V nedeľu 21. júla sa uskutočnila vernisáž výstavy Generál na javisku v rodisku M. R. Štefánika – obci Košariská v Evanjelickom kostole. Vernisáž bola súčasťou osláv jeho narodenia.
Výstava, organizovaná v spolupráci Divadelného ústavu a Múzea Slovenských národných rád v Myjave, vznikla pri príležitosti 100. výročia tragickej smrti Milana Rastislava Štefánika a reflektuje divadelné inscenácie slovenských profesionálnych divadiel, ktoré vychádzajú zo Štefánikovho života a diela.
Osobnosť M. R. Štefánika (1880 – 1919) v sebe ukrýva atribúty dramatickej postavy. Jeho profesionálny, či osobný život a dejinné zmeny, ktorých sa stal súčasťou aj ich hýbateľom, ho priam predurčujú k námetu pre dramatickú tvorbu a divadlo.
Inšpirácie a impulzy, ktoré do slovenskej kultúry priniesol M. R. Štefánik sú nezastupiteľné. Vstúpil do povedomia širokej verejnosti a dramatické zvraty, ktoré prežil sa prirodzene stávali legendami aj tvorivými podnetmi pre umelcov. Okrem kľúčového podielu na vzniku Československa bol aj významnou renesančnou osobnosťou, ktorá mala vplyv na mnohé oblasti umenia a kultúry. Boli ním inšpirované rozhlasové pásma, romány, divadelné hry či televízne filmy.
Medzi prvými tvorcami, ktorí reflektovali život a dielo Štefánika, bol aj choreograf a režisér Ondrej Šoth spoločne so Zuzanou Mistríkovou. Balet Štátneho divadla Košice už v roku 2009 uviedol dielo M. R. Štefánik a po desiatich rokoch sa k tejto výnimočnej osobnosti Šoth vrátil opäť. „Keď sme v roku 2009 pripravovali inscenáciu o Štefánikovi, bola vôbec prvou v divadlách na Slovensku a myslím si, že sme ňou inšpirovali ďalších tvorcov. Aj odvahou, že sme sa do toho vôbec pustili. Bol to náš vtedajší pohľad na jeho životný príbeh. Dnes už vnímame niektoré veci hlbšie a to sa v novej inscenácii odráža. Podieľajú sa na nej aj niektorí noví tvorcovia a interpreti, preto je iná,“ povedal pre náš portál režisér a choreograf.
Okrem Štátneho divadla Košice sa život Štefánika objavil aj na pôde Divadla Aréna, Divadla Andreja Bagara v Nitre, Radošinského naivného divadla a Združenia pre súčasnú operu, ktoré v roku 2001 uviedlo dielo skladateľa Mareka Piačeka a režiséra Dušana Vicena s názvom Posledný let – dvanásť pohľadov na M. R. Štefánika. Ide o diela s odlišnou poetikou, vyjadrovacími prostriedkami aj interpretáciami. Tvorcovia svoj postoj vyjadrili činoherne, tanečne, či formou súčasnej opery. Preto zaujali divákov s rôznymi skúsenosťami a umeleckým vkusom. Fotografie dopĺňajú aj dobové reakcie kritikov na danú inscenáciu. Rôznorodo tak reflektujú M. R. Štefánika, ktorého životný príbeh v mnohom pripomína drámu.
Zdroj: Divadelný ústav – správa bola upravená a doplnená redakciou mojakultura.sk
Zdroj video a foto: ŠDKE, archív mojakultura.sk