Už takmer jubilejný ročník hudobného festivalu v Piešťanoch sa v týchto dňoch začal napĺňať prvými koncertami klasickej hudby.
Dom umenia Slovenskej filharmónie privítal 5. júna manželskú dvojicu Xéniu a Filipa Jarovcov, koncertujúcich z úcty k významnému kontrabasistovi a skladateľovi 18. storočia Johannovi Mathiasovi Spergerovi ako Sperger duo. V programe komorného koncertu ponúkli piešťanskému publiku harmonické stretnutie kontrabasu a klavíra zložené z diel slovenských a českých autorov 19. a 20. storočia. Nokturno pre kontrabas a klavír Eugena Suchoňa, iniciátora založenia Piešťanského hudobného festivalu, doplnila Fantázia na témy Smetanových opier od Vojta Kuchynku. Dramaturgiu koncertu doplnila tvorba ďalšieho slovenského autora – Jána Cikkera s Piesňami pre kontrabas a klavír.
Komorný koncert umelci venovali spomienke na vynikajúceho českého dirigenta a pedagóga prof. Václava Talicha, jedného zo zakladateľov a prvých šéfdirigentov Slovenskej filharmónie, taktiež osobnostiam slovenskej hudobnej kultúry. „Chceli sme vzdať poctu českým aj slovenským skladateľom, keďže stáli pri zrode Slovenskej filharmónie. Zároveň sme si týmto programom pripomenuli Rok českej hudby a taktiež výročie Bedřicha Smetanu. Fantázia na témy Smetanových opier znela v majstrovskej úprave českého kontrabasového virtuóza Vojtu Kuchynku. V Cikkerových úpravách ľudových piesní je zachovaná lyrickosť, zvuk kontrabasu je smutný, clivý a piesne sú naozaj krásne. Vieme z hudobnej literatúry, že pre kontrabas a vysoký alebo hlboký hlas sa často piesne písali, takže aj Cikkerove znejú farebne zaujímavo a sýto,“ uviedol pre náš portál kontrabasista Slovenskej filharmónie Filip Jaro, zakladateľ Sperger dua.
Noblesu kráľovských dvorov predstavili 13. júna na ďalšom festivalovom koncerte nazvanom Kráľovské soirée hudobníci Trnavského komorného orchestra pod vedením umeleckej vedúcej Alžbety Ševečkovej spolu so sólistkou, prvou harfistkou orchestra Slovenskej filharmónie, Katarínou Turnerovou.
Program koncertu bol zostavený z diel slávnych skladateľov uvádzaných na kráľovských dvoroch vo Viedni, Londýne, Budapešti a Prahe. Na Kráľovskom soirée zaznel Koncert pre harfu Georga Friedricha Händla, Sonatina G dur Antonína Dvořáka, Suita pre sláčikový orchester Leoša Janáčka, ale aj nežné interlúdium pre sláčikové nástroje a harfu, ktoré pod názvom Ariadna, stále je tu skomponoval súčasný slovenský skladateľ Egon Krák.
Zvuková krása harfy Kataríny Turnerovej rozprávala s Trnavským komorným orchestrom bájny príbeh dcéry krutého krétskeho kráľa Minóa, príbeh o odvážnej a prezieravej Ariadné, ktorá z knóssoského labyrintu zázračným mečom a klbkom nite zachránila pred nenásytným Minotaurom svojho milého Thésea.
Symboliku tejto skladby vyzdvihol v úvodnom príhovore generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Turner, keď pripodobnil okolnosti súčasného sveta k blúdeniu nástrahami labyrintu. Ak sa hudba stala počas koncertu onou Ariadninou niťou, ktorá nás dokáže zachrániť svojim dôvtipom a krásou, stretnutie s ňou malo a vždy bude mať liečivú moc. Presvedčiť sa o tom mohlo plné hľadisko foyeru Domu umenia v Piešťanoch.
Zdroj: dramaturgia DU SF, doplnila redakcia mojakultura.sk
Foto: Martin Palkovič