Najväčší člen rodiny sláčikových nástrojov sa vôbec nemusí cítiť diskriminovaný. Za zdanlivo chudobnejším kontrabasovým repertoárom sa skrýva bohatý hudobný svet od klasicizmu až po súčasné umenie. Aj o tom s nami debatoval virtuóz Roman PATKOLÓ, jeden z tých umelcov, ktorí majú dar odkryť potenciál kontrabasu naplno.

So Štátnou filharmóniou Košice (ŠFK) uvediete Divertimento concertante pre kontrabas a orchester od Nina Rotu. Mnohí ho poznajú ako autora ikonickej melódie z Krstného otca, ale jeho tvorba ďaleko presahuje hranice filmovej hudby…


Nino Rota bol klasickým skladateľom a jeho divertimento je klasickou skladbou. Ale bol aj skladateľom filmovej hudby, slávnou sa stala jeho téma z Krstného otca, ale aj z mnohých ďalších filmov, najmä talianskych. Prvky filmovej hudby cítiť dokonca aj z divertimenta, ale v súčte je predsa skôr klasickým dielom. Povedal by som dokonca, že ide o rozhovor medzi orchestrom a kontrabasom. Zatiaľ čo v Bottessiniho koncerte hrá kontrabas sólo a orchester ho doprevádza, tu sa témy striedajú v komunikácii orchestra so sólovým nástrojom.


Roman Patkoló. Foto: Anna Maria Steg

Písal Nino Rota „kontrabasovo“? Ide dielo kontrabasistovi do prstov?


Nie je to technicky ľahká skladba, ale Rota pri komponovaní spolupracoval s významným talianskym kontrabasistom Francom Petracchim, čiže je to „pokrstené“ kontrabasistom. A toto dielo sa stalo jedným zo základných diel v našom kontrabasovom repertoári.


Necítite sa byť diskriminovaný popri huslistoch či klaviristoch? Predsa len majú vo svojich repertoároch na výber nepomerne viac koncertantných diel…

Škoda, že nemáme diela aj od skladateľov ako Mozart alebo Beethoven. Ale máme mnohé aranžmány a dokonca aj, povedal by som, novoobjavených skladateľov, ktorí boli takpovediac prebudení z cintorína. Napríklad pedagóg, u ktorého som študoval v Mníchove, objavil kontrabasový repertoár Johannesa Matthiasa Spergera, ktorý napísal osemnásť kontrabasových koncertov. Každý jeden z nich trvá viac ako polhodinu. Z 18. storočia už máme naozaj rozšírený repertoár – môžeme hovoriť aj o Hoffmeisterovi, Vaňhalovi, Pichlovi, jednoducho o česko-viedenskej škole. Pri romantizme to už, samozrejme, slabne. Ďalej prišli skladby autorov ako Krzysztof Penderecki či André Previn. Momentálne sa viacero kontrabasistov, vrátane mňa, snaží o rozširovanie repertoáru.

Napríklad premiérovaním nových skladieb?

Som šťastný, že som súčasťou rozširovania kontrabasového repertoáru. Sylvie Bodorová skomponovala dvojkoncert Bruromano pre gitaru, kontrabas a orchester, ktorý som mohol premiérovať s gitaristkou Miriam Rodriguez Brüllovou. Uviedol som do života aj kontrabasový koncert Pavla Kršku. Spolu s Anne-Sophie Mutter sme v Bostone premiérovali dvojkoncert pre husle, kontrabas a orchester od André Previna, dokonca pod taktovkou skladateľa.

Na záver trocha osobne – aký je vzťah medzi Romanom Patkolóom a kontrabasom?

Ja vlastne ani nemyslím na to, že hrám na kontrabase. Beriem to skôr tak, že je to nástroj a muzika je pre nás najdôležitejšia. A či sa hrá na husliach, kontrabase, fagote alebo tube? Najpodstatnejšie je tvoriť krásnu hudbu.

Zaznie oslava večného mesta

Návštevníci si vypočujú aj dve symfonické básne Ottorina Respighiho. V diele Rímske fontány autor vyjadruje emócie z pohľadov na štyri rímske fontány v takom svetle, v akom si najsilnejšie podmaňujú večné mesto. Kým napríklad Fontana di Trevi učarovala Respighimu počas poludnia, Fontáne di Villa Medici pristane západ slnka. Dielo Rímske pínie oslavuje storočné stromy, ktoré sa podľa skladateľa stávajú svedkami hlavných udalostí v rímskom živote. Okrem hudobného Talianska zaznie aj predohra k dánskej národnej opere Maškaráda Carla Nielsna pripomínajúca povznesenú atmosféru Mozartovej Figarovej svadby.

Robert Kružík. Foto Dominik Bachůrek

Koncert bude pod taktovkou jedného z najvýraznejších dirigentov českej mladej generácie. Robert Kružík aktuálne pôsobí ako šéfdirigent Filharmónie Zlín, stály hosťujúci dirigent Filharmónie Brno a stály dirigent Janáčkovej opery Národného divadla Brno, kde sa od nasledujúcej sezóny stane šéfdirigentom.

Kontrabasový mág Roman Patkoló opäť v Košiciach!

Koncert z abonentného cyklu A s názvom ROMAN PATKOLÓ: KONTRABASOVÝ MÁG sa uskutoční vo štvrtok 3. apríla 2025 o 19:00 v Dome umenia. Cena vstupného je 15/12/10 €, v lóži 19 €. Vstupenky na podujatia ŠFK sú v predaji aj so zľavami 30 percent vo vstupenkovej pokladni Domu umenia od pondelka do štvrtka (10:00 – 12:00, 14:00 – 17:00) a hodinu pred podujatím, ako aj online na webe www.sfk.sk.

 

Zdroj: zhovárala sa a text pripravila Jana Tomalová, PR manažérka ŠFK

Titulná foto: Anton SLádek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno