- Táto udalosť už prebehla.
PRO MUSICA NOSTRA THURSOVIENSI 2022 – Synagóga Bytča
11. júna 2022 | 18:00 - 20:00
6€Festival Pro Musica Nostra je medzinárodný hudobný festival, ktorý sa každoročne koná v rôznych mestách na Slovensku. Fanúšikovia klasickej hudby si na koncertoch môžu vychutnať hudobné výkony desiatok popredných slovenských i zahraničných umelcov. Cieľom festivalu, ktorý sa koná vo vybraných historických pamiatkach jednotlivých regiónov, je prezentácia klasickej hudby na špičkovej interpretačnej úrovni a sprostredkovanie jedinečného vizuálneho zážitku z priestorov historických pamiatok. Pro Musica Nostra prinavracia hudobný život na miesta, kde ho publikum v minulosti bežne vyhľadávalo. Tohtoročná edícia festivalu Pro Musica Nostra Thursoviensi 2022 sa uskutoční v týchto miestach žilinského regiónu: Budatín, Čadca, Rajec, Orlové, Bytča, Gbeľany, Kysucké Nové Mesto, Žilina-Trnové.
Festival sa koná pod záštitou predsedníčky Žilinského samosprávneho kraja Eriky Jurinovej.
„Hudba je potešením pre svätých i pre ľudí“ – hlásal skladateľ 17. storočia Johann Heinrich Schmelzer, autor zbierky sonát Sacro-Profanus Concentus Musicus. Podľa vzoru iných barokových diel, rakúsky skladateľ vystaval svoje hudobné posolstvo prostredníctvom kontrastov. V skladbách kombinoval logiku harmónie s jemnosťou melodiky, jasnosť štruktúry s ľahkosťou rytmu. Štýl plný elegancie a zároveň sily rozvíjal skladateľ o generáciu mladší – Heinrich Ignaz Franz von Biber. Tvorba oboch majstrov bola ovplyvnená estetikou prúdiacou z juhu – Taliani sa sústredili na husľovú rétoriku, vo Francúzsku zas kraľovalo čembalo. Vo vnútri Svätej ríše rímskej sa stalo čosi viac: došlo k svojskému prepojeniu husľovej praxe dvorskej tradície s umením hry na trúbku. Nový štýl sa rozvíjal najprv v oblasti Rakúska a Moravy: v Kroměříži, Viedni, Salzburgu i Prahe. Symbióza umenia husľovej techniky s virtuozitou trúbky mala svoj pôvod v majstrovstve českého trubkára Pavla Josefa Vejvanovského, ktorého Schmelzer aj Biber (ale v rovnakom čase aj Philipp Jakob Rittler či Augustín Kretzinger) ochotne poverili hraním trúbkových partov vo svojich dielach. Týmto spôsobom vznikol spojením jemnosti huslí a reprezentatívneho charakteru trúbky nový zvukový priestor, v ktorom došlo k osudovému procesu: rétorika vokálnej hudby ustúpila rétorike inštrumentálnej.
ÚČINKUJÚ:
Komorný súbor Starck Compagnay
Tomasz Ślusarczyk, Michal Tyrański – trúbky
Zbigniew Pilch, Radosław Kamieniarz – husle
Dymitr Olszewski – viola
Bartosz Kokosza – violončelo
Marek Toporowski – čembalo
PROGRAM:
Pavel Vejvanovský: Serenada XXIII
Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata VII à 5. Tam Aris Quam Aulis Servientes
Marcin Mielczewski: Canzona terza à 3
Philipp Jakob Rittler: Ciaccona à 5
Johann Heinrich Schmelzer: Baletto, Die Fechtschule
Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata IV à 5. Tam Aris Quam Aulis Servientes
Vincenzo Albrici: Sonata à 5