„Divadlo je jediná pravda. Všetko ostatné je len divadlo,“ hovorí pre náš portál herec Peter Čižmár, ktorý sa spolu s Petrom Olejárom rozhodli pre odvážny krok. Priniesť pre všetkých priaznivcov divadla oceňovanú komédiu Nenávidím. Online ju uvidíte v pondelok 6. apríla o 20:00.


Herec Peter Čižmár patrí medzi spoluzakladateľov divadla Kontra a v monodráme Nenávidím hral už 300-krát, takže s touto postavou je dokonale zžitý. Vie presne predvídať reakcie obecenstva, predsa len, tentoraz nebude mať živý kontakt s publikom, ale bude stáť pred kamerami. Diváci ho budú sledovať online. Úspešnú komédiu ocenenú doskami si môžete za symbolické vstupné 4 eurá vychutnať aj vy v sieti predpredaj.sk na tomto linku.


S hercom Petrom Čižmárom aj organizátorom agentúry Divadelný Svet Petrom Olejárom sme sa pozhovárali, čo ich k tejto myšlienke viedlo.
Ako sa bude ostrieľaný herec v „one man show“ cítiť bez publika? Čo hovorí na súčasnú situáciu v kultúre? A ako si môžete aj vy pozrieť túto úspešnú komédiu, ktorá je taká aktuálna v týchto krízových časoch? Aj na to sme sa pýtali herca Petra Čižmára a organizátora Petra Olejára.


Pán Čižmár, ste spoluzakladateľom divadla Kontra, ktoré je dnes úspešným divadlom, no rovnako ako ostatné divadlá na Slovensku či v zahraničí, sa v súčasnosti ocitli v krízovej situácii. Verejnosť to vníma dnes tak, že umelci vyplakávajú, žiadajú o pomoc, Vy ste sa rozhodli pre odvážny krok – priniesť divákom online predstavenie. Čo Vás k tomu viedlo?
Pár slov k tomu vyplakávaniu. Verejnosť nevie, že na Slovensku v slobodných umeleckých povolaniach pôsobí viac ľudí, ako pracuje v celom Volkswagene. Sú to garderobiérky, vizážistky, zvukári, strihači, maskéri, vlásenkárky a ďalší, ktorí sú na voľnej nohe a ktorí teraz nemajú prácu. Väčšinou sú to ženy- samoživiteľky a o tých bola reč. Nie o známych hercoch a herečkách. Tí sa za nich len postavili a povedali o tom probléme nahlas. To tak na okraj.
Ja nevyplakávam, pretože viem, že ten čas pominie. Otázka je, ako dlho to bude trvať a aké to bude mať následky. Už teraz tušíme, že dosť veľké. Divadlo však pretrvalo všetky katastrofy – mor, genocídy, veľké klimatické zmeny. Pretože ľudia sa potrebujú stretávať a po karanténe budú potrebovať vyjsť zo svojich domovov, v ktorých už teraz je niekedy na nevydržanie. Preto divadlu verím a som zástanca živého divadla.
Avšak situácia je náročná, jej výsledok v nedohľadne a tak ma potešilo, že ma oslovil kolega – herec Peter Olejár so svojou agentúrou Divadelný Svet, aby sme spoločne zorganizovali online predstavenie – komédie Nenávidím. Jednak je to monodráma, hrám sám, po ďalšie – je to veľmi smiešne, čo by ľudí pobavilo a jednak je táto hra v našom živom repertoári, ktorý teraz stojí. Samozrejme sme na to získali povolenie autora Mareka Koterského a som rád, že aspoň tí, ktorí nemôžu prísť do Spišskej Novej Vsi kvôli tomu predstaveniu, si ho teraz môžu pozrieť v pohodlí svojich domovov. Na celom Slovensku.


Budete hrať po prvý raz bez publika, no aj tak – v predstavení Nenávidím, bude určite moment interaktivity s „divákmi“, ktorí Vás budú sledovať. Ako to budete realizovať?
Nebudeme používať starší záznam nejakého predstavenia z minulosti, bude to špeciálna realizácia pre túto príležitosť.

Je ťažké pre herca stáť na pódiu – v obklopení kamerami, vediac, že tam nie je žiaden divák? Pretože „chuť“ divadla je aj o živom kontakte s publikom… Divadlo je živý organizmus a v tomto prípade „v tom budete tak trochu sám“… Kameramani a osvetľovači s rúškami to publikum asi nenahradia…
To máte pravdu. V divadle funguje nepísaná výmena energií, je to živý kontakt, zvlášť v monodráme. Divák je môj partner. V tomto prípade je to trochu tak ako vo filme: kamera je vlastne oko diváka. Hrám pre kameru, pretože cez ňu sa pozeráte na predstavenie. Je to podľa mňa náročnejšie, alebo upresním- iné, pretože herec sa musí nastaviť ináč.

Monodráma je vždy pre herca výzva a Vy ste nehrali len v jednej, ale viacerých a tituly, v ktorých ste hrali boli mimoriadne úspešné. Vaše Divadlo získalo cenu divákov – Dosky „Najobľúbenejšie divadlo na Slovensku“ v roku 2018 a 2019. Nastal ten správny čas ľudí aj niečím pobaviť? Osobne, čo sledujem záznamy divadelných predstavení, zväčša sú to ťažké filozofické diela (netvrdím, že nemajú umeleckú hodnotu), ale zatiaľ som medzi nimi nezaregistrovala komédiu…
Naše divadlo sme založili spoločne pred 13 rokmi s Klaudynou Rozhin, ktorá zrežírovala doposiaľ všetky predstavenia. Všetky boli prvými uvedeniami na Slovensku. Náš ranný repertoár boli dosť ostré hry- nová írska dramatika- Howie a Rookie, Bebdbound, kde nielen herci, ale aj diváci vyšli zo svojej komfortnej zóny. Aj my sme tieto staršie predstavenia nedávno na niekoľko dní zverejnili na youtube. Náš repertoár je rôznorodý- od komédií, cez anglickú súčasnú dramatiku až po klasiku- Hamlet, Macbeth, ale aj Beckett či thriller Žena v čiernom. A tiež monodrámy Nenávidím a Rum a vodka – to sú tiež komédie- ktoré sa držia v repertoári Kontry niekoľko rokov a majú 300 a viac repríz, Rum a vodka cez 500.

A logicky z toho plynie aj ďalšia otázka… Pri komédii je veľmi podstatné, ako reagujú diváci. Herec musí vnímať ich reakcie, môže si prípadne dovoliť aj improvizovať, hra sa postupne aj vyvíja. Je nespochybniteľné, že s touto konkrétnou komédiou ste už zžitý, no predsa len, akým spôsobom sa chcete vysporiadať s tým, aby sa z „one man show“ stala naozajstná „show?
Musím počítať s tým, že viem, kde je v hre pointa, kde sú miesta, ktoré treba viac podať. To je predstavenie, ktoré som hral viac ako 300 krát, takže reakcie publika, približne, viem odhadnúť. Nikdy som však v takto realizovanom predstavení neúčinkoval, takže aj pre mňa to bude nová skúsenosť. Verím, že bude príjemná po oboch stranách.

Ľudia, ktorí sú doma, sa v prvé dni oddávali oddychu, možno siahli po nejakej knihe a zrazu zistili, ako neuveriteľne im chýba divadlo, koncert. Sledujú online predstavenia, záznamy, streamy… samozrejme, nie je to ako živé predstavenie, ale jednoducho, ukazuje sa, že umenie má podstatnú úlohu v živote človeka. Je to príjemné poznanie?
Je, určite. Umenie je potrebné, hoci si to niekedy neuvedomujeme. Život a umenie sa navzájom ovplyvňujú, a umenie ja aj zábava. Má byť veselo, ale aj vážne. Nedávno som čítal na facebooku jeden citát: „Divadlo je jediná pravda. Všetko ostatné je len divadlo.“

A na záver – ste skúsený herec, ktorý divadlom žije. A zrazu ste mesiac bez divadla. Vedeli ste si vôbec v tých najhorších snoch predstaviť, že raz Vás postretne takáto situácia? Čo v tieto dni robíte?
Je to situácia pre mňa úplne nová, tak ako pre všetkých ľudí. Myslím, že nič také sme ešte nezažili. Celý svet sa preto musel zastaviť. Ľudský svet. Možno to bude ťažké, ale musíme to vydržať. Musíme prežiť. A musíme si ten čas aj niekedy spríjemniť, aby sme mali nádej. Tá je dôležitá.
V tieto dni som ako všetci doma. Mám dosť veľa práce papierovej- vyúčtovanie projektov, písanie ďalších, pripravujeme nové inscenácie. Tiež sledujem, čo sa deje vo svete, v umení, čítam. A objavujem svoju kuchyňu, v ktorej som si doteraz vždy len stihol uvariť kávu.
Možno to zastavenie je aj na niečo dobré. Ale to zistíme asi až neskôr.

Na naše otázky reagoval aj manažér agentúry Divadelný Svet, ktorý prišiel s myšlienkou zorganizovať online predstavenie pre divákov:

Pán Olejár, celosvetová pandémia spôsobila, že sa zastavil aj kultúrny život. Prestali fungovať všetky divadlá a asi akútnejšie sa to dotýka menších divadiel. Divadelný Svet sa venuje organizovaní kultúrnych akcií, ale aj tvorbe divadelných produkcií. Ako ste vnímali situáciu počas prvých dní, keď ste sa dozvedeli, že nebudete môcť fungovať?
V prvom momente to bol šok a nastal mierny chaos. Ešte v nedeľu sme mali vypredaný klub, Bombura v Brezne s naším vystúpením pre deti a v pondelok ráno prišiel zákaz kultúrnych akcií. Mali sme krátko pred maturitnou šnúrou našich divadelných vystúpení pre stredoškolákov. Všetky vystúpenia sme sa , ešte v ten deň, snažili preložiť na Apríl. Dnes sa na tom už len zasmejeme. Samozrejme s trpkou príchuťou.

Zdá sa, že prísne opatrenia potrvajú ešte niekoľko mesiacov a pre mnohé spoločnosti, aj pre menšie divadlá môžu znamenať likvidáciu, zvlášť pre umelcov, ktorí nie sú financovaní štátom. Je to aj Váš prípad? Alebo si dokážete nájsť cestu ako udržať divadlo pri živote?
Tak samozrejme urobili sme nejaké opatrenia aby sme nešli do hlbšieho mínusu. Zamestnanci prijali obmedzenia úväzku s porozumením a pochopením. Ďakujem im zato. My nemáme žiadne dotácie od štátu, žijeme len z toho čo vyrobíme, preto ani nečakáme, kto nám čo dá. Naša agentúra sa hrdila svojou flexibilitou a aj po prísnych obmedzeniach kultúry na Slovensku, sa snažíme prispôsobiť. Náš najvyťaženejší herec už druhý týždeň pracuje na nočné smeny v pekárni. Ja pomáham s logistikou a vybavovaním objednávok, pre nemenovanú firmu, ktorá sa venuje dezinfekcií interiérov. Takže rád by som sa aj touto cestou zastal, všetkých umelcov, ktorí sa zaradili v tejto ťažkej situácií do pracovného kolotoča, iného ako oblasť kultúry. Ale samozrejme umenie je naša vášeň. Urobíme maximum aby sme našu agentúru udržali pri živote. Pracujeme online a vo voľnom čase pracujeme pre našu umeleckú agentúru. A keď nám to čas a finančné prostriedky dovolia zorganizujeme online divadelné vystúpenie ak napríklad v tomto prípade. Náš cieľ je nachystať sa na časy umeleckej renesancie čo najlepšie. Už teraz snívame o tom ako opäť zavítame reálne medzi divákov.

Rozhodli ste sa usporiadať pre ľudí predstavenie online. Ako má postupovať divák, keď si chce toto predstavenie pozrieť?
Divák si v sieti predpredaj.sk kúpi na vystúpenie lístok, ktorý mu príde obratom do jeho mailovej adresy. Na lístku bude 8 miestny kód, ktorý zadá do poľa po kliknutí na link, ktorý je v popise vystúpenia, kde si kupuje lístok. Link bude aktívny cca 15 minút pred vystúpením. Odporúčame divákom prepojiť si notebook cez HDMI kábel na TV obrazovku aby mal z nášho online vystúpenia čo najväčší zážitok.

Peter Olejár, manažér agentúry Divadelný Svet

Komédia, ktorú diváci uvidia, sa volá Nenávidím, nebude však snímaná cez mobil, ako je to dnes u mnohých (napríklad muzikantov) obľúbené, ale predstavenie bude snímané na tri kamery, bude to teda pomerne nákladné a technicky komplikované – zase na druhej strane pre diváka určite plnohodnotnejší zážitok. Diváci si teda zakúpia vstupenky cez sieť predpredaj.sk a budú môcť online sledovať predstavenie. Je to prvé takéto predstavenie na Slovensku. Ako táto myšlienka vznikla a čo od nej očakávate? Vrátia sa Vám aspoň náklady?
Podľa našich informácií pôjde o prvé divadelné vystúpenie takéhoto druhu. Aj keď už predtým zverejňovali divadlá vystúpenie online, no jednalo sa o sprístupnenie staršieho záznamu ešte s divákmi. Táto naša myšlienka vznikla na základe túžby neprestať hrať divadlo a pritom dodržať všetky súčasné bezpečnostné opatrenia. Určite je takáto produkcia finančne náročnejšia od bežného divadelného vystúpenia v divadle, no nemáme inú možnosť v súčasnej situácii len prejsť do online priestoru. Očakávania nemáme vysoké, keďže sa jedná o premiérovú realizáciu tohto druhu, nikto nemôže predom tušiť ako to dopadne. Sme pri tejto realizácií podporení ústretovosťou našich partnerov, bez ktorých by sme si len ťažko mohli takúto produkciu dovoliť. Preto by som sa chcel touto cestou poďakovať filmovej spoločnosti Flux Films ale aj portálu predpredaj.sk za pomoc pri realizácií, ako aj Vám portálu Moja kultúra SK, za priestor na naše vyjadrenia pred touto realizáciou.

Myslíte, že Slováci sú na takúto situáciu pripravení? Predsa len, zápasíme v súčasnosti s nepriaznivou ekonomickou situáciou, zrejme bude náročné presvedčiť ich, že si majú zaplatiť za predstavenie, keď sú v karanténe a bez príjmov, aj keď vstupné je symbolické. Zase, na druhej strane, treba počítať s tým, že predtým si do divadla platili bežne a určite aj vyššie vstupné…
Uvedomujeme si súčasnú ekonomickú situáciu. Aj preto cena vstupného je po odrátaní nákladov, symbolická. Zvlášť keď jeden lístok napríklad poslúži na prenos divadelného vystúpenia aj celej rodine. A sú aj diváci, ktorí možno neprišli zo dňa na deň o príjem. Vstupné podľa nás nie je vysoké – priamoúmerne k produkcii o akú sa jedná. Predstavenie je súčasné ,na ktoré si treba zakúpiť práva od autora a pod. Veríme však, že všetci, ktorí si lístok zakúpia určite nebudú sklamaní a vychutnajú si divadelný zážitok naplno.

Je to do určitej miery aj risk? Čo od toho očakávate? Je to v podstate hop alebo trop? Podarí sa, idete ďalej a ak nie tak to zabalíte alebo bude skúšať?
Je to risk, ale bez risku človek nedokáže veľké veci. Je vždy lepšie skúsiť niečo urobiť aj v súčasnom stave ako len nečinne sa prizerať a čakať kedy to už skončí. Naše očakávanie je aspoň také, aby sme niekedy v budúcnosti si to mohli zopakovať s inou divadelnou produkciou. My chuť určite máme, uvidíme či ju budú mať aj naši partneri. (úsmev)

Zhovárala sa: Zuzana Vachová
Zdroj foto: DDK WĘGLIN , archív P. Olejára

INFO O ONLINE PREDSTAVENÍ NENÁVIDÍM:
Predstavenie Divadlo Kontra- Nenávidím ONLINE je dostupné v termíne 6.4.2020 od 20.00 do 22:30. (Divadelná komédia trvá 75 minút)
DIVADLO KONTRA
MAREK KOTERSKI: NENÁVIDÍM
ADAPTÁCIA A RÉŽIA: KLAUDYNA ROZHIN
HRÁ: PETER ČIŽMÁR
Divadlo Kontra (Dosky najobľúbenejšie divadlo na Slovensku 2018 a 2019) online!
Vynikajúca komédia, ktorá získala ohlas po celom Slovensku a v zahraničí.
Kultová hra Mareka Koterského „Nenávidím“, prvé uvedenie na Slovensku.
Jedna z najúspešnejších hier divadla Kontra, viac ako 300 repríz!
One man show, pri ktorej budeš plakať od smiechu!
Či to, čo vidíš dookola seba, ťa ubíja, znervózňuje, uráža a zlostí? Ak áno, nie si sám!
Šibeničný humor. Uletene zábavná jazda o našej nie veľmi zábavnej každodennosti.
Kremnické Gagy 2013 – Cena Stana Radiča “Objav roka“.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno