Martin McDonagh je jeden z najuznávanejších súčasných dramatikov. Jeho rukopisom sa stal nekompromisný a čierny humor a, ľudovo povedané, „naložené” dialógy, cez ktoré si robí srandu z krehkej ľudskej duše. Preto niet divu, že mu prischla prezývka „divadelný Tarantino“.


Zo strieborného plátna môže divák poznať McDonaghovu prácu z filmov V Bruggách alebo Tri billboardy kúsok za Ebbingom. McDonaghove cool drámy pravidelne inscenujú najmä študenti na VŠMU v Bratislave. V kamenných divadlách na Slovensku sa však s týmto autorom stretneme len málokedy. Štatisticky to vychádza na raz za dva roky. Po Divadle Jonáša Záborského v Prešove na jar 2018 s McDonaghom prišlo zoskupenie U Zajaca Straße, ktoré na jeseň 2019 odpremiérovalo hru Opustený západ v bratislavskom Ticho a spol..


Divadlo Jonáša Záborského v Prešove je už viac ako desať rokov hlavným útočiskom umeleckého šéfa a režiséra Michala Náhlika. Stáva sa zriedkavo, že by mu jeho režijný monopol v divadle narušil niekto „zvonku“. Inak tomu nebolo ani pri tejto inscenácii.


Hra Kati nám ponúka pohľad do britskej krčmy, ktorú vlastní Harry Wade (Igor Kasala), vyslúžilý kat. Fiktívna postava vznikla spojením viacerých reálnych osôb do jednej. Meno je kombináciou Harryho Bernarda Allena, ktorý vykonal poslednú popravu v Británii, po ktorej si otvoril vlastný hostinec a Stephana Wadea, asistenta Alberta Pierrepointa.


Harry Wade má stálu klientelu, ktorú tvoria Inšpektor Fry, Bill, Charlie a Arthur. Stretávajú sa tam dennodenne. Jedného večera príde novinár Derek Clegg (Martin Juríček) a začne vyzvedať ohľadom počtu popráv a všeobecne o remesle.

Estetickú výpravu podporuje aj jej funkčnosť. Bez zdĺhavých a náročných prestávb sa šmahom ruky ocitáme v iných priestoroch (napr. zo šibenice je po drobných úpravach výčap). Anita Szőkeová sa vyhrala aj s hĺbkou hracieho priestoru a tak sa divákovi naskytá pohľad na ulicu, na ktorej sa krčma nachádza. Máme možnosť vidieť iné butiky oproti vchodu a pomocou svetelného dizajnu sa tak vďaka “exteriéru” jednoducho hrá s časom.

Za jediný cudzí element považujem štylizáciu postavy Petra Mooneyho (Matej Erby). Je to záhadná postava, ktorá sa jedného dňa objaví u Harryho Wadea a vďaka svojim zvedavým otázkam sa neskôr dostáva do podozrenia z únosu Harryho dcéry Shirley. Je však akoby z inej hry. Zatiaľčo zvyšok ansámblu hrá čo najautentickejšie, ako im to postavy umožňujú, Matej Erby kreuje postavu cez rôzne mimické tiky, v istých situáciách až prehnanú gestikuláciu. Dá sa to pripísať skôr režijnému zámeru, ako hercovmu uchopeniu postavy. Na základe tejto štylizácie je aj divákovi hneď jasné, prečo je zjavne náhodný návštevník od prvého momentu podozrivý. Je to však nevyhnuté?

Divadlo Jonáša Záborského prinieslo remeselne zvládnutú inscenáciu. Aby také divadelné predstavenie bolo prínosom nemusí byť hneď akokoľvek inovatívne či ísť s trendami. Stačí, ako v tomto prípade, vedieť: umne preškrtať text, pútavo vystavať mizanscény či prijať McDonagha takého, aký je a herecky si ho užiť. A potom to užnechať iba “šlapať”.

Matej Feldbauer

Zdroj fotografií: www.djz.sk
Autor fotografií: René Miko
____________________________

Inscenačný tím:
Autor: Martin McDonagh
Preklad: Zuzana Šajgalíková
Scéna a kostýmy: Anita Szőkeová
Dramaturgická spolupráca: Alžbeta Verešpejová
Réžia: Michal Náhlik

Osoby a obsadenie:
James Hennesy – Filip Lenárth
Harry Wade – Igor Kasala
Syd Armfield – Peter Krivý
Derek Clegg – Martin Juríček
Alice Wadeová – Valéria Fürješová
Bill – Matej Lacko
Charlie – Kveta Stražanová
Arthur – Peter Lejko
Inšpektor Fry – Boris Srník
Shirley Wadeová – Gabriela Očkajová
Peter Mooney – Matej Erby
Albert Pierrepoint – Ján Ivan

Premiéra: 20. apríla 2018, Malá scéna, Divadlo Jonáša Záborského v Prešove

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno