Matrix Resurrections: pokračovanie kultovej trilógie v slovenských kinách

Film Matrix v roku 1999 šokoval a očaril celý svet. Príbeh počítačového špecialistu, ktorý sa pod prezývkou Neo stane vyvoleným záchrancom sveta spod nadvlády umelej inteligencie, sa dočkal dvoch pokračovaní a celá trilógia sa zaradila medzi najúspešnejšie série filmovej histórie. Po krátkom odklade, spôsobenom pandemickými obmedzeniami, teraz prišiel do kín film Matrix Resurrections, v ktorom nás pôvodné autorské osobnosti pozývajú sveta, ktorý vytvorili a ktorý dodnes milujú milióny fanúšikov.

Na plátna kín prichádza dielo vizionárskej režisérky Lany Wachowskej Matrix Resurrections, dlho očakávané pokračovanie prelomovej franšízy, ktorá predefinovala celý žáner. V novom filme sa znova stretávajú pôvodné hviezdy Keanu Reeves a Carrie-Anne Mossová v ikonických úlohách Nea a Trinity.


Vo filme Matrix Resurrections sa vraciame do sveta dvoch realít – každodenného života a toho, čo leží za ním. Aby pán Anderson zistil, či je jeho realita fyzickým alebo mentálnym konštruktom, aby naozaj spoznal sám seba, bude sa musieť znova rozhodnúť ísť za bielym králikom. A ak sa Thomas… Neo… niečo naučil, tak to, že hoci je možnosť voľby len ilúziou, je to stále jediná cesta von z Matrixu (alebo do neho). Neo, samozrejme, už vie, čo má urobiť. Ale zatiaľ ešte nevie, že Matrix je silnejší, nepreniknuteľnejší a nebezpečnejší než kedykoľvek predtým.  Déjà vu.


Keanu Reeves si zopakoval dvojitú úlohu Thomasa Andersona/Nea, muža, ktorý bol jedného dňa zachránený z Matrixu, aby sa sám stal záchrancom ľudstva, ktorý si znova bude musieť vybrať cestu.


Mossová hrá ikonickú bojovníčku Trinity… alebo Tiffany (?), ženu v domácnosti na predmestí a matku troch detí so slabosťou pre supersilné motorky.


Yahya Abdul-Mateen II. hrá rozumného a svetáckeho Morfea, ktorý, ako vždy, usmerňuje Nea, a zároveň napĺňa vyšší cieľ veľmi osobnej cesty k sebapoznaniu.

Jessica Henwicková (televízna Železná päsť, Star Wars: Sila sa prebúdza) si zahrala hekerku Bugs, povestného bieleho králika s poslaním nájsť vyvoleného, ktorý sa obetoval za ľudstvo, a ochotnú podstúpiť akékoľvek riziko, aby našla legendu – svoj idol.

Jonathan Groff (Hamilton, televízni Lovci myšlienok), hrá obchodného partnera Thomasa Andersona, uhladeného, sebavedomého kancelárskeho chlapíka s nonšalantným šarmom, odzbrojujúcim úsmevom a záujmom o zisk, teda všetko, čím pán Anderson nie je.

Neil Patrick Harris (Stratené dievča) hrá Thomasovho terapeuta, ktorý úzko spolupracuje so svojím pacientom, aby mu pomohol pochopiť význam jeho snov a odlíšiť ich od reality.

Priyanka Chopra Jonasová (televízne Quantico) hrá mladú ženu oplývajúcu múdrosťou, ktorá nezodpovedá jej mladému veku, a so schopnosťou vidieť pravdu v aj tých najkalnejších vodách.

A Jada Pinkett Smithová (Pád anjela, televízny Gotham) sa vracia ako Niobe, odhodlaná generálka, ktorá už raz bojovala za prežitie Zionu a ktorá teraz dohliada na blaho svojich ľudí s tým istým plameňom v očiach a aj napriek pocitu neviery a podozrenia pri Neovom návrate.

