V aktuálnom 29. ročníku Art Film Festu, ktorý sa uskutoční v dňoch 16. – 23. júna 2023 v Košiciach, nebudú chýbať ani filmy zastupujúce všetky krajiny susediace so Slovenskom. V programovej sekcii K SUSEDOM zároveň pôjde v našich končinách o premiéry týchto snímok. Niektoré už stihli získať prestížne ocenenia na zahraničných festivaloch, pre iné je košický Art Film Fest súčasťou rozbiehajúceho sa festivalového života. Sekciu už tradične zostavila publicistka Viera Langerová: „Ponuka filmov je, stručne povedané, pestrá, snaží sa zachytiť okrem vážnych spoločenských tém aj pulz populárnej tvorby napĺňajúcej kiná v Budapešti, vo Varšave či Viedni.“
„Čo sa stalo v Zakopanom… zostane pochované,“ hovorí hlavný slogan poľskej krimi komédie NEBEZPEČNÍ DŽENTLMENI (Niebezpieczni dżentelmeni), ktorej autorom je mladý debutujúci scenárista a režisér Maciej Kawalski. Po prehýrenej noci v náručí bohémskeho tatranského mesta Zakopane v roku 1914 sa Tadeusz Boy-Żeleński (Tomasz Kot) – lekár, básnik a spisovateľ v jednej osobe, zobúdza na trávniku pred vilou, aby vzápätí zistil, že ani on, ani jeho traja kamaráti – taktiež intelektuáli a umelci – si z predošlej noci nič nepamätajú. Výpadky pamäte im začnú robiť omnoho väčšie starosti, keď vo vile nájdu mŕtvolu muža. Snímka je zmesou detektívneho a komediálneho žánru, no popri významnom cieli zabávať svoje publikum, chcela tiež ukázať históriu krajiny v podstatne inom svetle, ako je v Poľsku obvyklé. Spája v sebe americký The Hangover (u nás uvádzaný pod názvom Vo štvorici po opici) a štylizáciu filmov Guya Ritchieho a na minuloročnom Varšavskom medzinárodnom filmovom festivale získala Cenu divákov.
Ukrajinská režisérka Iryna Cilyk stihla ešte pred inváziou Ruska na Ukrajinu dokončiť produkciu svojho filmu KAMEŇ. PAPIER. GRANÁT, ktorý je adaptáciou autobiografického románu jej manžela, spisovateľa Arťoma Čecha. Autorka bola v roku 2020 ocenená za Najlepšiu réžiu svetového dokumentárneho filmu na festivale Sundance, kde úspech zožala jej dokumentárna snímka Zem je modrá ako pomaranč o vojne v Donbase. Nový film predstavuje jej hraný debut. Jeho hlavným hrdinom je Timofej, chlapec dospievajúci v provinčnom ukrajinskom mestečku v 90. rokoch minulého storočia. Práve v tomto čase tesne po rozpade Sovietskeho zväzu, kde si dospelí nesú svoje traumy z minulosti stretáva vojnového veterána Felixa, ktorý bojoval v Afganistane a trpí posttraumatickou stresovou poruchou. Režisérka si dala za úlohu nakrútiť nielen film o priateľstve, ale aj o odpustení staršej generácii, ktoré prichádza s dospievaním a uvedomením si úskalí života v pozícii rodiča, prarodiča, dospelého človeka.
Z Maďarska k nám prichádza výpravná historická snímka mapujúca cestu uhorského generála slovenského pôvodu Andreja Hadika do Berlína, ktorý v roku 1757 v službách Márie Terézie obsadil so svojim neveľkým husárskym plukom toto hlavné mesto vtedajšieho Pruska. Údajne pri tom stratil len 10 mužov a 4 kone a z tejto udalosti sa vyvinul medzinárodne užívaný pojem „husársky kúsok“. Film HADIK režiséra Jánosa Szikoru je heroickou kostýmovou výpravou do dejín Európy a chýbať v nej nebudú nájazdy husárskych oddielov ani súbojové scény.
Trianonská zmluva z roku 1920 je v Maďarsku dodnes vnímaná ako jedna z najväčších národných tragédií. Dokudráma DAŇ ZA MIER (Béke – A nemzetek felett) Ádáma Tőséra kombinuje hrané sekvencie s archívnymi zábermi a výpoveďami maďarských a francúzskych historikov, ktorí držia výklad o citlivej téme maďarskej krízy po 1. svetovej vojne v rovine objektívnych faktov a snažia sa vyjadreniami neprikláňať k žiadnej z názorových strán. Rozpadom Rakúsko-Uhorska stratili Maďari vedúce postavenie medzi krajinami Európy a spomienky na túto situáciu rezonujú v miestnej politike dodnes.
Veľká skupina rakúskych mužov vo veku 16 až 99 rokov sa prihlási na konkurz do filmu pomenovaného podľa priezviska hlavnej hrdinky notoricky známeho kontroverzného románu Jozefína MUTZENBACHEROVÁ – životný príbeh viedenskej neviestky. Erotický román bol v Rakúsku vydaný anonymne ešte v roku 1906 a až do roku 1968 sa v tejto krajine predával ilegálne. Medzi Rakúšanmi je však dobre známy a na filmové plátno ho prenieslo už niekoľko filmárov. Režisérka Ruth Beckermann to však v skutočnosti nemala v úmysle, čo však chlapi na konkurze nevedeli. Nakrútila tak vtipný dokument o mužoch čítajúcich pasáže erotického románu písaného pre ženy v domnienke, že sa nachádzajú na castingu do úplne iného filmového projektu.
Yesmin je jednou z mnohých moslimských dievčat, ktoré musia žiť rozpoltené medzi tradíciou, vládnucou v domácnosti s modernými a rýchlo sa meniacimi trendami v uliciach Viedne. Yesmin a jej kamarátky sa stanú virálnymi hviezdami po tom, ako oblečené v hidžáboch prespievali populárnu pieseň „Losing My Religion“ od kapely R.E.M a video zavesili na internet. Ich činy spustia lavínu rôznorodých dôsledkov. Rakúsko-kurdská režisérka Kurdwin Ayub sa filmom zamýšľa nad otázkami identity tradicionalistických kultúr v modernom západnom svete a tým, čo pre človeka znamená jeho pôvod či miesto jeho narodenia. Herečky a herci vo filme SONNE nemali vopred napísané dialógy, práve pre to, aby z obrazu a zvuku nevymizla autenticita charakterov, ktoré znázorňujú životy mnohých žien s emigrantskou minulosťou.
Česká režisérka Olga Dabrowská prepísala do filmového scenára divadelnú hru POHANIA od tragicky zosnulej ukrajinskej autorky Anny Jablonskej. Hra je považovaná za Jablonskej vrcholné dielo a bola uvedená aj v Slovenskom národnom divadle v réžii Mariána Amslera, ktorý bol za inscenáciu z roku 2012 ocenený cenou DOSKY. Nový rovnomenný film je existenciálnou drámou odohrávajúcou sa medzi členmi pravoslávnej ukrajinskej rodiny. Konflikt vzniká medzi vernosťou dogmatickej a skľučujúcej náboženskej tradície a túžbou po ozajstnej láske a pravde. Obyčajná rodina je spútaná náboženstvom, ktoré pre nich v živote nepredstavuje úľavu, ale prekážky navyše a vedie ich k fanatizmu. Film bude uvedený v predpremiére.
Sekcia mapujúca predovšetkým oblasť žánrových filmov z produkcie krajín susediacich so Slovenskom je už pevnou súčasťou programovej ponuky Art Film Festu od roku 2018 a je skvelým prostriedkom ako preklenúť paradoxný fakt, že podstatne lepšie má filmový fanúšik obvykle zmapovanú anglo-americkú produkciu ako produkciu susedných krajín. Pričom vôbec nemusí byť horšia.
Zdroj: TS Andrea Čurná
Zdroj foto: Art Film Fest