Hlavnými hrdinami filmu Koniec sveta sú chlapec Tonda a jeho starý otec, ruský šľachtic, amatérsky maliar, kultivovaný človek a predovšetkým človek s pestrým a dramatickým životným príbehom. Táto nesúrodá dvojica spoločne vzdoruje ťažkej dobe roku 1968. Film režíroval Bohdan Sláma podľa scenára Ivana Arsenjeva. V hlavných úlohách dedka a vnuka sa predstavili Miroslav Krobot a Vojtěch Veverka, vo vedľajších Daniel Fischer, Zuzana Mauréry či Zuzana Konečná. V kinách bude mať premiéru 26. septembra.
Koniec sveta je silný príbeh zo zložitej doby, rozprávanie plné kontrastov, podaných napríklad na príklade vzťahu medzi tým, čo prináša bohatý život starého otca, a Tondovým detským svetom plným naivity, ale aj úprimnosti a lásky. Divákov čaká poetický príbeh videný očami dieťaťa, s jemným humorom a drámou nečakanej vojenskej okupácie.
Malý Tonda je drobný chlapec so zápalom priedušiek. Keď sa teda jeho rodičia v lete 1968 vyberú s jeho starším bratom Jirkom na výlet do Paríža, má smolu. Musí zostať na čerstvom vzduchu na chate v Jizerských horách pod dohľadom starého otca. Tento je svojrázny potomok ruskej šľachty, človek s veľkou noblesou, ktorý sa v živote vždy musel vyrovnať s veľkými dejinami. Ich prázdninové spolužitie, o ktoré Tonda rozhodne nestál, však zmení noc z 21. na 22. augusta. Starý otec veľmi dobre vie, čo znamená ruská okupácia, má čo robiť, aby svojho vystrašeného vnuka upokojil. Snaží sa ho posilniť a napriek pohnutým časom do neho vložiť niečo dobré, obohatiť jeho dušu. Učí ho francúzštine, dobrému stolovaniu a predovšetkým nevzdávať sa.
Režisér Bohdan Sláma: Vždy ma príbeh najviac zaujíma v momente, kedy ani ja sám neviem, čo si s ním počať
Režisér Bohdan Sláma vníma tému filmu ako nesmrteľnú: „Koniec sveta je o vzťahu medzi vnukom a jeho starým otcom. Náš detský hrdina Tonda je citovo zložitá bytosť, ktorá dokáže naplno vnímať vlastné chyby i chyby svojho dospelého partnera. Obaja sú si v tomto vzťahu rovní a film je rozprávaný z tejto perspektívy. Príbeh je založený na otázke, ako krehké vlákno rodinných vzťahov dokáže odolať šialenému náporu doby. Rodinné vzťahy sú základom našej existencie, treba sa k nim stále vracať.“
Hlavného dospelého hdinu stvárnil neprekonateľný Miroslav Krobot, ktorý tému vníma v celom filmárskom kontexte: „Téma života v ‚totalite‘ sa mi zdá v českej kinematografii dosť spracovaná, ale úloha starého otca ju originálnym spôsobom presahuje, vrátane jeho šľachtického pôvodu, spôsobu myslenia a hlbokej osobnej skúsenosti s viacerými politickými systémami.“ Zrejme aj to bol dôvod, prečo tak vyťažený a žiadaný herec túto ponuku prijal.
Scenára sa zhostil Ivan Arsenjev, ktorý dodal: „Film nie je o okupácii. Okupácia, je to len akési dramatické pozadie. Koniec sveta je skôr filmom o krehkých vzťahoch, v ktorom veľkú úlohu zohráva svet detí. Väčšinu času sa odohráva v krásnom prostredí Jizerských hôr a okrem dramatických situácií je v ňom aj humor a poézia. Je to film, ktorý sa snaží povedať niečo o sile rodiny a bolesti z jej straty, o odovzdávanej životnej múdrosti a odvahe čeliť nepriazni osudu. A je to vlastne aj o láske.“
Mimoriadne láskavý film poukáže tiež na dôležitosť vzťahu starých rodičov a ich vnúčat, ktorý v dnešnej dobe neskoršieho odchodu do dôchodkov akosi stráca na význame.
Film vznikol v produkcii LUMINAR Film (Martin Růžička a Jindřich Motýl), koprodukcii Lumivod, Českej televízie (kreatívny producent Jaroslav Sedláček), Filmpark production, FilmWorx, Slovenskej televízie a rozhlasu, Barrandov Studio a SYNERGIA FILM, koprodukcii a distribúcii CinemArt. Výrobu filmu podporili Štátny fond kinematografie, Eurimages, Audiovizuálny fond, Audiovizuálny fond Praha a Liberecký kraj.
Rodinnú drámu Koniec sveta prináša do slovenských kín distribučná spoločnosť CinemArt SK 26. septembra.
Zdroj: TS Perla Žinčíková, PR manažérka spoločnosti CinemArt SK
Zdroj foto: CinemArt SK