Pozrite sa, aké tituly pre vás pripravili jednotlivé súbory Slovenského národného divadla: šéfovia Opery, Baletu a Činohry predstavili, čo vás čaká v 102. sezóne. Generálny riaditeľ SND Matej Drlička informoval o aktuálnej finančnej situácii, historickej budove a veľkom upratovaní.
Slovenské národné divadlo otvorilo 102. sezónu premiérou hry Glengarry Glen Ross a zároveň šéfovia jednotlivých súborov predstavili ďalšie tituly, ktoré sú v pláne. Riaditeľ Opery SND Lubor Cukr ešte predtým, ako uviedol novú sezónu, vrátil sa pohľadom do covidovej doby, kedy v online priestore vysielali pre divákov Rigoletta a pripravili aj televízny záznam Rusalky. Novinkou Opery SND sú aj podcasty, napriek korone sa podarilo odpremiérovať Denník Anny Frankovej. Cukr pripomenul, že predstavenie Tosca (18. septembra 2021) venovali životnému jubileu opernej dive Jolane Fogašovej, ktorá je v súčasnosti sólistkou SND.
Sezónu úspešne otvoril galakoncert k jubileu nášho svetového tenoristu Petra Dvorského s našimi špičkovými sólistami svetového mena (Jolana Fogašová, Peter Bršlík, Peter Berger a ďalší), ale aj zahraničnými hosťami – napríklad aj jedným z top tenorov súčasnosti Piotrom Beczałom. Tituly novej sezóny sú však viac-menej zdedené od minulého vedenia. Prvou premiérou bude na konci októbra Verdiho La Traviata so sólistami: Adriana Kučerová, Ľubica Vargicová, Mariana Sajko, Peter Bršlík. Hudobne dielo naštuduje vynikajúci dirigent Robert Jindra, ktorý má s opernými dielami skúsenosti zo svetových operných domov.
Prečo padla voľba práve na La Traviatu? Chce divák práve tieto tituly v opere vidieť? Ide aj o výber, ktorý je mierený pre tých, ktorí majú prvý kontakt s operou? „Čo sa týka nastavenia sezóny, Traviatu aj Carmen sme v Slovenskom národnom divadle už mali, rovnako sme tu mali Nabucca. Sú to pre mňa tri tituly, ktoré by v repertoári mali byť. Je to dobrý výhľad aj do budúcna a teda začíname s Traviatou. Určite by som chcel v budúcnosti spraviť nové inscenácie týchto troch titulov. Nemám na mysli, že by nasledovali hneď za sebou, no pre širšiu obec by určite v sezóne mal byť aspoň jeden zo zmienených titulov. Určite sme práve túto operu vybrali aj pre divákov, ktorí ešte nemali kontakt s operou, potom je pre nich Traviata ideálnou voľbou. Bola to zhoda okolností, že sme začali touto operou, ak by sme chceli Nabucca, potrebovali by sme externý zbor, ktorý by sa spájal s ďalšími nákladmi. Snažili sme sa ich zredukovať a práve Traviata vyšla v tejto chvíli ako najoptimálnejšie riešenie, na ktorom sme sa dohodli s pánom Daliborom Jenisom, s ktorým sme sezónu pripravovali,“ hovorí pre náš portál šéf Opery SND Lubor Cukr.
Vo februári divákov čaká po Rusalke Dvořákov ďalší titul – Čert a Káča (dirigent Ondrej Olos) a treťou premiérou, ktorá je naplánovaná, je Donizettiho Lucia di Lammermoor. Oba tieto tituly boli pripravované ešte bývalým vedením, no roky sa odsúvali, pripomenul pre náš portál Cukr. „Koncept, ktorý som videl na Operu Čert a Káča, bol zaujímavo pripravený a bol som za to, aby sa toto divadlo uviedlo. Nebude to nastavené úplne pre najmenšie deti, ale povedzme smerujeme aj k mladým ľuďom a tým sa ich snažíme dostať do divadla. S nápadom prišla Zuzka Fischerová , držím jej palce, aby to vyšlo. Je to nádherná hudba, sám som túto operu pred rokmi režíroval, je to krásne dielo. Zatiaľ sme v prípravnej fáze, takže nemôžem príliš veľa prezrádzať o obsadení a čakám, kým niekto mávne povestnou vlajkou, že sme pripravení a môžeme začať pracovať. Teraz mám na mysli ekonomické hľadisko, teda to, že máme schválené peniaze, potom už mi nič nebude brániť v tom, aby som stlačil ten pomyselný gombík a odštartoval celú prácu na tomto zaujímavom diele. Verím, že bude dostatok času a to mávnutie príde včas, aby sa všetko stihlo pripraviť.“
Titul Lucia di Lammermoor je tiež prebratý z koncepcie minulého vedenia, je to opera, ktorá čo sa týka obľúbenosti v repertoári patrí medzi prvú tridsiatku. V autorovom rebríčku je však nepochybne najúspešnejšou tragickou operou a vo všeobecnosti ju možno považovať za jedno z najkrajších kusov bel canta, samozrejme, technicky nesmierne náročných. Zaujímavosťou je, že práve vďaka Lucii di Lammermoor získal Donizetti miesto profesora na kráľovskom konzervatóriu v Neapole. Ďalej hovorí riaditeľ Cukr: „Sezóna už viac-menej bola nastavená, všetko už bolo rozbehnuté, no ja sám by som sa až tak za tento titul neprihováral. Pán Jenis sa rozhodol pokračovať v ňom, takže chystáme sa aj na tento projekt. Ešte jednu vec si však treba uvedomiť: nikto od nás nemôže chcieť veci tak, ako keď sme boli pred covidom, pretože ešte stále nie sme v štandardnej, normálnej situácii a myslím si, že ešte dlho ani nebudeme. Ľudia sú opatrní, dokonca ani dnes nevieme predpokladať, ako bude vyzerať normálny stav v budúcnosti. Divadlo je veľmi citlivý mechanizmus, zisťujeme napríklad, že diváci si kupujú vstupenky len tesne pred predstavením. Stále sme v rôznych, výnimočných situáciách a v ľuďoch je stále neistota.“
A ešte jedna podstatná vec: zatiaľ ostáva Orchester Opery SND bez šéfdirigenta, no riaditeľ Opery si uvedomuje, že tento post je nevyhnutné obsadiť. Plány má, no zatiaľ je predčasné prezrádzať viac, čo v redakcii rešpektujeme, veríme však, že meno nového šéfdirigenta sa dozvieme, pretože pre každý orchester je vedenie podstatné.
Pozitívnou správou je, že nečinné neostáva ani Operné štúdio, projekt dramaturga a režiséra Mareka Mokoša, ktorému sa napriek covidovému obdobiu podarilo úspešne realizovať Denník Anny Frankovej. Už v októbri uvedú (9. a 10. októbra) v premiére Zuzanka Hraškovie Jozefa Greššáka a Dido a Aeneas Henryho Purcella v adaptácii Margaret Laurie a Thurstona Darta. Hlavnú rolu v postave Zuzanku Hraškovie bude spievať Jana Vondrů, ktorú si diváci mohli vypočuť aj v spomínanej monodráme Denník Anny Frankovej.
Plány Baletu SND predstavila na tlačovej konferencii umelecká riaditeľka Nina Poláková. Rovnako sa vrátila retrospektívne do minulej sezóny a uviedla, že spolupráca s VŠMU, Konzervatórium Evy Jaczovej, SĽUK-om a ďalšími inštitúciami, je nesmierne dôležitá pre obe strany. Pripomenula online vysielanie baletnej inscenácie Narodil sa chrobáčik v choreografii Igora Holováča. Zároveň uviedla, že vďaka partnerovi má dnes súbor novú podlahu na javisku.
V novej sezóne sa chce baletný súbor koncentrovať na pôvodnú slovenskú tvorbu, klasický repertoár, a výber toho najlepšieho z tvorby choreografov 20. a 21. storočia.
Druhého októbra bude uvedená premiéra titulu Balet a SĽUK, o ktorom nám riaditeľka Nina Poláková povedala: „Bude to výber tých najlepších čísel baletu a zároveň tých najlepších z folklórnych. Spoluprácu so SĽUK-om som mala už v koncepcii, no tento nápad bol podporený už počas covidu, keď sme nemohli pracovať. Mám veľmi silný vzťah k folklóru, keďže sme spoločne s folkloristami študovali na Tanečnom konzervatóriu, pretože tréningy, kým sa žiaci nerozdelia na špecializáciu klasický a ľudový tanec, sú do štvrtého ročníka, spoločné. Veľmi si vážim folklórnych tanečníkov, ktorí sa folklóru venujú od detstva a zároveň si myslím, že aj divácky potenciál je veľký. Chcela som týmto predstavením docieliť, aby práve prostredníctvom folklóru mali možnosť diváci vidieť, aký je balet krásny a naopak, diváci baletu mohli objaviť čaro folklóru.“
22. októbra divákov čaká Galavečer Umenie pre život s moderátorkou Alenou Heribanovou, 19. novembra odpremiérujú niekoľkokrát odkladanú Popolušku, ktorú ešte pred pandémiou so súborom nacvičoval britský choreograf Michael Corder. Corder pri spracovaní Prokofievovho baletu vychádzal z bohatej farby hudobnej partitúry i emocionality dejovej línie známej rozprávky, ktoré zvýraznil moderným choreografickým videním. Corderov choreograficko-režijný koncept vhodne dopĺňa výprava anglického scénografa a kostýmového výtvarníka Marka Baileyho.
29. apríla Balet SND uvedie Rukopisy majstrov, kde bude prezentovať diela svetových choreografov. Prečo je podľa riaditeľky Polákovej dôležité pre slovenské publikum prinášať aj tvorbu svetových choreografov? „Keď sa chceme vyrovnať ako kultúrny národ a ukázať svetové umenie v čo najvyššej forme nášmu divákovi, myslím si, že diváci si zaslúžia to najlepšie, čo existuje. Okrem toho, umenie nepozná žiadne hranice.“
Novú sezónu koncom mája Balet SND uzavrie Fashion Balet Gala. Práve týmto predstavením vedenie súboru podporí slovenskú tanečnú tvorbu, pričom na nej bude spolupracovať aj so slovenskými módnymi dizajnérmi. „Jednoznačne treba dať príležitosť aj domácim tvorcom. Budú to aj tvorcovia, ktorí pôsobia u nás, ale aj Slováci pôsobiaci v zahraničí. Napríklad Kristína Borbélyová, Lukáš Timulák, slovenský tanečník a choreograf, ktorý pôsobí v Holandsku, Roman Novitzky a Adrian Ducin. Všetko to budú nové diela špeciálne pripravené pre tento večer odprezentované v kostýmoch slovenských dizajnérov.“ Koncepciu tohto večera vytvorila riaditeľka baletu Nina Poláková spoločne so šéfdramaturgom Kristiánom Kohútom.
Najviac premiér v novej sezóne odprezentovala riaditeľka Činohry SND Miriam Kičiňová: po Glengarry Glen Ross budú nasledovať tituly: komorná dráma Floriana Zellera Matka, v januári nasledujúceho roka Kým prídu Rolling Stones, Špina maďarského autora Bélu Pintéra v réžii Jána Luterána, Salemské bosorky odhalia, ako možno manipulovať s pravdou. Činohra SND prinesie aj pôvodnú slovenskú tvorbu, hru Ostrov autorov Valerie Schulczovej a Romana Olekšáka a sezónu uzatvorí rozprávka Nebojsa.
Novinárom, no dnes už aj verejnosti, naša prvá scéna postupne predstavuje baletné, činoherné a operné premiéry 102. sezóny Slovenského národného divadla prostredníctvom vizuálov. Plagáty nie sú prvoplánové, vizuály rozhodne zaujmú potenciálneho diváka svojou kreativitou, cielia na inteligentného diváka, v mnohom sú odvážne, pracujú s podprahovými prvkami, symbolmi a výraznými farbami. Tím, ktorý na nich pracoval: artdirection: Barbora Šajgalíková, foto a montáž: Jakub Gulyás, foto balet: Marian Furnica, styling: Milan Štefan, vizáž: Jana Olšinská, Veronika Kučerová, Mima Fošnárová, produkcia Zuzana Barysz, Simona Nagyová, Tereza Píchová, Romana Špačková.
Diváci si teda určite majú z čoho v novej sezóne vybrať. Generálny riaditeľ SND Matej Drlička na tlačovke prezentoval, aj myšlienku, že z divadla by chcel spraviť kultúrny priestor, kde budú diváci radi chodiť aj mimo času predstavení. Začalo sa vo veľkom upratovať – interiér aj exteriér. Po dvanástich rokoch preto dal vyčistiť travertínovú fasádu (novinárom na tlačovke odprezentoval pôsobivé zábery horolezcov, ktorí čistili vonkajšie divadelné priestory), na námestie pred divadlom, ktoré je obľúbeným priestorom na korzovanie, no nevyzeralo príliš vábne na pohľad, vysadili stromy okrasné rastliny a kvety. Cieľom je skultivovať námestie a docieliť, aby ľudia do divadla radi prichádzali nielen v čase predstavení, ale napríklad aj na kávu do rekonštruovaného baru. Okrem exteriéru majú snahu udržiavať a revitalizovať aj interiér novej budovy SND.
V apríli divadlo predstavilo Ministerstvu kultúry SR ozdravný plán, pôvodný rozpočet 17 miliónov eur má byť navýšený. Vedenie SND požadovalo zvýšenie približne o 6 miliónov, z ktorých necelé tri zatiaľ dostali. Drlička podotkol, že sa snažia optimalizovať náklady, aj z toho dôvodu znížil počet pracovných miest v SND z 960 na súčasných 840. Vytvorila sa nová kolektívna zmluva, vzniklo právne oddelenie, samostatná pozícia hlavného kontrolóra.
O finančnej situácii SND podrobne informoval ekonomický riaditeľ Matej Bošňák, ktorý pripomenul, že SND ťaží vysoký investičný dlh vo výške 21,8 milióna eur. Pri nastavovaní rozpočtu na roky 2022 a 2023 vychádzajú výdavky na úrovni približne 28 miliónov eur, pričom zdôraznil, že v týchto rokoch by sa mohli v rámci vlastných príjmov vrátiť k dobrým obdobiam, kedy boli vlastné príjmy na úrovne zhruba 5 miliónov eur.
Historická budova SND ostáva uzatvorené pre havarijný stav a je potrebná jej rekonštrukcia. Podľa generálneho riaditeľa SND by pre divákov a umelcom mohla byť opäť dostupná v roku 2028. V súčasnosti ju prenajímajú na konferencie, kongresy, prípadne koncerty, nakoľko priestory hľadiska to umožňujú, v havarijnom technickom stave je časť budovy, pre ktorý nemožno zabezpečiť bezpečnú divadelnú prevádzku.
Zuzana Vachová
Zdroj foto: SND, Jakub Gulyás, Marian Furnica