Štartuje Berlinale, jeden z najvýznamnejších svetových festivalov, a uvedie najnovší film medzinárodne uznávanej slovenskej režisérky Viery Čákanyovej. V svetovej premiére bude snímka Poznámky z Eremocénu už 20. februára uvedená v rámci sekcie Forum, ktorá každoročne predstavuje progresívne a inovatívne diela súčasnej kinematografie. V rovnakej sekcii bol uvedený aj Čákanyovej celovečerný debut FREM (2019). Vo svojom najnovšom filme vedie dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja a posiela hravú audiovizuálnu pohľadnicu do nejasnej budúcnosti, pričom polemizuje o potenciáli moderných technológií pri riešení zložitých globálnych problémov. Po svetovej premiére na Berlinale zamieria Poznámky z Eremocénu na Slovensko. V domácej premiére film v marci uvedie MFF Febiofest a následne vstúpi do širokej slovenskej distribúcie pod hlavičkou distribučnej spoločnosti Film Expanded.
Poznámky z Eremocénu predstavujú skúmavú kolekciu spomienok na súčasný svet, ktorú režisérka Viera Čakányová formou hravej audiovizuálnej pohľadnice posiela do bližšie nešpecifikovanej budúcnosti. Snímka je hlboko osobným a kritickým uvažovaním o potenciáli moderných technológií pri riešení zložitých globálnych problémov, ako sú klimatické zmeny či kríza zastupiteľskej demokracie. Režisérka Viera Čákanyová nás vo filme prenesie do bližšie nedefinovanej budúcnosti a súčasne vedie dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja. Pre lepšie porozumenie špekulatívnej vízie budúceho sveta vytvorila vlastný slovník pojmov, ktorým nás sprevádza a z osobnej perspektívy reflektuje možné dystopické dôsledky moderných technológií, s ktorými sa dnes stretávame len v stave ich zárodku: „Dosť intenzívne som premýšľala o týchto slepých uličkách v čase pandémie, a to ma vrátilo späť na zem — k môjmu emocionálnemu a hravému ja, ktoré sa snaží filmovými prostriedkami vyjadriť nejakú „podstatu“, pre ktorú sa oplatí žiť,“ vyjadrila sa režisérka Viera Čákanyová.
Vo filme využíva formálne bohatý a hravý jazyk, pričom v spojení s unikátnou obrazovou a zvukovou estetikou predstavuje mimoriadne ambiciózne umelecké dielo: Ide o veľmi osobne ladené autorské rozprávanie na pomedzí filmových žánrov a médií, a i tieto kvality nepochybne prispeli k rozhodnutiu selektorov z Berlinale zaradiť film do sekcie Forum, kde sú každoročne prezentované inovatívne prístupy v svetovej kinematografii.” vyjadril sa Matej Sotník, producent filmu za spoločnosť guča films a kreatívny riaditeľ Film Expanded.
Spoločne s jej predchádzajúcimi filmami FREM (2019) a Biela na bielej (2020) tvoria Poznámky z Eremocénu (2023) voľnú trilógiu: „Z chronologického hľadiska sú Poznámky z Eremocénu záverečným filmom intuitívnej trilógie zaoberajúcej sa rovnakými motívmi, naratívmi a otázkami: umelou inteligenciou, dystopickou budúcnosťou ľudstva, analógovým verzus digitálnym, prírodou verzus civilizáciou a klimatickými zmenami,“ dodáva Čákanyová. Všetky tri diely fungujú samostatne, no vzájomne sa dopĺňajú, pretože zdieľajú podobné témy a motívy, ktoré však reprezentujú formálne odlišnými spôsobmi. Čákányovej predchádzajúce dokumentárne filmy patria k festivalovo najúspešnejším slovenským titulom uplynulých rokov — boli prezentované na festivaloch ako Berlinale, Sheffield Doc/Fest, ZagrebDox či DokuFest Kosovo, kde bola snímka Biela na bielej ocenená cenou Green Prize, ako aj hlavnou cenou Opus Bonum na 24. MFDF Ji.hlava.
Poznámky z Eremocénu vznikli v produkcii slovenskej produkčnej spoločnosti Guča films a koprodukcii s Marina Films a Rozhlasom a televíziou Slovenska. Vznik a distribúciu filmu finančne podporili Audiovizuálny fond, český Státní fond kinematografie a Bratislavský samosprávny kraj.
Projekčné dátumy a časy filmu na 73. ročníku Berlinale:
- 2. 2023 / 16:00 / Arsenal Cinema 1 / medzinárodná premiéra
- 2. 2023 / 20:00 / silent green
- 2. 2023 / 19:00 / Zoo Palast 2
- 2. 2023 / 16:00 / Cubix 7
Synopsa:
Film z budúcnosti, ktorá ešte neexistuje. Režisérka Viera Čákanyová vedie vo filme Poznámky z Eremocénu fiktívny dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja, kým zvedavo a kriticky skúma potenciál technológie „blockchain” a umelej inteligencie. Môžu priniesť riešenia zložitých globálnych problémov, ako klimatické zmeny či kríza zastupiteľskej demokracie? Audiovizuálna pohľadnica, ktorú autorka posiela do budúcnosti kombinuje denníkové záznamy na filmovú surovinu a obrazy z 3D skenera, čím zdôrazňuje napätie medzi analógovou a digitálnou budúcnosťou ľudstva.
Zdroj: TS Laura Bilíková, PR Manager | Film Expanded
Zdroj foto: guča films / Film Expanded