REŽISÉRKA LANA WACHOVSKÁ O FILME

Návrat k Matrixu:

Lana Wachowská: Celé moje dielo vychádza z emocionálneho miesta. O veciach premýšľam intelektuálne, ale nechávam sa pritom viesť emóciou. Túžbou povedať niečo o svojom srdci srdciam druhých. A toto je v mojej kariére čoraz jasnejšie. Atlas mrakov bol pre mňa prelomom, myslím umeleckým, a seriál Sense 8 zase zrejme najviac autobiografický – toto som naozaj ja. A toto isté srdce som chcela vniesť aj do trilógie. Že trilógia je o skutočne krásnej láske, strastiach ľudských bytostí a význame nášho života – to všetko v nej je. Ako mladá som s tým všetkým veľmi bojovala. Ale chcela som, aby toto moje staršie ja, toto staršie srdce bolo súčasťou trilógie. Je to jeden z dôvodov, prečo som sa chcela k tomu vrátiť.

Prečo je teraz ten správny čas:

Lana Wachowská: Keď sme dokončili Sense8, ktorý bol pre mňa vrcholovou skúsenosťou, cítili sme to tak, že je koniec. Ani Lily nechcela robiť ďalšie filmy a rozhodli sme sa, že nateraz to uzavrieme. Potom nám ochoreli rodičia a s manželkou som sa vrátila do Chicaga, aby sme sa o nich postarali po dobu posledných pár mesiacov ich života. Jednej noci som sa prebudila a cítila som obrovský žiaľ a v tom smútku z toho, že mi umierajú rodičia, si môj mozog chcel predstaviť príbeh, ktorý by ma upokojil. A tak mozog jednej noci jednoducho vzkriesil dve mŕtve postavy a prinavrátil im život – Neovi a Trinity. Okamžite som sa chytila na tento myšlienkový háčik, zišla som dole a začala som písať.

O dvojici Keanu Reeves a Carrie-Anne Mossová:

Lana Wachowská: Je to krása, sledovať v tomto Keanua a Carrie. Majú na to teraz ideálny vek – my teraz na to máme ideálny vek. Akoby všetko na tomto filme zapadlo do seba. A Keanu je v takom hraničnom veku, kedy by to už nebolo možné, ak by bol oveľa starší. A ak by bol oveľa mladší, nemalo by to takú váhu a rezonanciu. Ale keď vraví repliky ako „Mám pocit, akoby na ničom, čo som v živote urobil, nezáležalo,” to sú otázky, s ktorými zápasíme a ktoré nám nedajú spať. A dostanete sa do takého veku, kedy sa začnete zapodievať tým, čo je skutočné. A toho, na čom záleží, je čoraz poskromnejšie. A oboch ich vidíte, ako o tom uvažujú, a to je možné iba vďaka času, ktorý pretiekol. Carrie preniesla úplne nový vietor – áno, bola nebojácna a divoká aj v prvej trilógii, ale teraz to pozdvihla na inú úroveň, a je jednoducho famózna. A, samozrejme, Keanu, zbožňujem ho, a naozaj som chcela túto ďalšiu skúsenosť, vidieť, aké to bude vrátiť sa spolu s ním k tomuto rozprávaniu.

HEREC KEANU REEVES O FILME

Keď ho zavolali:

Keanu Reeves: Jedného dňa som dostal e-mail od Lany: „Ako sa máš? Rozmýšľam, že …“ A ja že: „Čo!?“ Nasledoval rozhovor – zverila sa mi, čo sa dialo v jej osobnom živote a čo ju priviedlo do bodu, že chce vyrozprávať príbeh Matrixu. A spýtala sa ma, aký mám k tomu postoj. „ÁNO.“ Na filmy s Lanou vravím: „ÁNO.“

Znova s Carrie-Anne Mossovou:

Keanu Reeves: S Carrie-Anne sme zostali v kontakte. Tejto úžasnej osobe sa toho prihodilo veľa. Keď sme spolupracovali prvýkrát, nemala tri deti ani manžela. Naša rutina vyzerala tak, že: „Dobré ráno.“ „Dobré ráno.“ Potom sme sa spoločne ponaťahovali, rozcvičili a trénovali. Púšťala si svoju hudbu. Podporovali sme sa navzájom, pri cvičení rozprávali o živote. Ten čas, ktorý som s ňou mohol stráviť, bol pre mňa vzácny a teraz, keď ju stretávam znova … takú inú a predsa celkom rovnakú, má toľko zo svojho ja. Keď vidím, ako sa to jej ja prejavilo, keď som sa zoznámil s jej deťmi, manželom, úžasná rodinka. Hrať s ňou, hrať tú lásku. Máme niekoľko scén, v ktorých Tiffany a Thomas sedia na káve – pre nás to bolo veľmi emocionálne. Takmer akoby sme si vraveli, ako to, že sa nerozplačeme? 

O bitkách:

Keanu Reeves: Veľmi ma bavilo zamýšľať sa nad tým, aký by bol charakter bojových umení pre Thomasa Andersona, Nea, o 20 rokov. Očividne veľmi odlišný od Johna Wicka a Lana chcela, aby to tak ostalo, viete, takže sme nerobili krkolomné kúsky. Tak akosi prirodzene sme sa odsunuli od toho, ako to bolo predtým, a to bolo úžasné. Pri tomto filme som mal možnosť znova spolupracovať s Tigerom Chenom Huom; spolupracovali sme aj na trilógii. Aj preňho to bolo veľmi vzrušujúce – padalo toľko rôznych štýlov (SMIECH). Okrem toho som spolupracoval aj s Ericom Brownom, ktorý ma trénoval na Johna Wicka. Bolo super, že som mal k dispozícii taký mix východných aj západných prístupov a že som z nich mohol ťahať rozumy a že ma učili, aby som všetky tie kúsky zvládol. Takže, bolo to naozaj vzrušujúce. Je to iné – ak to mám zhrnúť, je to taký tvrdý/mäkký, tvrdý a mäkký štýl.

HEREČKA CARRIE-ANN MOSSOVÁ O FILME

Keď ju zavolali:

Carrie-Anne Mossová: Prišla mi správa od Lany, že: „Tu Lana. Zavolaj mi, keď budeš môcť.“ Zavolala som jej z auta. Len tak trkoceme a ja že: „Vieš čo, som rada, že si zavolala,“ a ona na to: „Asi neuveríš, ale napísala som jeden scenár.“ A vysvetlila mi, ako našla inšpiráciu napísať Matrix Resurrections. Išla som rovno domov a povedala to manželovi. Myslím, že som začala plakať – táto možnosť ma úplne rozrušila. Ale predsa som si vravela: „Žeby?“ Potom som odletela do San Francisca a Keanua som dlho nevidela. Nepamätám si, kto tam ešte bol. Jasné, že Lana a James, ktorých som tiež veľmi dlho nevidela, a prečítali sme si to spolu. Ešte sme to ani nedočítali a ani za milión rokov by mi nenapadlo, že to bude takéto, ani čo sa týka mojej postavy, ani príbehu ako takého. Predstavila som si iks iných príbehov: „Ako sa asi popasuje s týmto?“ Dočítali sme scenár a myslím, že som bola trochu v šoku, lebo mi trvalo, kým som to všetko spracovala. A samozrejme, veľa z toho bolo také osobné, no nie? Dlho som to spracovávala – stále to spracovávam. Byť zase tam – skvelé.

Návrat do Matrixu:

Carrie-Anne Mossová: Niekedy mi to prišlo ako z iného sveta, ako vo sne, lebo to bol taký neuveriteľný zážitok – musela som sa uštipnúť a nemohla som uveriť, že sa to naozaj deje. Keď som si uvedomila, že mám niečo takéto výnimočné, akože pred 20 rokmi, plus-mínus, a teraz znova… To sa naozaj nestáva často. Znova tu byť, mať druhú šancu urobiť to – s tými skúsenosťami, ktoré sme všetci odvtedy nabrali, pri všetkých tých spôsoboch, akými sme sa pomenili – naozaj celkom neuveriteľné. Je to dar. Kiežby sa každý ocitol v takej tvorivej situácii, ktorá by od neho toľko vyžadovala, ale zároveň mu dala všetko potrebné na to, aby uspel. To je pre mňa dar. To je Trinity, však? To je transformatívna Trinity. To, čo som mala, odkedy som mala 30 rokov, doteraz – takže 23 rokov, to všetko, čo som musela prekonať, aby som ju mohla hrať, to je najväčšia súčasť  toho, čo zbožňujem, a to si vezmem si sebou späť do svojho života.

MATRIX RESURRECTIONS – Z NAKRÚCANIA FILMU

            Pri pokuse o opis atmosféry na pľaci, kde sa natáča najnovší počin režisérky Lany Wachowskej,  prichádza na myseľ jedno – déjà vu. 

Alebo aj nie. V blahej nevedomosti sledujem, ako prsty Thomasa Andersona (Keanu Reeves) lietajú po elegantnej klávesnici, kým sa do miestnosti cez okná od podlahy až po strop vlieva svetlo a odráža sa v jeho žiariacich očiach, ktoré behajú sem a tam po nastavaných počítačových monitoroch. Nemôžem si pomôcť a mysľou zaletím do čias, keď ho malá červená pilulka preniesla zo života kancelárskej krysy do reality zamorenej apokalypsou, takže byť tu, teraz… Trochu sa mi točí hlava. Toto nie je zasmušilý heker, ktorý svojou prítomnosťou prvýkrát poctil strieborné plátno na začiatku nového milénia. Namiesto toho sa ocitáme tvárou v tvár pánovi Andersonovi oblečenému podľa najnovšieho diktátu nonšalantnej kancelárskej módy: v mikine s kapucňou, v teniskách a s dlhými riedkymi čiernymi vlasmi. Núti nás to pýtať sa, kalibrovať a rekalibrovať. Je toto prítomnosť, alebo budúcnosť? Je toto skutočný svet, alebo Matrix? Je toto Thomas Anderson, alebo posmrtné prevtelenie kyberspasiteľa Nea? 

Teraz chápete, čo myslím pod možno. Alebo možno nie, a práve v tom je celá pointa. Básnik Emerson raz povedal – parafrázujem – že konzistentnosť je charakteristickým znakom človeka bez predstavivosti. Takže čo na to tvorivá myseľ, ktorá dokáže vymyslieť svety v rámci svetov v rámci svetov, a  zároveň je dostatočne otvorená, aby si prepracovala a predefinovala to, čo už predtým vytvorila?

            „Táto myšlienka konzistentnosti má svoje prednosti,“ hĺba Wachowská. „Možno je založená na rodičovstve alebo vodcovstve, a to si uvedomujem. Myslím, že veľa ľudí takto dokáže vytvoriť veľké diela. Ja som tak vytvorila veľké diela. Ale potom prišiel čas, kedy som už tak nemohla tvoriť.“ 

            Toto odmietnutie známeho nie je manévrom, ale skôr prostriedkom, ako objavovať. Nachádzať niečo nové. Režisérka podľa všetkého vo svojom novom filme využíva namiesto konzistentnosti improvizáciu, čo je ingrediencia, ktorá sa do hrnca hollywoodskych blockbusterových franšíz pridáva len málokedy: „Chcela som priniesť niečo, čo bude aj teraz vzrušujúce a čo mi umožní byť so všetkými mojimi priateľmi.“

            Tým myslí spoluprácu s priateľmi, ako sú jej dlhoroční spolupracovníci a producenti James McTeigue a Grant Hill; režisérka dodáva, že k filmu Matrix Resurrections pristupovali inak už od začiatku. „Proste sme si povedali, že to neurobíme ako predtým. Nebudeme robiť predvizualizáciu,“ spomína Wachowská. „Naháňačka na diaľnici v Reloaded bola veľmi metodicky naplánovaná. Je to úžasná, neuveriteľná scéna a ja som ju vtedy, taká mladá, ani nemohla urobiť inak. Ale teraz viem o každom jednej aspekte filmovania oveľa viac, viem improvizovať tak, aby sme mohli natočiť bláznivú, divokú naháňačku s tisíckou komparzistov, a natočili sme ju za šesť nocí.“ 

            Chvíľu trvalo, kým sa z Wachowskej stala taká mnohostranná filmárka, akou je dnes, a túto metamorfózu si hviezda franšízy Keanu Reeves priam vychutnával. „Môžem vám porozprávať o filmárke Lane Wachowskej a potom vám môžem porozprávať o filmárovi, s ktorým som spolupracoval v roku 2001, a tí dvaja sú veľmi odlišní,“ hovorí Reeves. „Po prvé, spolupracovala s Johnom Tollom – ten ju naučil všetko o dennom svetle, ktoré nebolo určujúcim faktorom v pôvodnej trilógii. Môj vzťah s Wachowskými sa okrem toho tradične odohrával za monitorom, a teraz, pri práci s Lanou, je ona pred monitorom. Takže teraz tu máme umelkyňu, ktorú zaujíma denné svetlo, ktorá chce byť vedľa kamery, ktorá sa doslova spája s kamerou a stáva sa niečím, čo som doteraz ešte nevidel. Je to cool.“

            Reeves uvažuje aj o čare nového filmu, a huncútsky sa pýta, „Tak čo sa to tu deje, moje nervy? Nie je Neo mŕtvy? Nebol mier? Veď v Revolutions to stroje vzdali. Budú žiť a nechajú žiť. Išli ľudí vypustiť z Matrixu. Ľudia v Zione oslavovali a tešili sa; všetko vyzeralo super… No, zistíme, že sa to neudialo celkom tak, ako sme si mysleli. To bolo naozaj pútavé.“ 

            Keď hovoríme o pútavých rozdieloch, Resurrections prichádza aj s novým obsadením. Dlhoročný fanúšik Matrixu Jonathan Groff veľmi nadšene vstúpil do digitálneho sveta Wachowskej výroby: „Pracovať tak, že to človeku nepripadá ako práca, ale skôr ako skutočná tvorivosť, s niekým ako Lana, ako Keanu… To je hotový sen. Cítiť sa plný života tak ako nikdy predtým, úplne bohovské…“

            Z dôvodov, na ktorých pochopenie si musíme pozrieť film, zverila Wachowská zosobnenie postavy Morfea (Neovho neoblomného mentora v pôvodných filmoch) Yahyovi Abdulovi-Mateenovi II., ďalšiemu dlhoročnému fanúšikovi, ktorý nachádza inšpiráciu v spletitosti, a to film ako Resurrections oplýva.

„Z filmu odídete premýšľajúc o ľudstve inak,“ hovorí Abdul-Mateen. „Ak vás prinúti zhovárať sa o tom, čo je skutočné a čo nie, potom ste pochopili časť toho, o čom celý Matrix je, a to teda podstatnú časť. Raz vám možno poviem, o čom celý tento proces je. A možno nie. Ale určite prídeme s dostatočným počtom teórií na podnietenie kvalitnej debaty. To je na týchto filmoch úžasné.“ 

Ďalšiu tvár, ktorej návrat fanúšikovia nepochybne dychtivo očakávajú, je Carrie-Anne Mossová ako Trinity. Ako Abdul-Mateen, aj Mossová vníma určitý posun v realite, pokiaľ ide o projekt, a preto spochybňuje vlastné umiestnenie do tohto sveta, skutočného či simulovaného.

„Ľudia sa ma stále pýtali, či bude ďalší Matrix,“ spomína si Mossová. „A ja som si vždy pomyslela, že v žiadnom prípade. Ani za milión rokov by mi nenapadlo, že sa k tomu zase vrátime. Niekedy rozmýšľam, či nie som v Matrixe, a v ňom netočím Matrix. Možno je to môj vysnívaný svet, lebo je to taká neuveriteľná skúsenosť.“

Mossová pokračuje, „Myslím, že tento príbeh ľuďom úplne zamotá hlavu. Je to zaujímavé, lebo na jednej strane sú ľudia, ktorí videli prvé filmy, a potom ľudia, ktorí ešte len objavia svet Matrixu, teda mladú generáciu. A to bude veľmi prekvapujúce.“ 

Wachowská vo svojom prístupe okrem iného predvídala očakávania tej prvej skupiny, tej, ktorá vyrastala s Matrixom, ktorá zažila jeho prerod z kasového trháka na stabilnú súčasť pop kultúry, a tieto očakávania nemohla nechať bez odozvy. Pre niektorých z tejto prvej skupiny je očakávanie, že Neo a Trinity budú zase spolu, všetkým. Keď sa na to spýtame vedúceho strihu Josepha Jetta Sallyho, konkrétne na vybudovanie vzťahu medzi Mossovou a Reevesom na obrazovke, hovorí, o čom to je: „Snažíte sa vytvoriť medzi nimi dvomi momenty, lebo keď sa stretnú prvýkrát, vlastne sa nepoznajú. A my si ich pamätáme ako jednu z najväčších ľúbostných afér na plátne. Je to Neo a Trinity. Ale teraz prinútime divákov spochybniť to. Celý film sa snažíte vytvárať malé momenty, kedy ona začne cítiť, že niečo tam je, a to je úplne čarovné. Keď sa prvý raz dotknú, keď si prvý raz podajú ruky… citová eskalácia. Snažíte sa ich spojiť a Neo musí vymyslieť, ako tomu pomôcť. Ale ona možno nechce, a tým si predsa prechádzame v živote všetci. „Miluje ma? Je naozaj skutočné to, čo si myslím, že je skutočné?“

Sallyho otázka výborne vystihuje celého ducha Resurrections a vlastne samotného Matrixu: Je skutočné to, čo si myslím, že je skutočné? Toto je jadrom filmu, jeho koncepciou, jeho dušou. Je to jedna z otázok, ktorá je na prvý pohľad jednoduchá, ale zároveň sa vo svojej zložitosti, vo svojej povahe skladá z mnohých zložiek. Matrix Resurrections je film o neskutočnom svete založenom na skutočnom svete (alebo je o skutočnom svete založenom na neskutočnom svete?), ktorého predlohou je film natočený v skutočnom svete. Ako som povedal, možno… Možno nie.

A to je zrejme pointa. Práve nepoznateľnosť, nezistiteľnosť môže byť prevládajúcim prvkom algoritmu. Možno sa simulácia rozpadne, keď zistíme, že existuje. Možnože záhadnosť je jediný zdrojový kód, ktorý stojí medzi nami a pravdivým, ultimátnym pochopením. Možno sa to ani nemá pochopiť, ale má sa to zažiť

Keď to na pľaci na dnes balia, zverím sa Mossovej s týmto intelektuálnym myšlienkovým experimentom, so všetkými otázkami, ktoré mám, a s odpoveďami, ktoré mi unikajú vo fraktálnom bludisku navrhnutom samotnou Wachowskou. Preruší ma, odmlčí sa a potom proste povie: „Nevedieť, čo sa deje – milujem ten pocit, lebo len zriedka vidím film, pri ktorom to tak vnímam. Páči sa mi, keď sa veci toľko neintelektualizujú, keď sa prosto vnímajú… Neviem sa dočkať, kedy uvidíme, ako sa to všetko vyvŕbi.“

 

Zdroj: Peter Gašparík, PR manažér spoločnosti Continental film,

Zdroj foto: Continental film

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno