Po Veľkej noci budú koncerty pokračovať symfonickou dvojicou vo štvrtok a v piatok 24. a 25. apríla 2025 o 19.00. Po boku Slovenskej filharmónie vystúpia dvaja španielski umelci, ktorí sa v rámci našich sezón predstavia debutovo – dirigent Josep Vicent a klavirista Martín García García, ktorí do koncertnej siene prinesú autentické uvedenie hudby s južanským koloritom. Na programe zaznejú diela Nikolaja Rimského-Korsakova, Manuela de Fallu a Artura Márqueza.
Koncerty otvorí Španielske capriccio, op. 34 Nikolaja Rimského-Korsakova, ktoré patrí k jednému z najreprezentatívnejších symfonických diel skladateľa. Skomponoval ho v roku 1887, pôvodne ako fantáziu na španielske témy pre husle a orchester. Napokon vznikla päťčasťová orchestrálna suita, ktorá zožala úspech hneď na premiére v roku 1887 v Petrohrade pod skladateľovou taktovkou. Nasledovať budú diela španielskeho skladateľa 20. storočia Manuela de Fallu, rodáka z andalúzskeho mesta Cádiz. Noci v španielskych záhradách, jedno z najreprezentatívnejších diel skladateľa začalo vznikať počas jeho pobytu v Paríži. Ide o nokturnové impresie inšpirované miestami v Andalúzii, kde skladateľ vyrastal. Premiéra diela s poeticko-mystickou atmosférou zaznela v apríli 1916 v Madride.
Noci v španielskych záhradách si od svojho prvého uvedenia získali veľkú obľubu u publika i interpretov. Medzi skladateľove často uvádzané diela patrí aj balet El sombrero de tres picos (Trojrohý klobúk), ktorý komponoval medzi rokmi 1916 – 1919 pre Sergeja Ďagileva, ktorý plánoval pripraviť nový projekt s prvkami flamenca. Premiéra sa konala v Londýne v roku 1919. Autorom scény, kostýmov a divadelnej opony k predstaveniu bol Pablo Picasso. Z baletnej hudby vytvoril skladateľ neskôr dve orchestrálne suity, z ktorých časti si vypočujeme na koncertoch.
Na záver zaznie Danzón no. 2 mexického súčasného skladateľa Artura Márqueza. Skladba pre orchester z roku 1994, vznikla na objednávku Universidad Nacional Autónoma de México a stala sa jednou z najpopulárnejších orchestrálnych kompozícií od súčasných skladateľov. Svieže dielo plné rytmických prekvapení, sólových vstupov jednotlivých nástrojov a bohatým zvukom celého orchestra je hudobným ohňostrojom s magickým účinkom.
Zdroj: TS Martina Tolstova, tlačová tajomníčka Slovenskej filharmónie