Príjemná atmosféra, vypredané predstavenia. Divadelný festival Dotyky a spojenia v Martine sa blíži k úspešnému koncu – už 29.júna. Čo ste mohli vidieť a čo divadelných nadšencov ešte stále čaká?

Do záverečného večera devätnásteho ročníka festivalu Dotyky a spojenia ostávajú už len dva dni (vrátane dnešného). Z ponuky predstavení si stále môžete vybrať to najlepšie, čo sa zrodilo počas poslednej divadelnej sezóny na Slovensku. Okrem Šeptúch Mariany Luteránovej alebo Čajky Romana Poláka sú ešte prichystané bábkové predstavenia pre deti, Antigona či hudobné vystúpenie hercov Richarda Autnera a Martina Geišberga + Band a mnoho ďalšieho.


Zdroj foto: Bohdan Mezei/HALUZART

Vo štvrtok 27.júna sa predstavila hra Lilith režiséra Eduarda Kudláča z Mestského divadla Žilina. Z duše dramatika Miklósa Forgácsa sa vynorila feministická úvaha o Adamovej prvej žene, Lilith, ktorá sa kvôli nerovnosti pohlaví vzbúrila a odišla z raja. Zabudnime na Evu. Lilith je nespútaná a ambiciózna. Predstavenie je kombináciou natočených pasáží s činoherným divadlom. „Nič nie je pre mňa zaujímavejšie na svete než to nepochopiteľné,“ vyjadril sa autor textu Forgács. Plnej sále sa rovnako potešila aj inscenácia Divadelník s herečkou Janou Oľhovou. Slovenské komorné divadlo v Martine zaujme hrou, ktoré ironicky stvárňuje problémy divadla pri reflektovaní spoločnosti. 


Divadelník, Jana Oľhová

V piatok 28.júna sa vcítime do hry Táto izba sa nedá zjesť z Divadla Lab, VŠMU. Kniha slovenskej autorky Nicol Hochholczerovej, podľa ktorej predstavenie vzniklo, otvorila intímne a toxické prežívanie vzťahu mladého dievčaťa a jej učiteľa na základnej škole. „Novelu Táto izba sa nedá zjesť som prečítala jedným dychom,“ hovorí dramaturgička a choreografka inscenácie Katarína Jungová, „paralyzovaná nielen témou a príbehom, ale aj samotným štýlom autorky Nicol Hochholczerovej. Poetickosť, surreálnosť, no zároveň priamosť a údernosť, vety tvorené akoby bez servítky, bez okrás, na mňa pôsobili svojou špecifickou krásou. Z diela sála autentickosť, a to je to, čo ma na ňom vždy priťahovalo. Téma, o ktorej sa spoločnosť bojí hovoriť, predstavovala veľký prínos pre divadelné predstavenie. Chceli sme priniesť divákom to, čo nás elektrizuje, čo nás priťahuje a zároveň odpudzuje, chceli sme zinscenovať prežívanie mladej ženy, s ktorým sa ako tvorkyne i interpretky vieme stotožniť. Podstatu nášho konceptu tvorila predstava hlavnej postavy Terezy v troch rôznych vekových obdobiach, čím sme chceli vykresliť postupnú premenu jej pocitov i myšlienok vo vzťahu s výrazne starším mužom. A nakoľko pôvodné dielo oplýva svojou jedinečnou poetikou, zvolili sme aj my jedinečnú divadelnú formu – prepojenie slova, tanca, hudby a práce s materiálom. Rady by sme vás teda pozvali na dnešné predstavenie Táto izba sa nedá zjesť, ktoré odohráme o 16:00 v Barmuseu v rámci programu Junior. Príďte sa tiež nechať paralyzovať témou, slovom, tancom, hudbou či príbehom. Tešíme sa na vás,“ uzatvára dramaturgička.  


Táto izba sa nedá zjesť

Divadlo Jána Palárika v Trnave venuje inscenáciu Filip známej hudobnej legende Jarovi Filipovi. Hudobné predstavenie približuje Jara Filipa ako človeka, no zároveň preniká do jeho tvorby pomocou fragmentov rozhovorov a spomienok.


V posledný deň sa mladé detské publikum zasmeje pri bábkovom predstavením Tri tvory: ELIŠKA a svet hore nohami s voľným vstupom. Inscenácia vychádza z knižnej predlohy Eliška nie je strašidlo Simony Čechovej. Postava Elišky sa pozrie na široký svet okolo seba z iného uhla pohľadu.

V neposlednom rade sa predstaví Divadlo LUDUS a jeho citlivá adaptácia s názvom História istého násilia v réžii Barbory Chovancovej. Inscenácia skúma násilie v spoločnosti na rôznych úrovniach. Začína pri tom osobným zážitkom francúzskeho autora Édouarda Louisa, ktorý v minulosti čelil sexuálnemu útoku a svoje dilemy pretavil do románu Dejiny násilia. Hra získala hlavnú cenu Grand Prinx na tohtoročnom festivale Nová Dráma 2024/ New Drama 2024.

Viac na: https://www.dotykyaspojenia.sk/

 

Karin Kissová

Foto: Dotyky a spojenia, Slovenské komorné divadlo Martin, divadlo LAB

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno