Festival otvorí Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod taktovkou renomovaného švajčiarskeho dirigenta Larsa Mlekuscha. Otvárací koncert 16. ročníka Medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos sa uskutoční v utorok, 8. novembra 2022 o 19:00 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu na Mýtnej ulici v Bratislave.
Sólistami večera budú belgický klavirista Daan Vandewalle, ktorému bolo dielo A Dog’s Life venované autorom Fredericom Rzewskim a sopranistka Juliet Fraser z Veľkej Británie, ktorá sa zaskvie v druhej kompozícii večera, Neither Mortona Feldmana. Obe diela budú uvedené v slovenskej premiére.
Frederic Rzewski a Morton Feldman majú napriek značnej odlišnosti autorských poetík mnoho spoločného: obaja sú potomkami židovských emigrantov z východnej Európy (tak ako George Gershwin, Aaron Copland, Leonard Bernstein či Philip Glass) a obaja napriek príbuznosti s avantgardnými hnutiami, ktoré americkým kontinentom prehrmeli počas minulých dekád, boli prakticky osamelými bežcami.
VSTUPENKY: https://www.ticketportal.sk/event/Melos-Etos-2022-SOSR
VIAC K PROGRAMU: https://hc.sk/melos-etos/program
Sopranistka Juliet Fraser sa špecializuje na súčasnú klasickú hudbu. Je medzinárodne uznávanou interpretkou novej hudby a medzi jej posledné festivalové úspechy patria vystúpenia na Mníchovskom bienále, Acht Brücken (Kolín nad Rýnom), November Music (‚s-Hertogenbosch), Huddersfield Contemporary Music Festival, Tectonics Glasgow a TIME:SPANS (New York). Juliet pravidelne vystupuje ako hosťujúca sólistka so súbormi ako Musikfabrik, Klangforum Wien, Ensemble Modern, Plus-Minus, Talea a Quatuor Bozzini. Je tiež hlavnou členkou vokálneho súboru EXAUDI, ktorý založila roku 2002 spolu so skladateľom a dirigentom Jamesom Weeksom. Juliet úzko spolupracuje najmä so skladateľmi Laurenceom Craneom, Pascale Criton, Bernhardom Langom, Cassandrou Miller a Rebeccou Saunders. Veľká časť jej objednávok sa sústredila na vytvorenie nových diel pre hlas a magnetofónový pás/živú elektroniku alebo pre duo s Markom Knoopom, pre hlas a klavír. Vdýchla nový život existujúcim dielam, ako napríklad Philomel Miltona Babbitta, Three Voices Mortona Feldmana a Quatre chants pour franchir le seuil Gérarda Griseyho. Roku 2021 uviedla na festivale v Aldeburghu monológ Samuela Becketta Not I spolu s Feldmanovými Three Voices, ktorý bol v denníku The Guardian opísaný ako „celkom ohromný tour de force…, každý prvok dokonale predvedený“. Nahrala starú hudbu s Collegium Vocale Gent a EXAUDI pre vydavateľstvá ako Harmonia Mundi a Winter & Winter a nové sólové diela pre Kairos, Hat Hut, NMC, HCR a Another Timbre. Jej najnovší album predstavuje sóla a duá Chayi Czernowin, Beata Furrera, Enno Poppeho a Rebeccy Saunders, nahraný vo WDR a vydaný na NEOS v novembri 2022. Juliet je zakladateľkou a umeleckou riaditeľkou eavesdropping, festivalu experimentálnej hudby, ktorý sa koná v Londýne a spoluriaditeľkou All That Dust, malého nezávislého vydavateľstva novej hudby.
Po medzinárodnej kariére koncertného saxofonistu sa Lars Mlekusch v súčasnosti objavuje aj ako dirigent na miestach ako Musikverein Wien, Wiener Konzerthaus, Concertgebouw a Muziekgebouw Amsterdam, Elbphilharmonie Hamburg, Casa da Música Porto, National Concert Hall Taipei a na festivaloch ako Huddersfield Contemporary Music Festival, Elphilharmonie Sommer, Festival Wien Modern, Impuls festival Graz alebo Salzburg Aspekte. Dirigoval súbory a orchestre ako Klangforum Wien, Ensemble PHACE Vienna, OENM Salzburg, Georgisches Kammerorchester Ingolstadt, Orquesta Sinfonica Nacional de Cuba a ďalšie. Spolupracuje so skladateľmi ako Bernhard Lang, Francesco Filidei, Sarah Nemtsov, Wolfram Schurig, Agata Zubel, Klaus Lang, Wolfgang Mitterer, Xu Yi a oddirigoval mnoho premiér. Nahrával pre spoločnosti KAIROS, Gramola, Col Legno, Edition Zeitklang, SWR, Label PHACE a mnohé rozhlasové stanice. Od roku 2015 vyučuje saxofón, komornú a súčasnú hudbu na Zurich University of the Art. V období 2005 – 2017 bol profesorom saxofónu a komornej hudby na Musik und Kunst Privatuniversität Wien. Pravidelne je pozývaný na majstrovské kurzy na najrenomovanejšie inštitúcie po celom svete vrátane Conservatoire de Paris CNSMD, Conservatorium van Amsterdam, Fryderyk Chopin University of Music Warsaw, Conservatorio Giuseppe Verdi Milano, Royal College of Music London, Beijing Central Conservatory, Northwestern University Chicago, Eastman School of Music, Manhattan School of Music, New England Conservatory a pôsobil aj na fakultách European Saxophone University Gap, Impuls Academy Graz a Arosa Music Academy. Mlekusch študoval hru na saxofón v Bazileji (Marcus Weiss) a Chicagu (Frederick L. Hemke) a dirigovanie u Artura Tamaya a Emilia Pomàrica.
Dann VANDEWALLE je medzinárodne uznávaným interpretom klavírnej hudby 20. a 21. storočia. Jeho repertoár pozostáva zo stoviek skladieb, vrátane kompletného prevedenia klavírnych diel Charlesa Ivesa, Oliviera Messiaena, ako aj mnohých premiér, ktoré sú výsledkom intenzívnej spolupráce so súčasnými skladateľmi. Vystupoval na najrôznejších miestach, od malých klubov undergroundovej experimentálnej hudobnej scény až po etablované scény, ako je festival Pražská jar, Lincoln Centre v New Yorku alebo Theatre des Chatelets v Paríži. K špeciálnym projektom patrí jeho celoživotná spolupráca s americkým skladateľom Alvinom Curranom, ktorá vyústila do série šesťhodinových maratónov klavírneho cyklu Inner Cities, série, ktorá vyšla na CD boxe Long Distance Classics/Harmonia Mundi (2005) K ďalším nahrávacím projektom patrí kompletná klavírna hudba Gordona Mummu (2008 NWR) a jeho debutová nahrávka Ivesovej sonáty Concord (1996), ktorá sa stretla s nadšenými kritikami v americkej tlači. Jeho najnovšia nahrávka je venovaná skladbe Frederica Rzewského The People United Will Never Be Defeated. Premiéroval desiatky nových skladieb, napr. od Christiana Wolffa, Clarencea Barlowa, Marie De Alvear, Freda Fritha a Gordona Mummu. Je jedným z mála klaviristov na svete, ktorí hrajú celý Sorabjiho Opus Clavicembalisticum. Medzi posledné projekty patrí uvedenie Ligetiho klavírneho koncertu v Carnegie Hall v New Yorku a na festivale Pražská jar. Okrem sólistickej činnosti tvorí klavírne duo s legendárnym austrálskym klaviristom Geoffreym Douglasom Madgeom a duo s violončelistom Arne Deforceom a speváčkou Salome Kammer. Roku 2015 zahral vo svetovej premiére A Dog’s Life, Rzewského 2. klavírny koncert, pod taktovkou Petra Rundela, Asko Schonberg Ensemble. Roku 2017 hral svetovú premiéru Rzewského Piesne o povstaní v Concertgebouw Bruggy. Čoskoro vyjde jeho najnovšia nahrávka, Skalkottasov Klavírny koncert č. 3 s dirigentom Johannesom Kalitzke.
SYMFONICKÝ ORCHESTER SLOVENSKÉHO ROZHLASU – prvé slovenské profesionálne symfonické teleso (zal. 1929) má za sebou vyše deväťdesiat rokov úctyhodnej histórie. Za ten čas orchester zrealizoval nespočetné množstvo nahrávok nielen pre potreby rozhlasového vysielania, ale aj pre spoločnosti Opus, Supraphon, Naxos, Marco Polo, Arte Nova a iné. SOSR sa svojou diskografiou zaraďuje k orchestrom s najväčším počtom vydaných audio nosičov v celosvetovom meradle. Okrem toho je orchester pravidelne činný aj pri nahrávaní hudby k slovenským i medzinárodným filmom. K najznámejším hosťujúcim umelcom, ktorí koncertovali so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu patria dirigenti Charles Mackerras, Neeme Järvi, Kirk Trevor, Alain Pâris, Friedrich Haider, Andrew Mogrelia, David Porcelijn, Alexander Rahbari, Vladimir Spivakov, Petr Altrichter, Vladimír Válek, Yordan Kamdzhalov, ako aj vokálni a inštrumentálni sólisti Anna Netrebko, Yusif Eyvazov, Boris Berezovskij, Edita Gruberová, José Carreras, Peter Dvorský, Adriana Kučerová, Štefan Kocán, Pavol Bršlík, Emmanuel Pahud, Daniel Ottensamer, Jiří Bárta, Dalibor Karvay, Milan Paľa, Juraj Bartoš a mnohí ďalší. K sólistom SOSR-u patrili aj medzinárodné hviezdy ľahšieho žánru ako Ray Charles, Liza Minnelli, či Shirley Bassey. Orchester pravidelne účinkuje na domácich festivaloch ako Bratislavské hudobné slávnosti, Nová slovenská hudba, Melos-Étos, Allegretto Žilina, hudobný festival Piešťany, či Radio_Head Awards festival. Je vítaným hosťom aj na zahraničných pódiách, kde opakovane hosťoval v Rakúsku, Nemecku, Maďarsku, Bulharsku, Španielsku, Taliansku, Japonsku, Francúzsku, Hong Kongu, Južnej Kórei i vo Veľkej Británii. Viackrát vystúpil v prestížnej koncertnej sále Musikverein vo Viedni, vo filharmonických sálach v Essene, Mníchove, Kolíne nad Rýnom, Klagenfurte a iných. V rokoch 2016 a 2017 bol rezidenčným telesom operného festivalu v rakúskom St. Margarethen. Udalosťou v nahrávacích aktivitách orchestra bola svetová premiéra opery Ermanna Wolfa-Ferrariho Šperky Madony na CD. K ďalším mimoriadnym umeleckým počinom patrilo nahratie kompletu Šostakovičových a Moyzesových symfónií pre vydavateľstvo NAXOS, ako aj vyše sto CD albumov so skladbami súčasných amerických skladateľov a interpretov. Umenie SOSR-u je dnes možné pravidelne počúvať z vysielania väčšiny svetových rozhlasových staníc a nahrávky filmovej hudby v jeho prevedení zazneli už aj v produkciách ocenených Oscarom. Symfonický orchester Slovenského rozhlasu sa so svojimi hudobníkmi a dirigentmi špecializuje na interpretáciu diel obdobia klasicizmu, romantizmu, ako aj hudby 20. a 21. storočia. Spolupracuje so slovenskými vydavateľstvami pri nahrávaní a vydávaní domácej tvorby a výrazne podporuje slovenských interpretov.
Zdroj: Hudobné centrum/ Magdaléna Stýblová – PR manažérka festivalu
Titulná fotografia: Lars Mlekusch. Zdroj foto: Markus Sepperer