Vo štvrtok 15. februára sa začal 74. ročník Medzinárodného filmového festivalu Berlinale. Už sme vám priniesli správu o tom, že na festivale budú uvedené aj slovenské koprodukčné filmy. V tomto článku prinášame výber filmov od tvorcov, ktorí už v minulosti v Berlíne zožali úspech alebo sa inak etablovali vo svetovej kinematografii, prípadne sú ich námety natoľko pútavé, že sa ich diváci nevedia dočkať. Všetky filmy v našom výbere súťažia v Hlavnej súťaži festivalu.

Small Things Like These

Otváracím filmom 74. ročníka Berlinale je Small Things Like These od režiséra seriálu Peaky Blinders Tima Mielantsa. Príbeh je situovaný do 80. rokov minulého storočia a hovorí o Magdalénskych práčovniach v Írsku, domovoch pre ženy prevádzkovaných katolíckou cirkvou. V 150 ročnej histórií tejto inštitúcie pracovali tisícky žien často v neľudských podmienkach a ich práca by sa dala prirovnať k otroctvu. Hlavného hrdinu si zahral populárny Cillian Murphy, ktorý odhaľuje pravdu o azyle pre ženy. Po jeho boku hrajú Ciarán Hinds či obľúbená Emily Watson.


Another End

Strata blízkeho človeka je témou, ktorou sa sicílsky režisér Piero Messina zaoberal už vo svojom hranom debute Čakanie v roku 2015. V novej snímke naďalej skúma schopnosť človeka vyrovnať sa s odchodom milovanej osoby, no tentoraz na to potrebuje prostriedky sci-fi žánru. Another end sa odohráva v blízkej budúcnosti, kedy je vďaka modernej technológii možné dočasne vložiť vedomie zomrelého človeka do tela dobrovoľníka, a umožniť tak blízkym rozlúčiť sa s ich najdrahšou osobou v prípade, že to pred jej smrťou nestihli. Gael García Bernal hrá postavu vdovca, ktorý nestihol svojej manželke povedať posledné slová. Herečka Renate Reinsve (Najhorší človek na svete, 2021) ponúka samú seba ako prostriedok na vštiepenie cudzieho vedomia, napríklad zosnulej manželky. Otázkou zostáva, či čas získaný vďaka technológii stačí na to, aby sa ľudia dokázali navždy rozlúčiť. 


Slovenské filmy sa aj tento rok predstavia na Berlinale

La Cocina

La Cocina v preklade Kuchyňa je mexicko-americká dráma a tretí celovečerný hraný film režiséra Alonsa Ruizpalaciosa, ktorého si diváci z Berlína pamätajú dobre. Za obidva svoje predošlé filmy si totiž autor z festivalu odniesol prestížne ocenenie – snímka Güeros (2014) bola ocenená ako najlepší debut a vďaka filmu Museo (2018) si režisér a scenárista Ruizpalacios odniesol Strieborného medveďa za najlepší scenár. Autor s originálnym vizuálnym a režijným prístupom preto vzbudzuje veľké očakávania a jeho čierno-biela novinka púta zaslúženú pozornosť. V napínavom príbehu, ktorý sa odohráva počas jedného dňa v kuchyni drahej reštaurácie na Manhattane, si Rooney Mara zahrala americkú čašníčku a Raül Briones Carmona jej kolegu z kuchyne, ktorý sa do nej zamiluje. Ťažko pracujúci zamestnanci reštaurácie sú zavalení množstvom objednávok a všade vládne chaos. V kuchyni to vyzerá ako v tlakovom hrnci, navyše, ktosi z pokladne ukradol veľký obnos peňazí. Film La Cocina sa zaoberá témami nelegálnej migrácie, romantického vzťahu a márnej snahy splniť si americký sen.


A Traveler’s Needs

Juhokórejský režisér Sang-soo Hong od roku 2020 získal na Berlinale šesť nominácií a tri z nich premenil na prestížne ocenenia pre trojicu svojich filmov. Aj tento rok sa vracia na festival, aktuálne s novinkou A Traveler’s Needs o cudzinke Iris prichádzajúcej do Kórei učiť francúzštinu. Tajomnú ženu si zahrala slávna herečka Isabelle Huppert, ktorá s režisérom spolupracovala už v minulosti, napríklad na filme In Another Country (2012). Hongov úspech v Berlíne je už tak trochu tradíciou a jeho nová dráma z festivalu určite neodíde bez patričnej pozornosti. Kórejský režisér je známy pre svoj minimalizmus a nízkorozpočtové filmy s dlhými dialógmi a dôrazom na vnútorné prežívanie postáv – najmä ženských hrdiniek. 


Pepe

Rozprávačom v tomto filme je Pepe, prvý a posledný hroch, ktorý bol zabitý na území Južnej Ameriky. Pepe bol dovezený z Afriky do Kolumbie v 70. rokoch minulého storočia, kde žil na súkromnom safari narkobaróna Pabla Escobara. Možno ste už počuli o tzv. kokaínových hrochoch, ktoré znamenajú veľký problém pre kolumbijský ekosystém. Po smrti Escobara sa hrochy v jeho Zoo začali nekontrolovateľne rozmnožovať a rozšírili sa do okolitej prírody, kde nemajú žiadneho prirodzeného predátora. Hroch Pepe rozpráva svoj príbeh po smrti ako duch hlasom herca Jhona Narváeza. Umelecký riaditeľ Berlinale Carlo Chatrian opísal film režiséra Nelsona Carla de los Santos Arias ako „zmes žánrov a štýlov“ a označil ho za najmenej „klasifikovateľný“ príspevok v tohtoročnej hlavnej súťaži.

 

Spracoval: Matúš Trišč

Zdroj foto: Berlinale.de

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno