Prinášame vám výber z najzaujímavejších titulov uvedených na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes.
Anatomy of a Fall (Anatomie d’une chute – r. Justine Triet)
Francúzska konverzačná dráma zo súdnej siene získala tento rok na festivale v Cannes najprestížnejšie ocenenie – Zlatú palmu. Samuelovo mŕtve telo je nájdené na pozemku chaty vo Francúzskych Alpách. Podľa všetkého vypadol z balkóna chaty, avšak jeho zranenia nasvedčujú tomu, že nejde o nehodu. Jediným svedkom tragickej udalosti bol iba Samuelov nevidiaci syn, na ktorého svedectvo sa nedá celkom spoľahnúť. Hlavnou podozrivou z vraždy je Samuelova manželka, spisovateľka Sandra Voyter. Vďaka hereckému výkonu Sandry Hüller v hlavnej úlohe obvinenej manželky naberá film skľučujúcu atmosféru, pri ktorej si do poslednej chvíle nemôžeme byť istí, či žena zločin spáchala, alebo nie. Pred súdom vyzerá úplne nevinne, avšak jedenásť ročný syn Daniel upozorní vyšetrovateľov, že jeho mama vie občas dokonalo klamať. Súdny proces vnáša svetlo do intímneho manželského života, a to pred očami novinárov a verejnosti, ktorá sa o osud populárnej autorky veľmi zaujíma. Pomaly plynúci film, postavený na hereckých výkonoch, dialógoch a jemnom odhaľovaní pravdy trvá 150 minút, no napriek tomu dokázal uspieť v najvyššej festivalovej súťaži.
The Zone of Interest (r. Jonathan Glazer)
Veľkú cenu (druhú najväčšiu) festivalu Cannes získala snímka režiséra Jonathana Glazera, v ktorej taktiež účinkuje herečka Sandra Hüller. Nový film ukazuje hrôzy Osvienčimu inak, ako sme boli doteraz zvyknutí. Rodina veliteľa Rudolfa Hössa žije v sídle hneď za plotom koncentračného tábora. Film sa vyhýba explicitnému zobrazeniu zločinov holokaustu. Všetko prebieha mimo dohľadu hlavných hrdinov a tiež divákov, pretože vidieť to vlastne nikto nepotrebuje, aj tak vieme, čo sa za múrmi odohráva. Film voľne inšpirovaný rovnomenným románom spisovateľa Martina Amisa, nepriamo, no v silných náznakoch prezentuje tragédiu minulosti a využíva k tomu silne umelecký, vizuálny štýl. Mnohí jeho počin prirovnávajú k filmom originálneho rakúskeho režiséra Michaela Hanekeho.
Killers of the Flower Moon (r. Martin Scorsese)
O Scorseseho novom a vôbec prvom westerne sme písali už viackrát. Film bol na festivale v Cannes uvedený v nesúťažnej sekcii, napriek tomu sa mu dostalo veľkej pozornosti a podľa ohlasov ide právom o jeden z najočakávanejších filmov roka 2023. Údajne má ísť o jeden z najväčších režisérových filmov posledných desaťročí, čomu pri rozpočte 200 miliónov dolárov a 206 minútach celkovej dĺžky filmu nie je ťažké uveriť. Podľa prvých recenzií na portály The Guardian ide o klasický Scorseseho veľkofilm so signifikantnou réžiou, na aké sme už desaťročia zvyknutí.
Strange Way of Life (Extraña forma de vida – r. Pedro Almodóvar)
Slávny španielsky režisér Pedro Almodóvar sa po štyroch rokoch vrátil do Cannes, kde bol za uplynulé desaťročia už viacnásobne ocenený. Tentoraz však zaujal krátkometrážnym, 30 minútovým westernom. Vo filme nevystupujú režisérove obľúbené ženské hrdinky, ale dvaja muži z divokého západu, muž zákona Jake (Ethan Hawke) a rančer Silva (Pedro Pascal). Almodóvar svojím melodramatickým rozprávaním pokračuje v neveľkom subžánri queer westernu, a prináša svoju verziu Skrotenej hory (2005) či Sile psa (2021), ktorý najlepšie kombinuje protiklady maskulínnych kovbojských hrdinov a zakázanej nežnosti.
Youth (Spring – r. Wang Bing)
Tri a pol hodinový čínsky dokumentárny film, ktorý podľa režiséra Wang Binga ešte nie je dokončený a jeho finálna dĺžka by mohla dosiahnuť až 9 hodín, ukazuje osudy tínedžerov a tínedžerky pracujúcich v továrňach na lacné oblečenie. Napriek ťažkým pracovným podmienkam, neadekvátnemu ubytovaniu a strave sa mládež dokáže zabávať a „užívať“ si mladosť. Mladí ľudia medzi sebou nadväzujú kamarátstva a romantické vzťahy, no priestor, v ktorom sa tak deje, núti klásť si otázky, či je to ten pravý životný štýl, aký si mladí Číňania zaslúžia. Pracujú rýchlo, efektívne a aj v oblastiach súkromného života sa musia podriadiť zamestnávateľovi, ktorý na zamestnancoch šetrí ako sa len dá. Diváci a diváčky z Cannes sľubujú, že sa na tričko s nápisom „Made in China“ vo svojej skrini budete po tomto filme dívať inak.
Close Your Eyey (Cerrar los ojos – r. Victor Erice)
Victor Erice nakrútil počas svojej 50 ročnej kariéry len 4 celovečerné filmy. Napriek tomu sa stal španielskou filmárskou legendou a jeho debut Duch včelieho úľa z roku 1973 sa radí medzi to najlepšie filmy v histórii španielskej kinematografie. Po 31 rokoch sa režisér vracia do Cannes s novým filmom, ktorý rovnako ako jeho predošlé, pojednáva o samotnom filmovom médiu a autor v ňom vysvetľuje svoj obdiv k filmom ako takým. Hlavnou postavou snímky je starnúci režisér, ktorý už niekoľko desaťročí nepokračuje vo svojej práci. Spôsobilo to náhle zmiznutie hlavného herca počas nakrúcania jeho posledného diela. Starý režisér sa po rokoch rozhodne zistiť, čo sa vtedy skutočne stalo. Film Close Your Eyes plynie veľmi pomaly, no postupne sa rozvíja k veľkému a pôsobivému rozuzleniu v poslednej polhodine. Nie je prekvapením, že Victor Erice nakrútil snímku ako ospravedlnenie za svoju vlastnú dlhú prestávku vo filmárskej práci.
Spracoval: Matúš Trišč