Rumunská historická tragikomédia mala svetovú premiéru pred pol rokom na 81. medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach, kde získala cenu Orizzonti za najlepší film. Uvedie ju osobne legendárna rumunská producentka Ada Solomon, ktorej filmy získali viac ako 150 medzinárodných ocenení a ktorú významný časopis Hollywood Reporter zaradil medzi 40 najvplyvnejších žien vo filmovom priemysle v roku 2023. Tohtoročný MFF FEBIOFEST Bratislava s podtitulom Skreslená realita sa uskutoční od 19. do 25. marca v Kine Lumière.
Slávnostný večer v Kine Lumière aj celé podujatie sa uskutoční v tradičnej spolupráci s partnerským podujatím Visegrad Film Forum. „Tak ako po ostatné roky, aj tentokrát dochádza k skvelej synergii medzi MFF FEBIOFEST Bratislava a Visegrad Film Forum, čo môžu oceniť aj diváci na exkluzívnych masterclassoch,“ hovorí prezident MFF FEBIOFEST Bratislava Peter Dubecký a programový riaditeľ Ondrej Starinský ho dopĺňa: „Je pre nás cťou, že vďaka tejto spolupráci festival otvorí legendárna rumunská producentka Ada Solomon. Okrem toho, že za svoju tvorbu získala mnoho prestížnych cien, podieľala sa aj na významných medzinárodných produkciách, napríklad ako výkonná producentka festivalového hitu Maren Ade – Toni Erdmann.“ Solomon predstaví jeden zo svojich posledných projektov.

Film režiséra Bogdana Mureșanu Nový rok, ktorý nikdy neprišiel sa tematicky vracia do revolučného roku 1989 a sleduje šesť ľudských príbehov zmietajúcich sa medzi osobnými problémami a demonštráciami, ktoré povedú až k pádu Ceausescovho komunistického režimu. Snímka získala niekoľko prestížnych ocenení – cenu Orizzonti za najlepší film na 81. medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach, kde si odniesla aj FIPRESCI cenu za najlepší film v sekcii Orizzonti a paralelných sekciách, Zlatú pyramídu za najlepší film na Medzinárodnom filmovom festivale v Káhire a New Voices/New Visions Award na Medzinárodnom filmovom festivale v Palm Springs. Taktiež získala nomináciu na Európsku filmovú cenu v kategórii Európsky objav roka.
Silný dokumentárny program
Tento rok sa FEBIOFEST Bratislava vyznačuje významnými dokumentmi upozorňujúcimi na aktuálne zlyhania a hrozby pre našu spoločnosť. Dva filmy poodhalia zákulisie extrémistických skupín, ktoré síce zdanlivo stoja na opačných stranách ideologickej barikády, no spája ich odpor voči liberálnej demokracii.
Hollywoodgate sa vracia k údajnej základni CIA v Afganistane, ktorú opustili americké vojská. Egyptský režisér Ibrahim Nash’at získal bezprecedentný prístup k veliteľom Talibanu, ktorí túto základňu obsadili a zo zanechanej vojenskej techniky budujú základy budúcej afganskej armády pod svojou kontrolou. „Film ponúka mrazivý pohľad na postupné ovládanie krajiny extrémistickou ideológiou, ktorá s neotrasiteľnou samozrejmosťou obmedzuje práva žien a likviduje oponentov,“ približuje Ondrej Starinský. Druhým dokumentom je britský film V utajení: odhaľovanie krajnej pravice. Prostredníctvom utajovaného vyšetrovania antifašistickej skupiny Hope Not Hate odhaľuje mediálne obratné taktiky modernej krajnej pravice. Tá sa snaží radikálne zmeniť hlavný politický prúd a pretlačiť svoje idey do mainstreamovej politiky.
Snímky veľmi vhodne dopĺňa dokument Dialógová polícia, ktorý sleduje špeciálnu jednotku švédskej polície priamo v teréne. „Jej úlohou je deeskalovať napätie počas demonštrácií prostredníctvom komunikácie medzi organizátormi protestov a bezpečnostnými zložkami, ale aj medzi konkurenčnými protestnými skupinami na jednom mieste,“ ozrejmuje programový riaditeľ. Film je skvelou „case study“ o náročnom udržiavaní civilizovaného dialógu v západných demokraciách, kde je sloboda slova a zhromažďovania základným občianskym právom.
Reakcia na súčasné dianie
Dramaturgia festivalu prostredníctvom filmov reflektuje aktuálnu spoločenskú náladu doma i vo svete. Podľa Starinského sa akoby mentálne vraciame do 90. rokov. „A teraz nemyslím nejaký revival Nirvany, ale skôr hrubé správanie a atmosféru pripomínajúcu mečiarovské roky,“ hovorí.
Festival si divoké deväťdesiatky pripomenie kultovými titulmi, ako Samurai Cop či Studený ako ľad (v hlavnej úlohe Vanilla Ice, za kamerou Janusz Kamiński, oscarový spolupracovník Stevena Spielberga). Chýbať nebudú ani hollywoodske skvosty, ako Blbý a blbší či Demolátor.
Ozajstným klenotom bude Kanadská slanina, jediný hraný film amerického dokumentárneho režiséra a aktivistu Michaela Moora, ktorý je zvláštnym spôsobom aktuálny aj dnes. Jeho hlavná zápletka spočíva v tom, že nepopulárny americký prezident hľadá po konci studenej vojny nového nepriateľa, aby si zvýšil popularitu a odvrátil pozornosť od skutočných problémov krajiny. Rozhodne sa preto vyhlásiť vojnu Kanade.
Programový riaditeľ upozorňuje aj na dve špeciálne projekcie z úpadkového výberu, ktoré festival pripravuje v spolupráci s pražským Festivalom otupeného diváka: „Akčnú sci-fi hororovú komédiu Občan Toxík: Toxický mstitel IV premietneme so živým autentickým simultánnym VHS dabingom a počas projekcie filmu Virtuálka si diváci budú môcť zahrať bingo.“ Súčasťou programu bude tento rok aj jedna tajná projekcia. O čase a mieste jej konania sa zvedaví diváci a diváčky dozvedia až v deň premietania.
Zahraničná porota
MFF FEBIOFEST Bratislava uvedie pod názvom V srdci Európy tri súťažné sekcie – súťaž krátkych filmov, súťaž hraných filmov a súťaž dokumentárnych dlhometrážnych filmov z krajín V4, Rakúska a Ukrajiny. „Aby boli poroty nestranné, ich členovia musia pochádzať z krajín, ktoré sa na súťažiach nezúčastňujú,“ vysvetľuje Peter Dubecký.
Porota pre dlhometrážne filmy privíta Andreia Tănăsescua, programového šéfa medzinárodných festivalov v Toronte a Berlíne, Léu Triboulet, francúzsku režisérku a scenáristku, a Radua Sticleu, zakladateľa a umeleckého riaditeľa festivalu stredo- a východoeurópskeho filmu BEAST v portugalskom Porte. Dokumentárne filmy bude hodnotiť Petar Mitrić, výkonný producent dokumentárneho festivalu Beldocs, Vladan Petković, filmový kritik a programový šéf festivalov, ako IDFA či Eastern Neighbours, a Martina Droandi z medzinárodnej distribučnej spoločnosti Open Kitchen Films.
Porotu krátkych filmov tvorí Teja Miholič, programová šéfka slovinského festivalu Kino Otok, Lucila Riggio z medzinárodnej distribučnej spoločnosti ShortsFit, ktorá sa špecializuje na krátke filmy, a chorvátsky režisér Ivan Ramljak.
Slovenské herečky v uvedených filmoch
„Je to film, ktorý je nedejový. Hrám tam mamu, ktorá je hlboko veriaca a má veľa detí, zároveň je to film najmä o láskavosti – čiže mohlo by sa zdať, že bude divácky nezaujímavý, ale je to naopak, film získava jednu pochvalu za druhou,“ hovorí herečka Zuzana Fialová, ktorá v rámci hranej súťaže V strede Európy predstaví snímku Martina Pavla Repku Od marca do mája. „Som rada, že keď za mnou prišiel mladučký šarmantný režisér – a bola to pre neho prvotina – pocítila som v tej chvíli aj ja záblesk láskavosti a povedala som dobre, pretože sa opäť potvrdzuje, že slušnosť a láskavosť má v živote človeka na záver úspech,“ dodáva.
Film mal premiéru na medzinárodnom filmovom festivale Karlove Vary, kde získal špeciálne uznanie poroty. Dej sa odohráva na slovenskom vidieku a sleduje päťčlennú rodinu žijúcu v starom vidieckom dome. Pokojný rodinný život naruší nečakaná správa o tehotenstve matky Romany, ktorú herečka stvárňuje.

V súťaži krátkych filmov zabojuje aj slovenská snímka Tak zajtra zobrazujúca jeden deň v živote dvoch chlapcov – bratov, ktorí po návrate zo školy zažívajú doma dramatickú rodinnú situáciu. Jednu z postáv stvárnila aj členka Slovenského národného divadla Jana Oľhová: „Ja beriem vždy študentský film ako jedno veľké dobrodružstvo. A keďže som veľká pankáčka, vždy do toho projektu idem. Dôležitý je pre mňa scenár, ktorý dosť vypovedá o tom, čo sa bude nakrúcať. V tomto hrám babičku. Trvala som na tom, aby to nebola babka, pretože u nás na Myjave sa takto nikdy nehovorilo. Takže som trvala na babičke, bola to moja podmienka. Detskí predstavitelia boli veľmi autentickí a bol na nich vidieť strach,“ hovorí členka Slovenského národného divadla.
Zdroj: TS Radomír Brhlík, PR manažér
Zdroj titulnej foto: Febiofest