Práve teraz môžete v kinách vidieť novú slovenskú komédiu Villa Lucia režiséra Michala Kollára. Možno aj k vám sa dostalo s filmom spájané označenie „komédia, aká tu ešte nebola“. Lukáš Sigmund, spoluscenárista snímky, nám priblížil, čo sa pod týmto výrazom skrýva a ako spolu s režisérom a producentom filmu Michalom Kollárom napísali príbeh, ktorý v slovenských reáliách nie je vôbec jednoduché si presadiť.
Aj keď slovenská kinematografia zažíva dobré časy a každým rokom prekračuje svoje technické a produkčné možnosti, ani tak nie je samozrejmosťou, aby sa scenáristi nemuseli držať istých zaužívaných pravidiel a odporúčaní. Prevažne realistické príbehy a obľuba žánrov s komornejším charakterom sú pochopiteľné. Lukáš Sigmund však pri písaní scenára Villa Lucia s ľahkosťou prekračoval konvencie a obmedzenia slovenského filmu.
„Nikdy som nemal pocit, že toto je niečo, čo sa nedá natočiť. Vedel som, že to bude náročné, ale nechcel som sa tým pri písaní príliš zaťažovať. Samozrejme, isté hranice treba mať na zreteli. Občas som za Michalom prišiel s nápadom, ktorý neschválil práve kvôli nákladnosti. Pri takomto projekte musíte dobre zvážiť či tá-ktorá scéna je pre príbeh naozaj dôležitá alebo nie,“ hovorí Lukáš Singmund a jedným dychom dodáva: „Musím však poznamenať, že som nemal v úmysle v plnej miere strážiť sám seba a robiť si autocenzúru, iba preto, aby sme neboli drahí.“
Film Villa Lucia sa totiž vyznačuje používaním vizuálnych efektov, a to na naše pomery v naozaj vysokej miere. Na otázku, ako sa dá napísať akčný scenár s ohľadom na predpokladanú technickú náročnosť nakrúcania scenárista odpovedal takto: „Čo mňa ako scenáristu trápilo najviac, bolo to, či príbeh funguje a či sa na tom ľudia zasmejú, keďže ide o komédiu. Či bude možné danú scénu nakrútiť, s tým si už musel poradiť režisér,“ dodáva s úsmevom.
Žáner čistej komédie je podobne ako akčný film s digitálnymi efektami v našich končinách celkom nezvyčajnou autorskou voľbou. Scenárista aj režisér stáli pred ťažkou úlohou, obhájiť si svoj film pred inými.
„Už ten samotný príbeh je v podstate jeden veľký konštrukt. Vychádza z toho, že sa dve partie mužov náhodne stretnú v jednej vile, ktorá im nepatrí. Najväčšou otázkou, ktorú sme riešili bolo to, ako sa tam vlastne mohli ocitnúť. Policajta, ktorý vykráda domy, a potom si tieto krádeže aj sám vyšetruje a mladíka, ktorý je od strednej školy posadnutý láskou k jednej žene, bolo pred komisiami ťažké obhájiť. Zašlo to občas až k školskému kázaniu, kedy nám hovorili, čo by sa v realite nikdy stať nemohlo,“ hovorí Lukáš Sigmund a ďalej vysvetľuje zložitý proces presvedčovania komisie: „Tak sme šli za najpovolanejším v tejto oblasti, psychológom a súdnym znalcom Antonom Heretikom a ten nám potvrdil, že o takýchto policajtoch písal článok. Sú to teda motívy vytiahnuté z reality a pospájané v jeden celok. Aj keď je to pritiahnuté za vlasy, ale má to svoju logiku,“ dodáva autor scenára k filmu Villa Lucia.
Popis tvorby popisuje nasledovne: „Dlho sme hľadali tematické uchopenie filmu. Prvú verziu scenára som čítal v roku 2008 a napísal ju Michal Kollár. Vtedy to bola ešte tínedžerská komédia. Ako tridsiatnici sme sa neskôr rozhodli nepísať príbeh o tínedžeroch. Skrátka to nešlo dokopy. Tak sme to poňali ako príbeh o tom, aký má každý z nás vzťah k vlastnej minulosti, ako nás drží a ovplyvňuje aj dnes. Po tomto ujasnení sa nám ďalšie riešenia hľadali oveľa ľahšie. Zvyšok je už len neustále prepisovanie a hľadanie správnych momentov, aby bola daná situácia pochopiteľná a zároveň ironická. Scenár sa dá prepisovať donekonečna a aj by sa mal. Posledná verzia scenára vzniká v strižni, niekedy dokonca aj pri mixovaní zvuku.“
V minulom rozhovore nám režisér Michal Kollár naznačil, že spolupráca s Lukášom Sigmundom filmom Villa Lucia určite nekončí a spolu chystajú ďalší projekt. Tentoraz autorskú minisériu Lukáša Sigmunda.
„Tento seriál som vymyslel počas štúdií v Berlíne. Tam som mal za úlohu prísť s vlastným námetom na seriál. Garantom projektu bol Frank Spotnitz, ktorý je showrunnerom X-files. Pod týmto vedením som sa jeden rok venoval práve písaniu. Z toho vznikol projekt s názvom Postup a bude to miniséria. S Michalom Kollárom by sme chceli udržať našu spoluprácu aj naďalej,“ podotýka Sigmund.
A o čom bude pripravovaný seriál? Autor odpovedá jasne: „Ja to nazývam metafyzickou detektívkou. Je to o vyšetrovateľke na oddelení vrážd, ktorá v každej epizóde nájde to isté telo. Iba ona a nik iný si pamätá, že ide o tú istú mŕtvolu a vyšetrovateľka sa snaží zistiť, čo sa to vlastne deje. Zachádza to do psychologického trileru.“
Autor: Matúš Trišč
Zdroj foto: Redakcia Moja kultúra SK