Stav pôrodníctva na Slovensku odráža trojica dokumentárnych filmov, ktoré nakrútili režisérky Zuzana Límová, Maia Martiniak a Daniela Meressa Rusnoková. Zachytili svoje vlastné príbehy a skúsenosti, ale aj skúseností iných žien. Hovoria tiež o komplikáciách, ktoré počas pôrodu nastali. Niektoré prišli prirodzene, iné boli spôsobené zastaralými postupmi či dokonca nevhodným správaním nemocničného personálu.
Téma zdravotnej starostlivosti v slovenských pôrodniciach je dlhodobo preberaná. Obavy slovenských žien sa týkajú kvality zdravotnej starostlivosti v nemocniciach s preťaženými zariadeniami, nedostatkom personálu, neuspokojivými podmienkami, ale najmä s často problémovým prístupom lekárov a ďalšieho personálu pôrodníc. V mnohých prípadoch to vedie k tomu, že ženy hľadajú alternatívy a rozhodnú sa rodiť v zahraničí, kde očakávajú lepší prístup k individuálnej starostlivosti, moderné vybavenie a príjemnejšie prostredie.
Medzi nami (2016)
Film Zuzany Límovej je výpoveďou žien o ich osobných skúsenostiach s pôrodom v nemocničnom prostredí na Slovensku. Každá z nich mala svoju predstavu o pôrode – jednom z najdôležitejších momentov v ich živote a tiež v živote dieťaťa. Namiesto naplnenia tejto predstavy však ženy získali len traumatické skúsenosti, ktoré mali negatívny dopad na ich duševné aj fyzické zdravie a tiež na vzťah s vlastnými deťmi.
Film zdôrazňuje chlad nemocničných priestorov a rozprávajúce protagonistky sníma v ešte ponurejšom prostredí chátrajúcej budovy, čo charakterizuje ich zničené ideály a strach z ďalšieho pôrodu. Režisérka sa stala jednou z protagonistiek a svojim filmom vysvetľuje, že bezpečný pôrod neznamená len výpočet rizík a ich eliminovanie, ale je nutný aj citlivý prístup a rešpektujúca komunikácia, ktoré pomôžu rodičke absolvovať pôrod nezraňujúcim spôsobom. Slovenské pôrodníctvo však na tieto aspekty do veľkej miery zabúda.
(Film je dostupný na Dafilms.sk)
Neviditeľná (2020)
Maia Martiniak vo svojej snímke porovnáva pôrodníctvo u nás a v zahraničí. Obraz prístupu, aký možno dostať napríklad v Dánsku, funguje ako vysvetlenie pôrodného turizmu Sloveniek. Mnohé ženy sú ochotné cestovať do zahraničia, kde majú väčšiu istotu, že pôrod pre ne nebude traumou. Záujem o alternatívne pôrody, ktoré na Slovensku nie je možné praktizovať z dôvodu poddimenzovania, či ľudské a milé správanie zdravotných sestier a lekárov – to sú dôvody, prečo ženy vo finálnej fáze tehotenstva cestujú za hranice.
Protagonistka Penny Simkin je odborníčkou na pôrody a výskum v oblasti posttraumatickej stresovej poruchy u rodičiek. Vo filme Neviditeľná vysvetľuje, že rovnaké psychické problémy, aké zažívajú vojnoví veteráni, zažívajú aj ženy, ktorým bolo počas pôrodu ublížené prostredníctvom necitlivého prístupu.
V neposlednom rade snímka Neviditeľná obsahuje množstvo príkladov, ako by sa pôrodníctvo na Slovensku mohlo zlepšiť a kam by malo v budúcnosti smerovať. Na rozdiel od filmu Medzi nami tak ponúka aj pozitívny návod na zmenu.
(Film je dostupný na Dafilms.sk)
Šedá zóna (2024)
Dokumentárna novinka Šedá zóna je výpoveďou Daniely Meressa Rusnokovej, ktorá je súčasne režisérkou aj hlavnou protagonistkou. Filmové plátno jej pomohlo vyjadriť svoje vnútorné myšlienky, ktoré má, odkedy sa stará o syna so zdravotným znevýhodnením. Narodil sa totiž predčasne.
Snímka nezachytáva nemocničné prostredie priamo. Priebeh záchrany života malého dieťaťa môžeme sledovať najmä cez rozprávanie matky. Nedostávajú v ňom priestor lekári, ani iné osoby. Z opisu udalostí si môžeme urobiť obraz o sterilnom, technickom a strojovom priestore, v ktorom musia predčasniatka hneď po narodení žiť. V tomto filme môžeme naopak spoznať snahu medicíny zachrániť krehký život tými najmodernejšími spôsobmi. Problémy, ktorým matka s takýmto dieťaťom potom musí čeliť sú predovšetkým sociálneho pôvodu.
Príbeh Daniely Meressy Rusnokovej a jej syna je príbehom o celoživotnom boji a malých víťazstvách. Zdravotný stav jej syna ovplyvnil chod rodiny. Niektoré vzťahy v nej sa upevnili, iné skončili. Podobne ako v prípade predošlých filmov však film tlmočí situácie a zážitky mnohých žien a detí na Slovensku.
(Film teraz môžete vidieť v slovenských kinách)
Filmy o zlom stave pôrodníctva na Slovensku sú dôležité hlavne preto, že pomôžu upriamiť pozornosť na problémy a zvýšiť verejnú i odbornú diskusiu o tejto téme.
Matúš Trišč
Zdroj titulnej foto: Continental film