„Bol to jeden kšeft, už sa nebude opakovať,“ vraví postava Černáka v podaní Milana Ondríka. O priebehu tvorby snímky MIKI sme sa zhovárali s jednou z producentiek, Zuzanou Mistríkovou. Čo si o svojich úlohách myslia hlavní predstavitelia, známi herci Milan Ondrík, Martin Nahálka a Rebeka Poláková?
Vo filme MIKI sa dívame na začiatok mafiánskeho bossa Mikuláša Černáka. Mladý muž z Télgartu, ktorý spolu s manželkou a bratom bývajú u mamy, sa snaží zarobiť, čím sa dá. Keď zacíti príležitosť dostať sa k väčšej sume peňazí, situáciu využije a splatí dlh mŕtveho otca. Kdesi tam začína morálne nečistý príbeh Mikiho Černáka. Na to, čo sa javilo ako „jeden kšeft,“ sa dnes smutne dívame ako na fatálne zlyhanie príbuzných a polície.
V hlavnej úlohe je známy slovenský herec Milan Ondrík. Na svoju postavu sa pripravoval nielen psychicky, ale aj fyzicky. „Tešil som sa na každú situáciu a fyzicky som sa rád menil, a pripravoval. Bolo to náročnejšie, lebo film sa točil na tri fázy a ani nie postupne. Vždy som sa musel načasovať do tej fyzickej formy, aby sedela danej scéne,“ objasňuje Ondrík.
„Každý má právo urobiť chybu, ale len vtedy sa vieme posunúť, keď tú chybu nezopakujeme. Ak ju zopakujeme, musíme si uvedomiť, že niečo je zle, niečo nerobíme správne. Tak isto je to aj o našom národe, sme nepoučiteľný a chýb opakujeme čím ďalej, tým viac.“ zamyslel sa herec Milan Ondrík.
Rebeka Poláková stvárňuje Černákovu manželku Ivetu. „Moja postava je ambivalentná, človek sa v nej nevyzná. Na jednej strane ju vidíme, ako hovorí, že majú dosť peňazí, na strane druhej si užíva blahobyt. Ivetin svet je pre mňa najlepšie povedaný tým, že na začiatku filmu má teplákovú súpravu a na konci stojí v kožuchu z norky a s diamantmi.“
„Obhajovať ich nemôžeme, to sa nedá. V príbehu som pravá ruka Mikuláša Černáka. Sedeli si ľudsky a vedeli si navzájom pomôcť. Katarzný pocit podľa mňa nastane, keď sa to celé, to všetko zlé, čo vybudovali, zrúti. Ako to už v živote býva,“ hovorí o príbehu herec Martin Nahálka. Vedľa spomínaných tvárí stoja aj Michal Kubovčík, Dušan Cinkota, Gregor Hološka a ďalší.
„Keď začal Miro Šifra príbeh spracovávať, zistili sme, že ak by ho chcel porozprávať celý, buď by mal film štyri hodiny alebo by sa mnohé veci do jedného filmu nezmestili. Preto bude film ešte jeden. Začali sme komunikovať aj o televíznej verzii filmu, takže nám z toho prirodzene vyšlo pokračovanie. Televízny seriál bude mať štyri časti a bude trochu rozdielny ako filmy, samozrejme, bude mať mnohé spoločné body, ale zároveň bude iný,“ hovorí pre náš portál Zuzana Mistríková, jedna z producentiek filmu MIKI.
Na otázku, či s Mikulášom Černákom, na základe filmu, ktorý ho predstavuje aj ako príjemného, dobrého človeka, nebude najmä mladá generácia, ktorá nepozná reálie 90-tych rokov, sympatizovať, Zuzana Mistríková odpovedá: „Ak by nemal charizmu, nikdy by sa nedostal tam, kde sa dostal. Pokiaľ však je divák aspoň trošku pozorný a sleduje jeho príbeh, veľmi presne zistí, kde sa mu veci vymkli z pod kontroly a veľmi rád by sa vrátil späť, no už to nie je možné.“
Producentka Zuzana Mistríková pre náš portál potvrdila, že pokračovanie filmu bude drsnejšie. Vidno to aj zo záberov, ktoré sa objavili v záverečných titulkoch. K žánrovému vymedzeniu filmu, ktorý má miestami aj dokumentárny charakter, Mistríková objasňuje: „Samozrejme vieme o udalostiach, ktoré sa odohrali. Nevieme však, čo si medzi sebou jednotlivé postavy príbehu medzi sebou hovorili, aké boli ich vzťahy, čo si kedy povedali a kto dal impulz, aby sa isté veci odohrali. To znamená, že všetko, na čo sa divák díva, je fikcia. Scenárista si to vymyslel na základe udalostí, ktoré sa diali v určitej nadväznosti. To, čo vo filme Iveta alebo Miki cítili, je fikcia.“
Ako príbeh vznikal? Podľa slov Mistríkovej to bola obrovská práca. Na začiatku bol rešerš udalostí 90-tych rokov, ako jednotlivé skupiny slovenského podsvetia vznikali, scenárista Miro Šifra naštudoval súdne spisy a následne sa aj s Mikulášom Černákom niekoľkokrát stretol: „Potom sa museli selektovať niektoré veci, aby dávali zmysel. Často vo filme vidíme spojenie dvoch udalosti, ktoré sú zobrazené v jednej, pretože sa napríklad diali podobne a filmový príbeh nikam neposúvali. Celá výstavba príbehu je práca Mira Šifru. Už v momente, keď začal písať, sme vedeli, že budeme musieť spraviť pokračovanie, lebo by nemohol niektoré udalosti vo filme vypovedať dôsledne“.
So samotným Mikulášom Černákom, sa dohodli, že mu scenár dostane dopredu. Scenárista ho informoval o svojom prístupe a o tom, ako príbeh chce rozprávať. Ako spresnila Zuzana Mistríková, Šifra s ním viedol rozhovory a mnohé boli aj počas pandémie, takže boli aj telefonické. „Mikuláš Černák pochopil, že Šifru musí nechať porozprávať film tým spôsobom, aký si zvolil. Na konci súhlasil, čo bolo výsledkom systematickej komunikácie s ním. Nebolo to tak, že sme za ním prišli až s hotovým scenárom a pýtali si súhlas. Černák mu začal dôverovať v tom, že vie, čo robí.“
Spracovala Karin Kissová
Za rozhovory ďakuje redakcia Moja kultúra.sk