Pôvodom britský hudobník, ktorý žije na Slovensku, vydal album s modernými gospelovými piesňami. Je zároveň zobrazením jeho životnej cesty po ťažkom období, ktoré prekonal. James Evans nám svojimi piesňami prináša nádej.

Akosi sme už zabudli, že hudba má prinášať aj dobré správy. Infikovaní dobou akceptujeme, že umenie reflektuje súčasný svet, preto prvky minimalizmu, technokracie, racionality, akceptujeme aj v hudbe. Nevynímajúc agresívnosť hudby, ktorá nás len utvrdzuje, že ísť v jednej línii s tým, čo sa deje vôkol nás, je vlastne celkom normálne, súčasné, prirodzené a moderné. Sú však aj tvorcovia, ktorí sa neboja ukázať ľudskosť, dobro, nádej a lásku vo svojej tvorbe. A bez toho, aby ich skladby boli gýčové alebo klišé. O tých pozitívnych a krásnych hodnotách sa nám asi ťažšie hovorí – pritom k tomu stačí kúsok úprimnosti a hudobnej inšpirácie. Tej má multiinštrumentalista James Evans viac než dosť.


Pôvodom britský hudobník so židovskými koreňmi, ktorý do našej krajiny prišiel pešo, do svojich deviatich rokov  komunikoval so svojím okolím minimálne.  Až husle pod stromčekom mu otvorili spôsob, ako vyjadriť svoje emócie. Jeho piesne nesú originálny rukopis a hlavne, prinášajú ľudské teplo. Presne to, čo tak v dnešnej spoločnosti postrádame.


Hudbu James Evans Music – Welcome to my music world môžeme označiť za gospelovú, aj keď toto zaradenie je príliš okliešťujúce. Vo svojej tvorbe totiž spája aj keltské a židovské melodické i harmonické prvky. Často to robí intuitívne – vzhľadom na jeho pôvod, je to skôr emocionálno-genetická záležitosť, že v jeho piesňach nájdeme aj rôzne etno prvky. World music je dnes natoľko široký pojem, že zahŕňa aj rôznorodé syntézy ľudovej hudby či jazz a vždy je tento žáner otvorený aj novým kombináciám. Modálne prvky sú v tvorbe Jamesa častou inšpiráciou, zo židovskej zaznievajú pestré, premenlivé metrorytmické štruktúry, no pritom všetkom je počuť jasná melodická línia a najmä jeho životný príbeh.


James Evans a The Ladies Ensemble, nakrúcanie videoklipu

Album SHINE, ktorý vyšiel koncom roka 2024, sa „rodil“ celé dva roky. Súvisí s ťažkým životným obdobím, ktorým si autor, spevák a multiinštrumentalista prešiel. Shine chce byť žiarou a svetlom pre ľudí, ktorí zatiaľ nenašli pokoj, lásku, Boha. Je nádejou a dobrom a odhalením o pevnom vzťahu, aký možno v živote len hľadáme – nerozlučiteľným putom s Bohom. Otvára ho skladba Overcome o viere, ktorá síce môže byť krehká, no vždy si nájde človeka, ktorý ju opustí. A potom už nikdy neostane sám. Pesnička v miernom tempe s lyrickou introdukciou, v ktorej vyniká klavír a sláčikové kvarteto, je na pohľad jednoduchou skladbou, ktorá sa vám dostane ihneď pod kožu. Práve svojou očarujúcou prostotou, silným príbehom a nepochybne i dobrou angličtinou. Priznám sa, trochu ma vyrušujú slovenskí interpreti, ktorí ju nemajú dokonalú a v angličtine spievajú len aby boli cool. Asi nemusíme zdôrazňovať, že rodený Brit ju bude mať presne takú, aká má znieť v celej svojej ľúbeznosti, melodickosti a akcente.


James Evans má subtílnejší prejav, ktorý k textu sadne ako uliaty. Vo výraze nič neforsíruje – spieva svoje príbehy prirodzenou cestou, bez tlaku, bez využitia tónu v rôznych registroch (do výšok sa však šikovne vie dostať dobrým prechodom). Aranžmány piesní, v ktorých počujeme kvarteto The Ladies Ensemble pod vedením huslistky Anežky Kara (Pavla Ružovičová, druhé husle, Alena Reháková, viola, Nikol Adamcová, violončelo), pripravil Adrián Harvan. Je muzikantom, ktorého rukopis je nesmierne invenčný – melodický motív dokáže vyzdvihnúť už v introdukcii, zrazu vás v podklade rozvíjajúcich sa veršov prekvapia pohyblivé party sláčikových nástrojov, vytvárajúce konzistentný zvuk i rytmickú podporu pesničke.

Klaviristom hosťujúcim na albume je učiteľ košického konzervatória Matúš Pavlík, ktorého party vynikajú nielen feelingom, stabilnou rytmikou, ale i skvelým zmyslom pre spievanie melódie. Okrem prvej skladby Overcome hosťuje aj na ďalších: Miracle, I lift my eyes, Shalom in your life, Calling on the name, Breathe new Life, Prayer, Eternity. Kontrabasistom a basgitaristom, ktorý sa vystupuje vo všetkých piesňach, je bratislavský hráč Michal Šelep. No a napokon bubeník z Prešova a zároveň majiteľ vydavateľstva Healing Grooves Production Jakub Krátky.

Samozrejme, na albume nemohla chýbať jeho rodina: mimoriadne talentovaný syn Joshua Evans, huslista a dcéra Esther Evansová, speváčka, ktorú počujeme už v druhej piesni Miracle. Začína sa gitarovým riffom, je v svižnom tempe, s príjemne zvučnou basgitarou, ktorá jej dáva spoločne s bicími rockovejší charakter. V refréne sa objavujú typické znaky gospelu oslavujúce Pána a znejúce ústami človeka, ktorý ho opäť našiel. Keď James spieva, že už nebudeme žiť v strachu, viete, že našiel nádej a lásku, ktorá je nekonečná. V refréne počuť citlivý, esteticky prirodzený vokál jeho dcéry, čím získa expresívnejší, zvolávací, oslavný charakter, plný radosti – to je emócia, ktorá ku gospelu neodmysliteľne patrí. Gitarové sóla v pesničke, klavírne motívy, zreteľná basová línia, bicie nástroje – a s nimi vyvážený spev. Ten však nie je dominantný, ako to v mnohých popových songoch býva. Prvé, čo si na tomto albume všimnete, je jeho úžasná zvuková vyváženosť. Máloktorý zo zvukárov ju dokáže vybalansovať tak, aby vám neunikol žiaden inštrumentálny riff, pekné sólo v medzihre či basová línia a bicie, ktoré bývajú v častej nerovnováhe (je to akási zvláštna móda, udupať všetky inštrumentálne party do úzadia, aby hlavne vynikol spevák).

James Evans nahrával tento album v dvoch štúdiách: v očarujúcom prostredí Birdland studio a Klakson studio, nahrávku, mix a mastering zabezpečovali Roman Šoltys a Jakub Krátky. Postarali sa o cédečko, ktoré je dnes vzácne najmä z pohľadu zvuku, bez jeho prikrášľovania a umelých úprav, vrstvenia syntezátormi, vylepšovania do dokonalosti, ktoré mi nesmierne prekážajú. Na „umelých“ produktoch proste necítiť človečinu, ktorá je v tomto albume priam bytostne potrebná.

