Hoci viacerí z nás by najradšej na rok 2020 zabudli, predsa len patrí sa trocha si zaspomínať a priniesť malú ,,filmovú bilanciu“. Minulý rok bol plný nepríjemných turbulencií, priniesol strach a neistotu v tej najčistejšej možnej podobe. Pre niekoho bol ako jazda na motorke so zaviazanými očami, pre iných ako tvrdý pobyt na samotke vo väznici. Kto to však nechcel vzdať, musel nejako prežiť. Uskromniť sa, obetovať sa, vymyslieť čo najpohotovejšie nejaký plán B. Pandémia najnovšieho koronavírusu preverila náš pud sebazáchovy, našu odolnosť a silu.
Mnohým práve filmy, seriály či iné druhy umenia pomohli odskočiť si na chvíľu od tvrdej reality valiacej sa na nás hlava nehlava z každej strany. Kvalitný pôžitok z kino projekcie nahradil pohodlný gauč či posteľ. Netflix, HBO GO alebo Amazon Prime sa mohli tešiť väčšej sledovanosti, zatiaľ čo majitelia filmových klubov bojovali o prežitie a plán B im nestačil. Vznikli však aj nové VOD platformy a na konci roka mal slovenský divák na výber hneď z niekoľkých.
Bezpochyby kvalitný výber ponúkli Edisonine, DAFilms, Kinedok, Filmtopia alebo Kino Doma. Dôležité teda koniec koncov bolo, že film nevymizol, ale našiel si k nám cestu. Rôzne osudy postihli obľúbené festivaly. Zatiaľ, čo januárová prehliadka severskej kinematografie mala tradične skvelú návštevnosť a piešťanský Cinematik si v septembri mohol dovoliť fungovať v mierne obmedzenom režime, s prísnymi opatreniami a priniesol viacero pozoruhodných snímok ako napríklad Dlhaňa (r. Kantěmir Balagov), Kým sa skončí leto (r. Shannon Murphy) alebo Králi videa (r. Lukáš Bulava, 2020), veľmi populárny Art Film Fest v Košiciach, sa musel zrušiť. Organizátori Febiofestu boli ešte v marci, na začiatku krízy, nútení odložiť termín podujatia, no nakoniec sa koniec septembra ukázal ako nešťastná voľba, nakoľko ich postihli nové, avšak mimoriadne chaotické, prísne vládne opatrenia.
Organizátorom sa však, predsa len, našťastie podarilo dostať do kín zopár filmov. V rámci online priestoru ponúkla koncom roka zaujímavý výber aj prehliadka najlepších filmov z Berlína, Benátok a Cannes – Be2Can. Jej vrcholom bol bezpochyby najnovší film Thomasa Vinterberga a celkovo jeden z najlepších filmov tohto roka, Chľast, v hlavnej úlohe s charizmatickým Madsom Mikkelsenom. V online verzii fungoval aj Filmový festival inakosti (sledovalo ho vyše 1300 ľudí) alebo festival dokumentárnych filmov Jeden svet (jeho program sledovalo viac než 14 000 ľudí). Ukážku mladých talentov ponúkol tradične festival študentských filmov Áčko. Najviac cien, vrátane najlepšieho filmu, získala zaslúžene dráma Návrat Moniky Mahútovej, naprázdno neodišla ani čierna komédia Nuda, ktorú napísala a zrežírovala Alica Bednáriková či skvelý dokument Daniela Svoreňa s názvom Ideál.
Slovenskú kinematografiu v rámci dlhometrážnej tvorby minulý rok obohatili snímky ako Služobníci (r. Ivan Ostochovský), FREM (r. Viera Čákanyová), Neviditeľná (r. Maia Martiniak), Žaby bez jazyka (r. Mira Fornayová), Raj na zemi (r. Jaroslav Vojtek), Meky (r. Šimon Šafránek), Attila (r. Petr Větrovský), dokumenty Pavla Barabáša Salto je kráľ a Everest – najťažšia cesta, či iné.
Ak som doteraz spomínal, pre niekoho kvázi ,,undergroundovú“ filmovú sféru, na rad prichádzajú aj veľké mená ako Cinemax či Cinema City. Tí koniec koncov takisto prišli o nemalé tržby a nepomohol im vstať z popola ani očakávaný Tenet Christophera Nolana či návrat obľúbenej komiksovej postavy z dielne DC Comics – Wonder Woman 1984 (r. Patty Jenkins). Trháky, ktoré mali zaručiť megalomanskú návštevnosť ako napríklad najnovšia bondovka Nie je čas zomrieť (na režijnej stoličke tentokrát nahradil Sama Mendesa Cary Joji Fukunaga), pokračovanie hororu Tiché miesto, v réžii Johna Krasinského, deviate pokračovanie extrémne populárnej akčnej série Rýchlo a zbesilo alebo spin-off marvelovských Avenegerov, Black Widow, museli odložiť dátum premiéry.
Napísal by som, že aspoň na tieto snímky sa môžeme tešiť tento rok, avšak nechcem sa unáhliť, nakoľko nikto z nás nevie, čo nakoniec rok 2021 prinesie a či nebude (verme však, že nie!) istým spôsobom rovnaký, nebodaj ešte horší, ako ten minulý. Skutočne ťažko predpovedať, aké filmy dostanú priestor na striebornom plátne, no okrem vyššie uvedených, patria medzi očakávané a sľubné diela aj filmy ako Správa Petra Bebjaka zasadená do obdobia druhej svetovej vojny (Ide o adaptáciu knihy Alfréda Wetzlera Čo Dante nevidel), podmanivá science fiction Duna, tentokrát v réžii nie Davida Lyncha, ale mimoriadne talentovaného Denisa Villeneuvea (Sicario, Blade Runner 2049) alebo horúci adept na Oscara za najlepší film – Krajina Nomádov.
Poďme však na záver už k tomu najlepšiemu, čo sme mohli vidieť v roku 2020. K tomu, čo nám spríjemnilo neľahké obdobie, kultúrne či intelektuálne nás obohatilo alebo prinútilo zabudnúť aspoň na pár hodín na neúprosný a škaredý svet vonku. Tie najsilnejšie a najemotívnejšie zážitky priniesli drámy Kým sa skončí leto, 1917 (r. Sam Mendes), Malé ženy (r. Greta Gerwig), Swallow (r. Carlo Mirabella-Davis), The King of Staten Island (r. Judd Apatow), Srdcová kráľovná (r. May el-Toukhy) a Biely, biely deň (r. Hlynur Pálmason).
Rok 2020 priniesol nemenej silných diel aj v rámci dokumentárnej tvorby. Svedčia o tom snímky V sieti (r. Barbora Chalupová, Vít Klusák), David Attenborough: A Life on Our Planet (r. Jonathan Hughes, Keith Scholey, Alastair Fothergill), Odložený případ: Hammarskjöld (r. Mads Brügger) alebo The Social Dilemma (r. Jeff Orlowski).
Precízne remeslo predviedli tvorcovia filmov ako Maják (r. Robert Eggers), Vidíš mesiac, Daniel (r. Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen), The Assistent (r. Kitty Green), Corpus Christi (r. Jan Komasa) Matka (r. Rodrigo Sorogoyen), Chicagský tribunál (r. Aaron Sorkin) a prvotriednu zábavu priniesli zase snímky Na nože (r. Rian Johnson), Extraction (r. Sam Hargrave), Drahokam (r. Benny Safdie, Josh Safdie) a bezpochyby tiež Slušní chlapci Guya Ritchieho. V rámci seriálov kvalitatívne vytŕčali minisérie Devs, Nula nula nula, Bludné kruhy či brilantný Dámsky gambit, no nadpriemer ukázali aj Unorthodox, The Outsider, podľa predlohy Stephena Kinga či hororová love story The Haunting of Bly Manor v réžii Mikea Flanagana.
Martin Adam Pavlík
Zdroj foto: Králi videa, Tenet – Continental Film, 1917 – Forum Film SK, V sieti – Filmtopia, Srdcová kráľovná – Film Europe, Biely, biely deň, Salto je kráľ – ASFK