Národ, ktorý v sebe objavil hrdinstvo a vo svete jednotu

Mladý francúzsky režisér Elie Grappe vzbudil záujem svojim debutom – športovou drámou Oľga – už minulý rok na filmovom festivale v Karlových Varoch. Teraz je film v rámci prehliadky Créme de la Créme uvedený aj v slovenských kinách s obsahom azda ešte aktuálnejším, než v čase svojho vzniku.

V úvode snímky vidíme Kyjev vo výstavbe. Niekoľko miliónová metropola, ktorá si pred pár rokmi zažila mesiace trvajúci občiansky konflikt, ktorý v tom čase predstavoval jednu z najväčších tragédií modernej Európy. O osem rokov neskôr sa výškové budovy mesta rúcajú pod paľbou cudzej armády, no v uliciach mesta stoja rovnako odhodlaní občania, ktorí sa s gurážou bijú za svoju krajinu a lepšiu budúcnosť.


Oľga je 15-ročná gymnastka s napoly ukrajinskými a napoly švajčiarskymi koreňmi. Po tom, ako sa spolu so svojou mamou stala terčom vládneho útoku, musí odísť k svojej rodine ďaleko na západe. Jej matka ako novinárka však zostáva doma, aby mohla naďalej viesť odpor voči skorumpovanej moci.


Aj keď sa dej odohráva vo Švajčiarsku, skutočný príbeh prebieha v Kyjeve a Oľginom vnútri. V čase, keď sa celý ukrajinský národ držal za ruky a spoločne sa vzoprel arogancii moci, Oľga musela stáť mimo a na celú situáciu sa dívať z diaľky. Podstatou filmu, ktorú objíma klasická štruktúra športového filmu, je nadobudnutie národnej hrdosti a potreby stáť za svojimi. Keď Oľga konečne prijme vytúžené švajčiarske občianstvo, okolnosti na Euromajdane dosiahnu najkritickejší bod. Jej mama tvrdo doplatí na svoju účasť v protestoch, čo v mladej športovkyni vyvolá pocit hnevu, ktorý už s patriotizmom nemá nič spoločné. Vec je už nanajvýš osobná a Oľga musí prehodnotiť svoje doterajšie priority. Bude ďalej trénovať, aby sa dostala na olympiádu, alebo sa postaví k svojim blízkym na kyjevské barikády?


Hlavná hrdinka sa ocitá v situácii, v akej nikto z nás, súčasných Európanov, nikdy nebol. Láska k domovu sa v nej chce rozvinúť do sily bojovať za vlastný národ. Oľga však nemá prístup k odvahe, aká ženie jej kamarátov a rodinu spojených v uliciach Kyjeva. Je to odvaha, ktorá aj najmiernejších donúti chytiť do ruky zbraň a súčasne postaviť sa do rany inej. Popri dosahovaní svojich profesionálnych športových mét sledujeme aj pomalé budovanie Oľginej zodpovednosti, nie len za seba a svojich najbližších, ale za celú spoločnosť.


Oľga sa s okolnosťami musí vysporiadať sama, ďaleko od všetkého diania. Významne jej v tom pomáha gymnastika. Do športového úboru potí všetok svoj stres a ako dokonalý stroj vedie svoj vlastný boj proti agresii doma. Tento boj ju však núti prepínať sa a tak hrdinka okrem pocitu viny musí čeliť aj veľkej únave.

Film Oľga je nápadne podobný Slalomu, ďalšej športovej dráme zasadenej do švajčiarskych reálií. Už značne zaužívaná tradičná štruktúra príbehu je ošatená do originálnej variácie gymnastického športu. Vďaka tomu má aj divák možnosť vidieť známe situácie novým spôsobom. Téma zabezpečuje veľké množstvo zaujímavých obrazov plných precíznej choreografie a kreatívneho strihu. Takisto sa kvôli silnej prepojenosti na reálne udalosti autori vyhli zapadnutiu do veľmi silnej schémy športového filmu.

Keďže tu nejde o futbal, ani žiaden iný šport, ktorého dobrý výkon sa dá šikovnou kamerou ľahko predstierať, režisér do rolí gymnastiek obsadil skutočné športovkyne a neherečky, či už na strane ukrajinskej, alebo švajčiarskej reprezentácie. Nespochybniteľná zručnosť, na akú sa vďaka kamere môžeme zblízka pozerať, je skvelým vizuálnym materiálom, k akému bežne nemáme prístup.

Európsky športový film nie je žánrovkou, v ktorej by šlo o výhru v súťaži. Ani získaná medaila nereprezentuje samú seba, ale odhodlanie a schopnosť prekonať to, na čo postava doteraz nebola pripravená. V prípade Slalomu sa musela mladá lyžiarka vysporiadať s emočným zmätkom a pochopiť, že sa stala obeťou zneužívania. Oľga zasa musí prekonať pocit viny, z toho, že sa priamo nezúčastňuje utrpenia svojho vlastného národa.

Svoj boj za vlasť Oľga vedie na bradlách a kladinách európskeho šampionátu a je rozhodnutá poraziť všetky tímy, no najmä ten ruský. Film sa do značnej miery zamýšľa aj nad názorom, že politika by nemala zachádzať do športu. Táto mienka sa dnes otriasa v základoch. 

Do príbehu o ceste mladej atlétky k úspechu Elie Grappe priniesol neopozerané zákulisie fascinujúceho športu. Využíva pri tom typickú formu, v ktorej možno dlho dopredu odhadnúť udalosti a ktorá prezrádza, napriek mimoriadnej autentickosti, že ide o príbeh fiktívny.

Ukrajina a jej obyvatelia sú už dlhé roky tvrdo skúšaní, no o to viac ich húževnatosť rastie. Oľga reprezentuje svoj národ nie len v športe, ale aj v duševnej sile, odhodlanosti, drzosti a nebojácnosti. Dokazuje, že vie podať perfektný výkon pod vysokým tlakom aj so zlomenou nohou.  Pred pár mesiacmi som mal príležitosť vidieť ulice Kyjeva aj známy Majdan. Mesto zažilo tragickú skúšku slobody, ale dokázalo sa vrátiť do normálu, aj keď jeho obyvatelia sa zrejme ani po rokoch neboli schopní s udalosťami vyrovnať. Dnes čelia novej oveľa brutálnejšej a agresívnejšej skúške. No tak, ako Euromajdan spojil jeden národ do spoločnej iniciatívy, dnešná vojna spojila už národy celého sveta.

 

 

Autor: Matúš Trišč

Zdroj foto: Film Europe

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno