Divadlo Aréna sa rozhodlo rozšíriť svoj repertoár o jednu z najúspešnejších divadelných hier Oscara Wildea – komédiu Je dôležité mať Filipa. O pár dní ju premiérovo uvedie v priestoroch Divadla Pavla Országha Hviezdoslava.
Divadelná hra Oscara Wildea s názvom Je dôležité mať Filipa je konverzačná komédia s prvkami satiry a majstrovskými dialógmi plnými irónie, sarkazmu, paradoxov a aforizmov, ktorá sa v divadlách po celom svete teší obrovskému úspechu. Zrejme preto sa dočkala aj niekoľkých filmových spracovaní. Tí, skôr narodení, si ju pamätajú ako československú televíznu inscenáciu z roku 1979; v roku 2002 ožila na filmovom plátne s Colinom Firthom, Rupertom Everettom, Reese Witherspoon či Judi Dench.
JE DÔLEŽITÉ MAŤ FILIPA ľahkovážna komédia pre seriózne publikum
Dvaja typickí anglickí gentlemani z konca devätnásteho storočia – Jack Worthing a Algernon Moncrieff, sa pohrávajú so skutočnou pravdou, aby do svojho pokojného života vniesli aspoň trochu vzrušenia. To privítajú aj dve znudené mladé dámy – Cecília a Gvendolína, ktoré majú o svojich budúcich manželoch jasnú predstavu. Osud jednej riadi prísna a dominantná mamička Lady Bracknellová a život druhej má v rukách vychovávateľka slečna Prismová, ktorá má okrem učebníc vždy po ruke aj nejaké to zrnko múdrosti. Tomu, čo sa deje v dome anglickej smotánky sa nestačia čudovať ani dôstojný pán Frederick či mĺkvi sluhovia Merriman a Lane.
Na prvý pohľad ideálny život, no keď sa všetci stretnú pod jednou strechou, všetko sa zmení. Do deja vstúpia tajomný pán Bunbury a očarujúci Filip a z nevinnej konverzačnej hry sa stáva detektívka.
Duchaplná komédia s výnimočnými hereckými kreáciami, v réžii Martina Čičváka, vás presvedčí o tom, že máločo v našich životoch je čiernobiele… Snáď len klavír.
Martin Čičvák režíroval v Divadle Aréna množstvo profilových inscenácií od roku 2004. Z nich najväčší ohlas zaznamenali: Albeeho hra Koza alebo Kto je Sylvia? (2004), Dr. Gustáv Husák od Viliama Klimáčka (2006), Komunizmus toho istého autora (2008), muzikál Rent Jonathana Larsona (2013), Lulu od Franka Wedekinda (2016) a Sklenený zverinec Tennesseeho Williamsa (2017). Výrazný rukopis režiséra Čičváka je charakteristický provokatívnymi témami, odkrývaním špiny dnešnej spoločnosti, odvahou prinášať línie politického divadla, s ohľadom na historický kontext a jeho dnešnú silu.
Zdroj: TS DPOH – Ing. Ján Lukáč
Autor foto: Peter Chvostek