z Malty má názov Luzzu, čo je aj názov originálny názov rybárskej pramice, bol jedným z najpríjemnejších prekvapení na filmovom festivale v Sundance. A ďalej film, ktorý mal premiéru v hlavnej súťaži na Berlinale, je to režijný debut herca Daniela Brühla – Next door, v preklade sme ho nazvali Sused. Zo slovenských hraných filmov uvedieme snímku, ktorá stále čaká na svoju premiéru, je to česko-slovenský film Bohdana Slámu Krajina ve stínu, ďalej tretí film Miry Fornay Žaby bez jazyka a festival zakončíme chuťovkou, veľmi sviežim prekvapením, českým filmom Ubal a uteč, čo je skvelá tínedžerská komédia v duchu filmov, aké nakrúca napríklad Guy Ritchie,“ prezradil Peter Nagel.

S programovým riaditeľom festivalu, Petrom Nagelom, sme sa ďalej zhovárali aj po tlačovej besede.

Pán Nagel, do akej miery pandémia ovplyvnila filmový svet, tvorcov a festivalový život?

Je to zvláštna situácia. Z pohľadu bežného človeka, ak sa hermeticky uzavrie svet, boli zastavené činnosti akými sú nakrúcanie filmov, čo je dosť náročná záležitosť, akoby vznikla istá diera, ktorá zanechá isté následky. Ak hovoríme o našom festivale, ovplyvní to tvorbu programu. V celosvetovom meradle sa ukázalo, že film predstavuje, našťastie, masový segment, takže sa podarilo nakumulovať dostatok filmov, z ktorých je možné vytvoriť program. Vidíme to aj vo svete, hoci sa festival v Cannes nekonal, mali pripravenú kolekciu filmov, ktorú by boli uviedli. Tento rok oproti tradičnému májovému termínu posúvali festival až na začiatok júla, Benátky budú na prelome augusta, septembra. Potrebujeme však, aby opäť začali fungovať kiná. Je prirodzené, že ľudia sa do kín nehrnú…

Rovnako ako do divadiel, veď nemožno očakávať, že budú všetky priestory ihneď, počas prvých týždňov, plné ľudí…

Týka sa to všetkých umeleckých prevádzok. A preto je dôležité, aby sa tá pandémia v takom masovom meradle neopakovala. Možno prídu čiastkové vlny a niekde sa to vyskytne, ale ak by sa naozaj mal svet na jeseň zavrieť na pol roka, myslím si, že to už by bolo veľmi komplikované pre celú kultúru a umenie vôbec.

Spomenuli ste na tlačovej konferencii, že ste začali program tvoriť v apríli. Dá sa vôbec za takú krátku dobu pripraviť festival? Počas minulých rokov ste festival pripravovali tak, že keď skončil ročník, ani ste si nestihli vydýchnuť a už ste začali pracovať na ďalšom…

Ak by sme sa pozreli začiatkom apríla na opatrenia, ktoré vtedy platili a spýtali by sme sa trebárs hlavného hygienika, či by sme koncom júna mohli spraviť festival v Košiciach, myslím, že ani on by nám to vtedy nepovedal. Zrejme by nepoznal odpoveď na túto otázku odpoveď. Niekomu možno bude ľúto, že festival má len päť dní a menej filmov, no musíme si uvedomiť, že svet zastal a s ním aj filmy, kultúra, no hlavne nefungovala ekonomika. A to má za dôsledok aj to, že nielen program sa nedá pripraviť za pár dní, ale každý festival predsa stojí veľké peniaze. Hovorím to absolútne na rovinu, pretože nie je čo skrývať, v tejto neistej situácii sa k nám sponzori nehrnuli. No napriek tomu sme to rozhodnutie spraviť museli. Povedali sme si preto, takéto budú reálne intencie, v akých to môžeme spraviť a vyšlo nám to na maximálne päť dní. Celoročná práca na festivale nie je len o tvorbe programu, ale aj o zháňaní financií. Veríme, že ten nasledujúci rok už bude priaznivejší.

Napriek ťažkostiam sa organizátorom Art Film Festu podarilo udržať to, čo robí festival festivalom, teda uviesť typické festivalové filmy – zo všetkých len štyri sa dostanú do kín. Ktoré by si mal divák pozrieť?

V súťažnej sekcii máme filmy z prestížnych festivalov, ktoré som spomínal, víťazný film z Benátok v sekcii Horizonty alebo ďalší titul, ktorý je z festivalu v Cannes – Jarná kvetinka. Nakrútila ho iba 20-ročná herečka a zároveň režisérka. Je to jej režijný debut a je to zaujímavá špecialitka, lebo ide o dcéru dvoch známych francúzskych hercov – Sandrine Kiberlain a Vincenta Lindona. Ich dcéra Suzanne Lindon spravila film, svieži portrét jednej tínedžerky, ktorá sa zapletie so starším mužom. Je to skvelé kino. A potom sú to ďalšie, ako spomínaný film z festivalu Sundance, Luzzu a ďalším lákadlom môže byť nemecko-španielsky herec Daniel Brühl, jeden z najpopulárnejších hercov súčasnosti, ktorý už dnes viac hrá v Hollywoode a uvedieme jeho režijný debut Sused.

Tohto roku bude pomerne netradičná porota – minimalistická, budú ju tvoriť iba tri členky. Ako ste prišli k tomuto nápadu?

Bol to nápad, že tohto roku by porotu mohli tvoriť samé ženy a zdalo sa mi, že ak by ich bolo už päť, možno už by sa ani nemuseli dohodnúť (úsmev). Tri áno. Netvrdím, že od budúceho roka budeme mať len čisto ženskú porotu, ale nie je žiadna obava, že tri je málo. Bežne fungujú festivaly tak, že majú trojčlenné poroty. Chcel som mať rôznorodé zastúpenie jednotlivých profesií, takže mohla tam byť aj kameramanka, kostymérka, scenáristka, filmárky z rôznych brandží. Poviem Vám po festivale (úsmev).

 

Zhovárala sa Zuzana Vachová

Zdroj foto: autorka, Jánošík, 1921. Zdroj: Slovenský filmový ústav, Muž so zajačími ušami – Barbora Jančárová, Adam Oľha, David Kumermann – © Titanic/In Film Praha

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno