Aj také môžu byť Vianoce. Zistíte, že ste celý svoj čas svoje srdce, svoju vieru, venovali rodine a váš manžel, pôsobiaci ako starostlivý otec a verný muž, flirtuje so svojou mladučkou sekretárkou. Ona si nájde pod stromčekom zlatý šperk a vy cédečko milovanej Joni Mitchell. V tom momente intimita piesní nehladí, ale jej spev ešte viac bolí. A vôbec, vo filme Láska nebeská zabolia mnohé veci…
Britská romantická komédia Láska nebeská sa po 20 rokoch vrátila na plátna kín v zreštaurovanej 4k verzii. Obnovenú klasiku, z ktorej sa medzičasom stal kultový film, hrajú v slovenských kinách od 14.12.2023. Distribučná spoločnosť Filmtopia azda ani nemohla spraviť lepší ťah – v decembri je v kinách bohatá ponuka, no aj tí, čo tento film poznajú, a dokonca sa v ňom dokážu nájsť, bez váhania zamieria práve na tento film.
Dej filmu, nakrúteného v roku 2003, sa odohráva prevažne v Anglicku, Londýne, v priebehu niekoľkých týždňov pred Vianocami. Protagonisti, ktorí vystupujú v snímke, len postupne odhaľujú svoje životné príbehy, ktoré spolu zdanlivo nesúvisia. Iste, klišé prvkom by sa mohlo javiť, že spoločným menovateľom sú Vianoce – čas lásky, pokoja, šťastia. Akosi sme k sebe ľudskejší, láskavejší, milší, dokážeme vyjadriť lásku aj slovami. No potom sú tu aj takí, čo trpia, majú zlomené srdcia, radšej ostávajú sami, iní sa o lásku snažia a keď si to tak vezmeme, film nie je typom komédie, na ktorej sa nasmejete do popuku. Nie je dokonca ani v prípade mnohých filmových párov romantický. Nevera, samota, bolesť. Láska nebeská nám ukazuje, akí sme my ľudia nedokonalí, aj preto sa v nej mnohí môžeme nájsť.
Tvrdiť však, že v Láske nebeskej nie sú komediálne prvky, by bolo nie celkom fér, naopak. Humoru je v nej neúrekom – tvorcovia kultových filmov ako Notting Hill a Štyri svadby a jeden pohreb, vyvažujú rovinu vtipnú a vážnu. A robia to jedinečným spôsobom. Navyše, ťažia z vynikajúceho hereckého obsadenia (hviezdy, ale i menej známe tváre) a to všetko korunujú skvelým soundtrackom. Desať rôznych podôb lásky, ich spoločným menovateľom sú Vianočné sviatky. Láska nebeská je prvým filmom Richarda Curtisa (okrem réžie písal aj scenár), ktorým ukázal, že je nielen chytrý scenárista, ale i režisér. Ak sa vám 135 minút môže zdať v kine veľa, v prípade tohto filmu čas plynie ako voda. Prepletanie jednotlivých príbehov, pritom každý z nich má potrebnú dávku času na plátne, ich postupné rozvíjanie s momentmi prekvapení, dobré obsadenie hercov, nuž a happy end, ktorý akosi podvedome očakávame, aj keď sa s tým sám život nemusí celkom stotožniť, pesničky, aké chcete počuť a už vždy sa vám s istými scénami budú spájať – to sú len niektoré momenty, pre ktoré by ste mali film vidieť. Pokojne aj opakovane.
Ak sú Vianoce spájané s láskou, tak tento film sa vám to snaží povedať otvorene, no nie hollywoodskym klišé štýlom. Nehrá sa na niečo viac, dokonca v ňom zaznie aj veta – Kedy ak nie na Vianoce to môžeš povedať? Myslí sa tým, samozrejme, že niekoho milujete a akosi tušíte, že ten druhý vás miluje tiež, no osud nie a nie vás spojiť, alebo to jednoducho nejde, lebo váš vyvolený je premiér krajiny a vy ste obyčajná asistentka, čo nosí keksíky a kávu. Všetky dejové línie spája láska. Hugh Grant ako premiér sa zamiluje na prvý pohľad, spisovateľ Colin Firth pristihne svoju manželku pri nevere, preto sa izoluje od ľudí, no na vidieku ho čaká nová láska – portugalská upratovačka, Laura Linney je tajne zamilovaná do svojho kolegu a vie o tom celá firma, Liam Neeson príde o milovanú manželku a musí si nájsť vzťah k svojmu nevlastnému, 10-ročnému synovi, Martin Freeman a Joanna Page síce majú skúsenosti s nahotou vo filme, ale v skutočnom živote si dlho nevedia povedať, že sú si navzájom sympatickí, iróniou kypiaci rocker Bill Nighy sa vracia do vianočných hitparád s novým singlom a vie, že je doňho zúfalo zamilovaný jeho manažér, Kris Marshall letí do Wisconsinu, aby zapôsobil na Američanky britským akcentom (a tie sa doňho fakt zamilujú), Andrew Lincoln je zamilovaný do manželky (Keira Knightley) svojho najlepšieho kamaráta, no a deviaty príbeh prežíva matka v domácnosti Emma Thompson, žena oddaná rodine, ktorá sa dozvedá o afére svojho manžela Alana Rickmana s mladou asistentkou. No iste, film je doslova natrieskaný hviezdami a je to aj jedna z jeho hlavných devíz. To však nie je všetko. Kľúčové je, ako dokáže držať napätie a prispieva k tomu aj sofistikované rozpletanie vzájomných väzieb medzi postavami. A niekedy netušených. A najmä to, že komédia vlastne často nie je ani komédiou.
Je to ako sínusoida. Raz sa schuti zasmejete na tom, ako nemotorne sa jeden pár zbližuje, pritom sú to herci, ktorí už spolu teoreticky zažili sex, dokonca za prítomnosti kamier. No v civilnom živote si nedokážu dať ani spoločnú kávu, nieto ešte bozk. Niet vtipnejších scén vo filme, ako Hugh Grant ako predseda vlády odvrkne Margaret Thatcherovej, ktorej obraz visí na stene v jeho kancelárii. A nie sú to práve prívetivé slová. Keď príde do konfliktu s americkým prezidentom (áno, za všetkým hľadaj ženu), verejnosť sa v jeho prejave dozvedá, že Británia sa Spojených štátov len tak nezľakne a má byť na čo hrdá: Beatles, David Beckham či Harry Potter. Priam rétorický ohňostroj britského premiéra! A všetko to korunuje tanec Hugha Granta. Poznáte ten pocit, že robíte niečo spontánne a máte pocit, že vás nikto nevidí – spievate si, tancujete, no za chrbtom sa zrazu zjaví 100-ročná sekretárka, relikvia sídla na Downing Street 10, pripravená distingvovane vám pripomenúť, aký máte zajtra program. A tváriaca sa, že nič nevidí…
Keď sa otec dozvedá, že jeho 10-ročný syn je zamilovaný a na jeho otázku, či vôbec v tomto veku vie, čo je láska a či nie je trochu priskoro, odpovedá pobúrene, že v žiadnom prípade, je to tiež jedna z vtipných, zapamätateľných scén. A túžite ju vidieť znova. Rovnako ako postupné zbližovanie sa spisovateľa so svojou upratovačkou – obaja skončia v mrazivo studenom jazere. Iste, že je to vtipné aj s nadstavbou, keď si uvedomíte, že Colinovi Firthovi sú tieto zamilované scény v riekach a jazerách asi súdené (áno, aj teraz bol neodolateľne sexi a všetky, ktoré portugalskej upratovačke nezávideli, klamú).
Možno jeden z kvázi vtipných okamihov aj celkom mohli filmári vynechať, lebo je pomerne nepravdepodobný. Ktorý typicky nepríťažlivý Brit s bielou kožou, ktorá zbrunátnie pri akomkoľvek emočnom výkyve, veľkými zubami, vypúlenými očami a negustovným humorom, by cestoval do Wisconsinu (poslednej diery sveta) a po pár týždňoch sa z nej vrátil s dvoma milenkami, akoby vystrihnutými z katalógu na spodnú bielizeň Vivienne Westwood? Jediné, čo si možno ozaj spájať s realitou, je jeho britský prízvuk, ktorým sú Američanky očarené, inak je to nepravdepodobný lapsus. Ten však vyvažuje starý rocker s novým vianočným hitom. Billovi Nighymu táto úloha tak sadla, že vyzeral, akoby bol naozaj nafetovaný, životom a slávou unudený rocker, ktorý v promo rozhovoroch pre médiá povie, čo si myslí. Aj o drogách či hlúpej pesničke, ktorá vznikla ako cover verzia známeho hitu.
A potom sú tu vážne momenty, situácie, ktoré vám pripomenú, že život vie byť krutý. Jeden z najsmutnejších okamihov filmu je, keď si Emma Thompson otvára vianočný darček. Čaká, že v krabičke bude šperk, vlastne ona to vie. Aj po rokoch, čo vychováva kŕdeľ detí, úprimne miluje svojho manžela a očakáva, že ich vzťah bude pevný, trvácny, vzájomne láskyplný. To sklamanie v jej očiach, ktoré sa zaplavia slzami, matka zadúšajúca sa plačom a pieseň Joni Mitchell Both Sides Now, jej úsmev cez slzy, keď sa díva na svoje deti, po tom, čo odhalí manželovu neveru, je priam skľučujúci. Nejde o fyzický vzťah a to, že muž podľahol zvádzaniu mladej asistentky – vlastne sa ani nedozvedáme, či ju skutočne podviedol. Ide o niečo ďaleko vážnejšie – stratu dôvery v to, v čo ona po celý čas verila. Vďaka čomu pevne stála na nohách a bola oddanou, milujúcou ženou, a zrazu sa jej zrútil tento svet. Svet, ktorý sa už nikdy nedá obnoviť.
Tak, ako je clivý príbeh jednej rodiny, rozbitej flirtom manžela, vyvoláva smútok aj láska svedomitej úradníčky, ktorá uprednostní inú lásku. Nie je schopná vzťahu, pretože svoj život obetovala duševne chorému bratovi. Asi ťažko to pochopí niekto, kto s podobnými situáciami neprišiel do kontaktu, každopádne, drsnosť života ukázaná bez pozlátka – aj to je Láska nebeská. Milostné trojuholníky sú taktiež témou, ktorú snímka zobrazuje, dokonca v rôznych variantách. Keď tajne milujete kamarátovu manželku, no nikdy jej to nepoviete, ako možno fungovať v spoločenských situáciách? Láska sa mení na nenávisť – predstieranú ignoráciu, až kým sa jedného dňa nerozhodnete s pravdou von. A spieva vám k tomu Dido, no vy zrazu nemáte odvahu hovoriť, tak to, čo cítite, napíšete na papier. Už navždy bude pre mňa pesnička od Dido spojená s touto scénou.
Milostný trojuholník – manželka spáva s bratom svojho vlastného muža, dovedie Colina Firtha k novej láske. Uveriteľnej, milej, romantickej – ani jeden nehovorí jazykom toho druhého, slovami si nerozumejú, no pohľadmi a citmi vyjadrujú to isté. Aj láska medzi hercami, ktorí nevedia spolu zažiť ani len jedno rande, je uveriteľná. Ich plachosť a spôsob, ako sa zbližujú, respektíve nedokážu zblížiť, je dojemná.
Príbehy o láske, ktoré nám tvorcovia predkladajú, sú univerzálne, ľudské a nadčasové. Aj preto film funguje aj v súčasnosti, po dvadsiatich rokoch. Láska môže byť slepá alebo náhodná, ale vždy je prítomná a pozor, zvlášť v čase Vianoc). Nie preto však film funguje aj pri opakovanom pozretí. Je to jeho koherentnosť v jeho rozmanitosti. Postavy sa poznajú, niekedy bez toho, aby o tom vedeli. Len postupne sa rozplietajú príbehy, nie však programovo a predvídateľne. Sú roztomilé, zábavné, ale i clivé. Richard Curtis si dal záležať na detailoch, ktoré si zapamätáte – buď vás šokujú (pesnička na pohrebe manželky Liama Neesona – Bay City Rollers Bye, bye baby) alebo vám budú vŕtať v hlave (napríklad, ako môžu existovať vianočné homáre?) a dokonca menšiu, ale zápletkou nie zanedbateľnú úlohu si vo filme strihol aj Rowan Atkinson. Napokon, Curtis písal mnoho scenárov, kde tento herec ako Mr. Bean hral. No nielen Mr. Bean, ale preslávil sa ešte predtým napríklad aj Čiernou zmijou – a to už sme v kultových vodách. Jeho nákazlivo čierny humor má občas priestor aj v Láske nebeskej. No pritom scenárista vo svojom debute hľadá, čo láska znamená. Neskúma zamilovanosť ľudí, ale jej podstatu. Aj preto dobre funguje. Nie je sladkou romancou, ani prvoplánovou komédiou a keď sa tak pozrieme do minulosti a spomenieme si na romantické komédie, ktoré boli nakrútené za uplynulé dve dekády, zrazu zistíme, že práve táto nepochybne stále funguje a je tým najlepším, čo v tomto žánri bolo nakrútené.
Zuzana Vachová
Foto: Filmtopia