Dramaturgický vývoj albumu sa nesie zreteľnou líniou – ak znovu objavíme Boha, potom si môžeme užívať jeho prítomnosť, je to zázrak, ktorý je žiarou pre všetkých ľudí. Nielen vyvolených – má nás rovnako rád, bez ohľadu na to, akí sme. Gospel naplno kvitne v piesni, ktorá tiež nesie názov albumu – Shine. Trojdobé metrum v miernom tempe, ktoré jasne stanoví rytmická sekcia, vyvoláva typický efekt v rytme sa kolísajúcich ľudí v amerických kostoloch. Silnou stránkou týchto piesní boli vždy zbory – aj v prípade Shine pieseň uvedie úchvatný The Sign of the dove KY (Kentucky) choir. Jeho speváci doslova „zasvietia“, aj keď na začiatku majú nádherne vyváženú dynamiku v piane, gradácia poslucháčov ešte len čaká. Klavír znie improvizačným charakterom – konečne sme sa aj na Slovensku dočkali klaviristu, ktorý tento rytmus cíti a najmä vie hrať voľne a nie podľa otrockej notovej predlohy (v týchto prípadoch doslova cítite, že si hudobník počíta). A čo vás ešte dostane v tejto piesni, sú nádherné harmonické postupy. Vyniknú najmä v úseku, keď sólo spieva Esther Evansová. V stúpajúcich akordoch sa autor skladby hrá s dominantným septakordom, čo vytvára krásne napätie. Rovnako ho podporuje aj tonálna nejednoznačnosť – oscilácia medzi durovými a molovými akordmi. V popevku počuť ústredný melodický motív, charakteristický zväčšenou kvintou. Je to bohatý modálny svet, spektrum farieb, harmonických postupov a emócií, ktorý je v tejto piesni očarujúci, výrazovo nesmierne vrúcny. Pritom, všetko má v piesni svoje miesto, jej prirodzenosť, gradácia, vrcholné party zboru, sólo spevákov a inštrumentálnej zložky. Záver ustúpi do ticha, aby sa opäť vrátil hypnotický efekt refrénu so slovami – „let your love shine on me“.

There is Life je pieseň, ktorá spočiatku znie klasicky – vovedie vás do nej sólo prvej huslistky Ladies Ensemble Anežky Kara. Je to prekrásny interpretačný vklad huslistky, ktorá chápe kantilénu, jej legáta sú ukážkové, husle znejú krásne, bez forsírovaného tónu, no pritom dostatočne objemne, zároveň s ľahkosťou a pianom v záveroch fráz a najmä sa v interpretácii nedrží striktnej rytmickej pulzácie. Tieto momenty husľovému sólu v melodickej línii dávajú potrebnú voľnosť a spevnosť. Je jednou z najkrajších piesní tohto albumu, intímna, tichá spoveď, poďakovanie – v refréne znie Adonai, Ata natan lanu Ha Chayim (Pane, Ty si mám dal život). Kvarteto v gradácii znie takmer ako celý orchester – je to práca Adriána Harvana, ktorý naplno v aranžmáne využil jeho emocionálnu a inštrumentálnu silu. Charakter tichej spovede, vyznania má nasledujúca skladba I lift my eyes. Pri slovách Pane, Ty si svätý, počuť opäť kantilénu sólových huslí, sláčikové kvarteto má komornejší zvuk, v klavíri sa nesie jednoduchá krása rozložených akordov. Aj vďaka tomuto citlivému interpretačnému prístupu sa môžeme sústrediť na text. Z introspektívneho charakteru sa opäť dostávame k mohutnejšiemu zvuku oslavného charakteru, aby sa pieseň opäť skončila v tichom závere.

Ak sme hovorili o židovských koreňoch autora piesní, multiinštrumentalistu a speváka, tak pieseň Shalom in Your life (autorom je Ptr Joseph Akinyele, aranžmán napísal James Evans) je ukážkou využitia prvkov židovskej hudby. V úvodnom sóle na husliach hrá syn Jamesa – Joshua Evans. Ten tón, jeho clivotu, smútok a zároveň nádej, spájanie protichodných emócií a najmä jeho hĺbku, nedokážete napodobniť, ani keby ste boli najlepším huslistom. Musíte ho mať v sebe. Joshua je technicky i z pohľadu výrazu a muzikality skvelým hráčom, ktorý toto dedičstvo nesie. Rovnako tak jeho otec – keď hral na živom koncerte tieto husľové sóla, emócie, ktoré dokázal obsiahnuť v husliach, výraz a odkaz židovskej hudby, jeho nosný tón, boli zároveň akýmsi spúšťačom hlbokých emócií. A pritom sú to spodné tóny huslí, rozložený akord s využitím malej sekundy, takej kľúčovej, no rozhodujúci je spôsob jeho nasadenia, vedenia a intonovania. Shalom in Your life je svetom samým o sebe na albume. Zvukové vrstvy sa pridávajú len postupne, faktúra skladby sa zahusťuje, počuť v nej aj šofar, hudobný nástroj zo zvieracieho rohu, typický židovský hudobný nástroj (Jakub Krátky ml.). V piesni hosťujú aj Esther, Beáta, Matej Evansovci a na záver celý odkaz ešte viac poľudští hovoreným slovom Johannka, najmladšie z detí speváka.

Calling on the name je opäť rytmicky temperamentná pieseň oslavujúca meno a prítomnosť Ježiša – radosť z Pána v tej podobe, v akej ju dnes vie akceptovať najmä mladá generácia. V piesni hosťuje aj  Jana Golis, speváčka z Fragile. Asi žiadny postup v hudbe nedokáže lepšie vyjadriť také spontánne emócie a energiu, ako maqam v závere. Z refrénu vybratý motív, ktorý sa opakuje, postupne sa k nemu pridávajú ďalšie hudobné nástroje a sóla, napríklad aj elektrická gitara v závere. To  je už hotová jam session. Oslavné piesne sa striedajú s intímnym charakterov príbehov a modlitieb, ktoré podporuje delikátny zvuk sláčikového kvarteta – napríklad aj v ďalšej Breathe new life. Sláčikové nástroje dávajú charakter celému záveru albumu, aj záverečným trom piesňam. Osobitnú pozornosť si zasluhuje Jeshua Baruch Ata s hosťujúcou speváčkou, bratislavskou herečkou Ľudkou Ester Trenklerovou. Čistota tohto vyznania je fascinujúca. Harvan ponechal znieť kantilénu prvých huslí v celej piesni spolu s vokálmi Jamesa a Ľudky tvoria jasné línie. Ani v tejto skladbe nechýba gradačný moment, opäť sa však na záver stíši v pokojnom tóne – slovami Pán jediný v hebrejskom jazyku (Adonai Eloheinu!). Žalm 121 sa pre mnohých interpretov modernej kresťanskej hudby stal inšpiráciou – je modlitbou, vyjadrením viery a zároveň akousi osobnou spoveďou speváka. Nádej, ktorú má spevák a my s ním spoločne, je v tejto modlitbe vyjadrená samotným Jamesom Evansom. Z jeho vokálneho prednesu cítite, aká osobná je preňho táto téma, aký intenzívny je jeho vzťah k Bohu a zároveň, akú oporu v ňom má a ako mu plne dôveruje. Krehkosť a neha tejto spovede je vyjadrená aj v hudbe. Jednoduchý, no zvukovo zreteľný part akustickej gitary a sólové husle (Anežka Kara) však nemajú len doprovodnú funkciu. Jasne sa vynímajú v priestore – dynamicky i farebne, sú vyvážené s vokálnou zložkou, čo je celkovo veľkou devízou tohto albumu.

Po Prayer – Modlitbe, prichádza Eternity – Večnosť, najpokojnejší moment albumu Shine, ktorý James Evans venoval svojmu zosnulému otcovi. Hľadanie, pokora, pevná viera a nádej, svetlo pre všetkých, sú jasnou líniou všetkých piesní, ktoré si 8. marca 2025 budete môcť vypočuť aj naživo, na koncerte v košickom klube Fuga – kultúrne centrum kresťanov.

 

Vypočujte si album SHINE Jamesa Evansa a jeho priateľov:

Shine – Album by James Evans | Spotify

 

 

Zuzana Vachová

Foto: Rastislav Štúr, Slavomír Jašš

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno