V interpretácii vynikajúcej slovensko-švajčiarskej Zuzany Ferjenčíkovej, zaznel v nedeľu 7. apríla 2019 cyklus Krížová cesta od Marcela Duprého. Ponúkame vám z koncertu unikátne fotografie od Jána Lukáša.
Organový recitál slovensko-švajčiarskej organistky Zuzany Ferjenčíkovej bol vyskladaný z cyklu Krížová cesta od Marcela Duprého. Hudba francúzskeho skladateľa bola spočiatku improvizácia na texty Krížovej cesty teológa a poeta Paula Claudela. Návštevníci si ju vypočuli v slovenskom preklade, pričom v úlohe recitátora sa predstavil herec Štefan Bučko.
Štrnásť epizód utrpenia Ježiša Krista a jeho vykúpenia je zdrojom mnohých technických a zvukových efektov kráľovského nástroja. Preto kto chcel stráviť piatu pôstnu nedeľu so silným duchovným zážitkom, mal výnimočnú možnosť stráviť ju práve s klasickou hudbou v bratislavskej Redute
Toto dielo je bratislavskému publiku známe, nakoľko pred časom Krížovú cestu netradične, formou pantomímy uviedol Milan Sládek. Túto náročnú tému poňal maestro pantomímy Milan Sládek s plnou vážnosťou a poctivým naštudovaním. Diváci tak zažili silný kultúrny a duchovný zážitok, ktorý umocnila atmosféra miesta konania – Kostol sv. Vincenta de Paul v Ružinove. Predstavenie dotvorila organová skladba Le chemin de la croix (Krížová cesta) z dielne Marcela Dupré. Úlohy rozprávača sa zhostil aj na marcovom predstavení, 17. marca 2019, herec Štefan Bučko. Krížová cesta je unikátnym predstavením, v ktorom Milan Sládek sugestívnym spôsobom prežíva spolu s divákom každé zo štrnástich zastavení, ktoré vypovedajú o posledných chvíľach Ježiša Krista.
Po uvedení Krížovej cesty v Johanneskirche v Düsseldorfe v apríli 2007 napísal denník Rheinische Post: „Keď Milan Sládek nesie svoj kríž na Golgotu, tak človek priam vidí ako jeho na bielo namaľovaná tvár potí kvapky krvi a vody. Keď sa mu pod ťarchou imaginárneho kríža podlamujú kolená a nakoniec padá, je priam počuť praskanie jeho kostí. Neskôr zasa zosobňuje postavy apoštolov z maľby Leonarda da Vinciho – Posledná večera, nechá udrieť kladivo na klinec, ukáže sňatie z kríža. Dokonca obraz Piety, ktorá silne symbolizuje spätosť Márie s Ježišom, nepredstavuje pre Sládka žiadny problém.„
Predstavenie v Redute však dalo tejto téme nový ráz, s akcentom na organovú hudbu doplnenú recitáciou, čím sa priblížili divákovi a zároveň poslucháčovi. Treba pochváliť dramaturgiu Slovenskej filharmónie, že takýto repertoár sa stal súčasťou obdobia pred Veľkou nocou – jedným z najvýznamnejších sviatkov pre kresťanov. Nezameniteľný prejav a hlav herca Štefana Bučka v kombinácii s vynikajúcou interpretkou svetového mena – Zuzanou Ferjenčíkovou, priniesol do Reduty nezabudnuteľný a silný zážitok pre publikum.
Slovenská organistka, klaviristka a skladateľka Zuzana Ferjenčíková (1978, Lučenec) začala štúdium klavírnej hry ešte ako dieťa v Banskej Bystrici, kde následne absolvovala hru na organe na Konzervatóriu. V štúdiu hry na organe pokračovala na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni. Jej pôsobenie zahŕňa široké spektrum aktivít. Pri príležitosti 200. výročia narodenia Franza Liszta uviedla vo Viedni jeho kompletné dielo pre organ a založila spoločnosť Wiener Franz Liszt-Gesellschaft. Zuzana Ferjenčíková žije vo švajčiarskom Fribourgu, dlhodobo pôsobila aj vo Viedni a v Montpellier. Patrí medzi najlepších žiakov francúzskej organovej hviezdy Jeana Guillou.
Zdroj foto: Ján Lukáš – SF