Najdrahšiemu The Gray Manovi patrilo prvé miesto sledovanosti na Netflixe iba 8 dní. Potom ho z trónu zosadila nízkorozpočtová romantická dráma Purple Hearts. Znamená to, že najdrahší zďaleka nemusí byť najlepší, no aj tak je dobre, že akčné trháky stále vznikajú.
Istú dobu som mal dojem, že klasickým akčným hrdinom nadobro odzvonilo. Keď sa s urastenými superhrdinami v prvej fáze Marvel univerza pred 14 rokmi pretrhlo vrece, zdalo sa, že všetci Bondovia a Rambovia si môžu dať na nejaký čas pauzu. A skutočne to tak chvíľu aj vyzeralo. Daniel Craig po každej ďalšej časti agenta 007 hrešil sám seba, že to urobil zas a celému svetu opakovane sľuboval, že už nikdy viac, posledný výdych chlapákov na dôchodku v podobe Expendables vzbudil akurát tak nostalgiu za 80tkovými naolejovanými svalmi a guľometmi a aj taký Tom Cruise vtedy začal byť čoraz častejšie spomínaný ako šialenec, ktorý na svoj vek robí už príliš strelené veci. Kto by to bol povedal, že sa títo hrdinovia predsa len udržia v diváckom záujme? Dnes ich pri živote držia najmä rozširujúce sa technické možnosti a neustále narastajúci rozpočet.
Mne samému začalo byť už dávno smutno za sobotnými akčnými večermi, no ani nie preto, že by mi tieto filmy chýbali. Chýba mi skôr nadšenie, s ktorým som si vtedy ako chlapec sadal pred telku a tešil sa na kaskadérske kúsky Jackieho Chana. Aj napriek tomu, že v podobnom materiáli viac nenachádzam potešenie ani oddych, dobre si spomínam na ten blažený pohodlný pocit a rovnako dobre si uvedomujem existenciu publika, ktoré môže aj nový The Gray Man baviť. Treba však na rovinu povedať, že nič prelomové sa vznikom tohto počinu neudialo, aj keď sa o to predražené triky úpenlivo snažili.
Podľa tohto trendu je aj v novom akčnom trháku od Netflixu všetko modernejšie a hlavne drahšie. Už sme si u tohto streamovacieho giganta tak nejako zvykli na pravidelné prekonávanie rekordu minutých peňazí. Takmer každý rok je z toho veľká udalosť. Najdrahší film od Netflixu predsa nemôže byť najdrahší len tak pre parádu, alebo áno? U Scorseseho Irishmana vysoký rozpočet ešte dokázal vzbudiť záujem. Keď sa neskôr zistilo, že najnákladnejšia na tom celom bola digitálna omladzovacia kúra pre Roberta De Nira, trošku ma táto skutočnosť zamrzela. Načo sa chváliť extrémne drahými efektami, keď výsledok môže byť aj tak prinajlepšom rozpačitý? Podobne je to tak aj s tohtoročným The Gray Manom či vlaňajším Red Notice. Najdrahšou položkou na zozname nie je ani tak výprava, ako hviezdne mená. Je jasné, že mnohé svetové herecké esá nesú určitú známku kvality. Ryan Gosling, Ryan Reynolds, Gal Gagot a Dwayne Johnson, tieto mená dnes rezonujú kinami naprieč celým svetom. A oprávnene! No ani takéto herecké osobnosti toho veľa nezmôžu, keď im do rúk strčíte priemerný či poprípade trápny a neoriginálny scenár. A to je sčasti prípad aj najnovšieho najdrahšieho filmu.
Nemáme už dosť Johnov Wickow a Ethanow Huntov? Nový Šedý muž nápadne pripomína všetkých tajných agentov dávnych aj nedávnych čias. Samotár s falošným menom a pochybnou minulosťou, trénovaný tajnou službou na ničenie tých najnebezpečnejších cieľov. V prípade Wicka šlo ešte o pravidlo: „Kto prv príde, ten prv melie“. Nápad s extrémne prerasteným podsvetím, pred ktorým sa nedá ujsť nikde na svete a ktoré si navyše zaviedlo aj vlastnú platobnú menu bol skutočne originálny. No séria z neho vyžmýkala maximum a tak sa pokus bratov Russovcov s agentom Šesť zdá byť ako bohapustou napodobeninou. Každý na tejto zemi vedie druhý život v podobe nájomného zabijaka a zároveň sú všetci príliš krátki na nášho nezničiteľného hrdinu a tak im neostáva nič iné, iba sa za ním hnať z jedného kontinentu na druhý a zasa späť až to vyzerá, že pre všetkých tých cvičených žoldnierov je jedna planéta primálo (preto aj Cruise najbližšie poletí do vesmíru a cestní piráti z Rýchlo a zbesilo tam už pre zmenu leteli minulý rok). Tak sa zdá, že filmárom pomaly dochádzajú možnosti ako urobiť veci väčšie, pompéznejšie a prehnanejšie. Režiséri Avengerov – Russovci preto do veľkej miery stavili na overené veci a značne to dokorenili jazdami na bleskurýchlych dronoch či demolovaním historických miest snímaným najmenej troma kamerami naraz. Aj takto sa dajú získať diváci. Kto by sa nechcel pozrieť na zábery z metropoly akou je napríklad Praha? Že to miestami pôsobilo prehnane asi netreba zdôrazňovať, ale ako hovorím, už nejaký ten čas nie som súčasťou cieľovej skupiny.
Po príbehovej stránke ide o najklasickejšiu šablónu s čierno-bielou posádkou postáv, lacnými intrigami a zvratmi v štýle „kto je proti komu?“, poctivým MacGuffinom v podobe čipu s diskreditujúcimi informáciami a nepochopiteľnou motiváciou hlavného hrdinu pliesť sa do cesty nepriateľovi. Posledná zložka je nápadne maskovaná za dojímavé puto medzi dieťaťom a sympatickým zabijakom s veľkým srdcom. Evidentne tam autori chceli dostať trochu toho Leona a Mathildy. Keď už to celé nedáva zmysel, nech to aspoň máva s divákovými emóciami. Pár vecí sa im však musí nechať. Hýbať kamerou vedia ozaj šikovne a kreativita im pri tom nechýba. Takisto aj nadobudnutú prax s praktickými či digitálnymi efektami zužitkovali bravúrne. Na filme je ten mega rozpočet skutočne vidieť, aj keď celý projekt pôsobí dojmom, že doňho bolo zámerne naliate priveľké množstvo prostriedkov, len aby sme aj tento rok mali možnosť vidieť ten najdrahší film.
Ak ste teda unavení z neustáleho recyklovania motívov a zápletiek a hľadáte niečo nevídané, odporúčam sa Šedému mužovi vyhnúť. Ale ak hľadáte práve klasickú sobotnú akčnú oddychovku, na akú ste zvyknutí, mohla by vám táto novinka dobre poslúžiť.
Trochu ma máta otázka, čo budú v Netflixe robiť, keď sa im minú všetci tí fešní Ryanovia a oni nebudú mať komu platiť horibilné sumy za mrhanie ich talentom. No nechcem byť zlý. V skutočnosti mi odľahlo, keď som si uvedomil, že klasické „akčňáky“ sú stále na trhu a paradoxne nič nenaznačuje tomu, že by tomu v budúcnosti malo byť inak. Stalloneho Nezničiteľní (Expendables) zažijú budúci rok už štvrtý návrat. Mission Impossible s Tomom Cruiseom sa znova chystá prepísať históriu žánru, ošiaľ z jedného z najlepšie platených hercov v súčasnosti – Dwayna Johnsona a jeho akčných komédií neutícha a streamovacie spoločnosti sa zrejme aj naďalej budú snažiť nalákať publikum na silné mená a drahú produkciu.
Je upokojujúce, že napriek veľkým distribučným, politickým a spoločenským zmenám, ktoré na filmovú produkciu dnes tak veľmi vplývajú si aj tí, ktorí diktujú súčasné trendy, stále nájdu čas aj na to dobré známe, čo máme radi. Takže dámy a páni, dievčatá a chlapci, ktorí si spomínate na hltanie akčných dobrodružstiev a stále si radi užívate klasické trháky, nemajte obavy! Pre vás sa svet nemení a zostáva tým, čím bol doteraz. A to je dobre!
Autor: Matúš Trišč
Zdroj foto: Netlix