„V každej lokalite Francúzska, takmer v každom meste či dedine sa nachádza organ, niekedy aj historický organ. Ľudia sú veľmi hrdí na svoj organ, aj keď z náboženských dôvodov nechodia do kostola,“ hovorí pre náš portál titulárny organista Kráľovskej kaplnky paláca vo Versailles François ESPINASSE, ktorý vstúpi na tohtoročnom MOFIS-e a bude viesť aj workshop. Novinkou je, že sa môžu hlásiť nielen profesionálni hráči, ale aj pasívni záujemcovia.
Budete hosťom tohtoročného Medzinárodného organového festivalu Ivana Sokola. Ešte predtým, ako sa budeme zhovárať o Vašom workshope, povedzme si niečo o Vašich koncertoch. Tešíte sa na Slovensko? Čo viete o histórii našich organov a chrámov v našej krajine?
Áno, určite, teším. Mám veľký záujem navštíviť vašu krajinu. Bol som tam raz, bolo to už dávno, keď som mal recitál v Bratislave. Takže opäť som si musel prečítať nejaké informácie o vašej krajine, otvoriť si knihy a naštudovať si niečo o organoch, ktoré tam máte.
Budete hrať na dvoch koncertoch – jeden bude v Sabinove, druhý v Jasove. Začnime tým prvým. Nicolas de Grigny bol francúzsky skladateľ, ktorý zomrel mladý a zanechal po sebe jedinú zbierku pre organ. Jeho organová hudba sa vyznačuje bohatou textúrou, zložitým kontrapunktom a výraznou melodikou. Ako by ste opísali jeho prácu? Prečo ste si ho vybrali?
Nicolas de Grigny je pre mňa najväčší organový skladateľ obdobia francúzskeho baroka. Nezabúdajme, že Bach vytvoril kópiu celého Grignyho diela. Veľmi bohatý kontrapunkt a veľmi hlboká znalosť farieb a registrácií francúzskych barokových organov sú hlavnou črtou Grignyho. Rozhodol som sa hrať Grignyho z iného dôvodu: na budúci rok nahrám kompletné hymny v kráľovskej kaplnke vo Versailles.
Organové diela barokového skladateľa Georga Muffata, ktoré sa chystáte uviesť (Toccaty), sú medzi organistami obľúbené. Skladby tohto autora sú ovplyvnené francúzskymi aj talianskymi skladateľmi, predpokladá sa, že jeho učiteľom v Paríži bol Lully. Študovali ste jeho kompozície? Myslíte si, že je možné, že Lully bol jeho učiteľ?
Muffatovu hudbu mám veľmi rád. Jeho európska citlivosť sa ma veľmi dotýka. Áno, študujem diela Muffata. Áno, očividne študoval s Lullym. Jeho orchestrálne suity Florigelium majú veľmi blízko k Lullyho hudbe.
A samozrejme, v programe nesmie chýbať Bach. Každý predsa vie – Bach, to je dokonalosť. Čo pre Vás práca tohto majstra znamená?
Na túto otázku je ťažké odpovedať niekoľkými slovami. Rád nachádzam súvislosti medzi jeho organovou hudbou a inou tvorbou. Vždy je to fascinujúce a vždy nachádzate niečo nové.
Valéry Aubertin je súčasný francúzsky organista, skladateľ a dirigent zboru. Štyri sonáty – diela, ktoré budete hrať, sú logicky štruktúrované. Dočítala som sa, že posledná, štvrtá, je o Danteho Božskej komédii – peklo, očistec a nakoniec raj. Má aj prvá Sonáta koncept?
V skutočnosti Valéry Aubertin zložil 6 sonát pre organ (šiesta bola napísaná nedávno). Vskutku, štvrtá je inšpirovaná Dantem. Dve časti prvej Sonáty boli inšpirované básňami francúzsko-rumunského spisovateľa Paula Celana (ktorý písal v nemeckom jazyku).
Váš prvý koncert zavŕšite dvoma skladbami ďalšieho francúzskeho organistu a skladateľa Jehana Alaina. Je pravda, že v litániách počujeme podobné zvuky, aké vydáva vlak na trati?
Úplne. Jehan Alain chodil vlakom každý deň zo svojho domova, ktorý bol mimo Paríža do samotného mesta a my môžeme počúvať charakteristický hluk vlaku.
Organ ako hudobný nástroj má vo Francúzsku silnú tradíciu. Môžeme to vidieť na vašom prvom koncerte – od raného baroka až po súčasnú hudbu stále žije. Prečo si myslíte, že práve v tomto regióne je organová hudba vždy, aj v súčasnosti stále populárna?
V každej lokalite Francúzska, takmer v každom meste či dedine sa nachádza organ, niekedy aj historický organ. Ľudia sú veľmi hrdí na svoj organ, aj keď z náboženských dôvodov nechodia do kostola. A už päťdesiat rokov je aktívne hnutie za reštaurovanie organov.
Povedzme si niečo o vašom druhom koncerte. Je to dôležité aj kvôli workshopu – majstrovským kurzom, ktoré budete viesť. Keď počujem meno skladateľa Césara Francka, hneď sa mi v duchu vybaví jeho symfónia (jediná). Je to nádherná skladba, je to záhada medzi nebom a zemou, no napriek tomu so zreteľnou, čistou hudobnou formou. Franck mení orchester na jeden veľký, majestátny organ. To je pre mňa dokonalosť, samozrejme, keď túto symfóniu interpretuje dokonalý orchester s kreatívnym dirigentom. Čo pre vás znamená César Franck?
César Franck tak veľmi rozumel štýlu geniálneho organára Aristida Cavaillé-Colla. Komponoval nielen pre svoj organ v kostole Ste Clotilde, ale aj pre väčší organ najmä v paláci Trocadéro v Paríži. Veľmi sa mi páči dokonalé zladenie medzi hudbou a stavbou organu.
Louis Victor Jules Vierne – ďalší francúzsky organista a skladateľ. Jeho diskografia je veľmi bohatá, harmonický jazyk je označovaný ako romanticky bohatý, ale nie ako sentimentálny či teatrálny. Inšpiroval mnohých organistov a autorov, ale jeho život – to je po rokoch veľká inšpirácia. Slepý od narodenia, roky neplatený, zomrel počas koncertu v Notre Dame v silných depresiách. Do akej miery študujete život a históriu skladateľov, aby ste správne pochopili ich prácu? Je podľa vás pre interpretáciu dôležité poznať život autora, históriu a kontext diela?
Samozrejme, ak chcete hrať hudbu Vierna, musíte poznať jeho život niekedy ťažký až tragický. Je však tiež veľmi dôležité dôkladne analyzovať jeho harmóniu, jeho vedu o nádherných témach.
Budete viesť celodenný workshop zameraný na organovú tvorbu Césara Francka k 200. výročiu jeho narodenia. Máte veľa skúseností s vedením majstrovských kurzov, takže viete, na čo by ste sa mali zamerať. Aké sú vaše hlavné témy?
Na túto otázku je ťažké úplne odpovedať. Samozrejme, poviem nejaké všeobecné informácie o Franckovej organovej hudbe, ale bude to závisieť od skladieb, ktoré sa budú hrať.
Rozhovor v anglickom jazyku si môžete prečítať TU
Zuzana Vachová
Zdroj foto: Louis Nespoulous