Režisérka Anna Grusková sprevádza svoj najnovší dokumentárny film Žena novej doby a knihu Tichý pobyt na ulici Gwerkovej-Göllnerovej po slovenských mestách, festivaloch, v ktorých organizátori a dramaturgičky dali priestor originálnemu pohľadu na tému ženy v demokracii. Dokument aj knihu spája život, dielo a posolstvo hungaristky, slovakistky, historičky a priekopníčky demokracie pre ženy Alžbety Gwerkovej-Göllnerovej (1905-1944). Anna Grusková diskutuje s publikom po projekcii filmu a tiež číta úryvky z knihy.

Verím, že knižka aj film dokážu prostredníctvom rozdieľne uchopeného príbehu svojej hrdinky pripomenúť hodnoty a dôležitosť demokracie. V súčasnosti totiž nielen u nás, ale aj vo vyspelých demokratických štátoch zažíva silné otrasy,“ povedala Anna Grusková, ktorá od začiatku leta sprevádzala film či knihu napríklad v Art Café v Banskej Štiavnici, v Kine v bazéne v Banskej Bystrici, ale aj v Novej Cvernovke na festivale Jeden svet pod Palmou.   


                Najbližšie sa téma Alžbety Gwerkovej-Göllnerovej v podobe projekcie filmu a čítania z knihy dostane na podujatie Moc umenia, ktoré bude 16. júla 2022 v Partizánskom, dokument s následnou diskusiou si 23. júla 2022 budú môcť pozrieť aj návštevníci/návštevníčky festivalu GUČA umenia vo Zvolenskej Slatine. 3. augusta 2022 sa bude čítať z knihy Tichý pobyt na ulici Gwerkovej-Göllnerovej na festivale ARTWIFE, ktorý v Liptovskom Mikuláši organizuje Diera do sveta a 6. augusta 2022 je čítanie z knihy na programe festivalu ATMOSFÉRA v Hontianskych Nemciach. Na jeseň sa chystá premietanie v Tabačke-Kulturfabrik, v trenčianskom Kine Lúč, v Kine Iskra v Kežmarku a čítačka na Žilinskom literárnom festivale i na viacerých ďalších miestach po Slovensku.


„Usilujem sa verejnosti sprístupniť príbeh a dielo odvážnej a múdrej ženy – demokratky. Je to môj spôsob boja proti masovému vyzdvihovaniu tzv. celebrít, či už „kultúrnych“ alebo politických. Slovensko má mnohých vzácnych ľudí, o ktorých sa hovorí málo alebo vôbec. Presadzovali hodnoty spolupráce, vzdelávania, tolerancie, poctivosti a skutočnej lásky k vlasti. Za ostentatívne deklarovanou slovenskosťou sa takmer vždy skrýva  bezohľadný boj o moc a korupcia i potláčanie ľudských práv,“ povedala režisérka Anna Grusková, ktorá je zároveň autorkou scenára, námetu i výskumu k dokumentu Žena novej doby. „Je to pre mňa love story, detektívka, rituál i expedícia za poznaním,“ hovorí o snímke režisérka. Posolstvo Dr. Alžbety Gwerkovej Göllnerovej sa stalo na viac ako päť rokov stredom jej záujmu. Alžbetin príbeh spracovala aj do divadelnej autorskej hry Demokratka Erža, ktorá sa najbližšie bude hrať 2. septembra 2022 na festivale Hokus fokus v Malom Berlíne v Trnave.


TICHÝ POBYT NA ULICI GWERKOVEJ-GŐLLNEROVEJ


Umelecká reportáž Tichý pobyt na ulici Gwerkovej-Göllnerovej (vydavateľstvo Literárna bašta, 2022) vznikla ako pôvodne vedľajší produkt počas písania scenára pre dokumentárny film Žena novej doby (Reminiscencie, RTVS, 2022). Knižka rozvíja viaceré témy, ktoré film, sústredený predovšetkým na vizuálnu výpoveď prostredníctvom tanca a putovania po autentických miestach života Alžbety Gwerkovej-Göllnerovej v Banskej Štiavnici, musel nechať iba v náznaku alebo celkom bokom.

Anna Grusková hľadá stopy Dr. Alžbety Gwerkovej-Göllnerovej v archívoch, múzeách, knižniciach, súkromných zbierkach, rozpráva sa s pamätníkmi a vedkyňami. Priamo v starobylej Banskej Štiavnici vytvára živý portrét modernej prvorepublikovej ženy, priekopníčky demokracie na Slovensku.

Kniha Tichý pobyt na ulici Gwerkovej-Göllnerovej vyšla v banskobystrickom vydavateľstve Literárna bašta.

ŽENA NOVEJ DOBY

Dokumentárny film Žena novej doby, s podtitulom Byť demokratkou nie je ľahká vec, približuje priekopníčku demokracie na Slovensku a hrdinku Slovenského národného povstania Dr. Alžbetu Gwerkovú-Göllnerovú, ktorá v roku 1938 prišla do Banskej Štiavnice za rodinným šťastím. Jej príbeh spoznávajú diváci/diváčky na autentických miestach, cez telá tanečníc a hercov, v spomienkach pamätníkov, analýzach vedkýň i prostredníctvom novoobjavených dokumentov a fotografií.

Ústrednú dvojicu Alžbetu Gwerkovú-Göllnerovú a jej manžela, významného maliara Edmunda Gwerka, stvárnila herecká dvojica Lenka Libjaková a Šimon Ferstl, ktorá účinkovala aj v spomínanej divadelnej inscenácii. V autorskom dokumente účinkujú aj tanečníci a tanečníčky Divadla Štúdia tanca v Banskej Bystrici.

Tvorivý tím filmu: Kamera – Ivo Miko, choreografická a scenáristická spolupráca – Zuzana Ďuricová Hájková, dramaturgická spolupráca – Matej Sotník, výtvarná spolupráca – Katarína Holková, zvukový dizajn – Marek Buranovský, hudba – Miroslav Tóth, strih – Rado Dúbravský, výskum, scenár a réžia Anna Grusková.

Vznik dokumentárneho filmu Žena novej doby podporil Audiovizuálny fond. RTVS a spoločnosť Reminiscencie sú hlavní producenti, Slovenské banské múzeum je koproducent projektu.

Cieľom projektu je priblížiť verejnosti komplikovanú a dramatickú históriu našej krajiny, jedného z jej našich najkrajších miest – Banskej Štiavnice, no najmä mimoriadne zaujímavú a progresívnu osobnosť našej kultúry a umenia Dr. Alžbetu Göllnerovú-Gwerkovú a čiastočne aj jej manžela, významného modernistického maliara Edmunda Gwerka,“ uviedla Anna Grusková.

Prezidentka SR Zuzana Čaputová na začiatku mája tohto roku ocenila hungaristku, slovakistku, historičku a priekopníčku demokracie pre ženy Alžbetu Gwerkovú-Göllnerovú Radom Ľudovíta Štúra I. triedy, in memoriam.

Dr. Alžbeta Gwerková Göllnerová (1905-1944) bola slovenská hungaristka, prekladateľka z maďarčiny, literárna vedkyňa a historička, absolventka Karlovej univerzity v Prahe, kde získala i doktorát. V roku 1937 sa habilitovala na Univerzite Komenského v Bratislave. V spolueditorstve s Jarmilou Zikmundovou  vydala v roku 1938 a 1939 obsiahlu učebnicu pre výchovu demokratickej ženy Žena novej doby, ktorá však čoskoro bola zakázaná.  Posledné roky života strávila v Banskej Štiavnici po boku svojho manžela, akademického maliara Edmunda Gwerka. Obaja sa zúčastnili Slovenského národného povstania. Na jeseň roku 1944 Dr. Gwerkovú zatklo Gestapo a až po vojne objavili jej telo v masovom hrobe v Kremničke.      

Anna Grusková uviedla v roku 2020, v roku storočnice slovenského profesionálneho divadla, premiéru dokumentárneho filmu Život za divadlo, v roku 2018 odpremiérovala dokument Smutné jazyky o Karpatských Nemcoch na Slovensku, pred tým to boli celovečerné tituly: Rabínka (2012), Návrat do horiaceho domu (2014), Profesionálna cudzinka (2016). Jej filmy sú dostupné na portáli DAFILMS.SK.

 

Zdroj: TS Zuzana Golianová – Mediálna podpora dokumentárneho filmu Žena novej doby

Foto: Lukáš Rohárik, autorka koláže: Ester Mládenková

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno