Počas vojny zakopal partitúru na záhrade. Dnes hudobné dielo ožilo

Hudobné dielo poľského vojnového skladateľa ležalo celé desiatky rokov „pochované“ v kufri na záhrade. Teraz však opäť ožilo vďaka renomovanému poľskému huslistovi, Januszovi Wawrowskému.


Partitúra husľového koncertu poľského hudobného skladateľa Ludomíra Rózyckého sa našla až po jeho smrti. Notový materiál bol uložený v kufri, zakopaný na záhrade jeho domu vo Varšave, ktorý musel počas vojny náhle opustiť.


Počas druhej svetovej vojny sa napáchali nespočetné hrôzy a trpela aj kultúra: boli zničené vzácne umelecké diela, tisíce poľských umelcov, hudobníkov – členov orchestrov, sa stali obeťami kultúrnej genocídy počas nacistickej okupácie.


Poľský hudobný skladateľ Ludomir Różycki patril do skupiny umelcov, ktorí sa po prvej svetovej vojne snažili oživiť hudobnú kultúru v Poľsku. Veľký úspech zaznamenal so svojím baletom Pan Twardowski, ktorý sa dokonca uvádzal na zahraničných scénach. V lete roku 1944 začal pracovať na svojom Koncerte pre husle a orchester – bolo to v čase Varšavského povstania. To však skončilo krvavo a Różycki a jeho rodina počas masového vraždenia v uliciach Varšavy potrebovali urýchlene nájsť bezpečné útočisko. Ešte pred útekom z rodného domu vo Varšave stihol skladateľ rukopis partitúry husľového koncertu schovať do kufra a zakopať ho na záhrade. Krvavé povstanie a jeho následky dom skladateľa „neprežil“ – po bojoch z neho ostali len ruiny a Różycki, ktorý sa zamestnal ako učiteľ komponovania v Katoviciach, sa rozlúčil s tým, že sa jeho noty ešte niekedy vôbec nájdu.


Po celých rokoch, čo partitúra ležala zakopaná v zemi, na ňu narazili robotníci, ktorí dávali do poriadku starý dom, respektíve ruiny, ktoré z neho zostali. Pri stavebných prácach narazili na nečakaný kus histórie. Partitúra si tak našla svoju nečakanú cestu do Poľskej národnej knižnice, kde ležala zabudnutá a nepovšimnutá až do uplynulých rokov.

V roku 2018 na ňu natrafil renomovaný poľský huslista Janusz Wawrowski, ktorý prednáša na Chopinovej univerzite vo Varšave a je umeleckým riaditeľom viacerých festivalov. Dovtedy sa totiž stretol len s fragmentmi diela, takže po jeho objavení ostal doslova ako zhypnotizovaný. Po naštudovaní partitúry sa vyjadril, že koncert ho okamžite oslovil: „Toto úžasné dielo ku mne okamžite prehovorilo a v hlave sa mi zrodila myšlienka, že by sa malo znova narodiť, ako fénix vstávajúci z popola. Mali by ho počuť ľudia na celom svete.“

Janusz Wawrowski spoločne s tímom odborníkov dal dielo dokopy, pretože v partitúre, po zložení fragmentov aj nájdeného rukopisu, chýbalo celých 87 taktov. Na projekte spolupracoval aj s klaviristom a skladateľom Ryszardom Bryłom niekoľko rokov. V týchto dňoch vychádza aj na CD spolu so slávnym Čajkovského koncertom. Žiaľ, samotný Różycki sa dňa, kedy jeho skladbu predstavili verejnosti nedožil, keďže zomrel v roku 1953.

„Keď sa ohliadneme na búrlivú históriu našej civilizácie a na časy, kedy sa odohrávali nepokoje, zistíme, že kultúra a umenie hrali vždy zásadnú úlohu pre ľudstvo,“ tvrdí Wawrowski a dodáva: „Umelci boli tí, ktorí tvárou tvár smutnej reality, dokázali vedome využiť svoju tvorivú silu na tvorbu diel, ktoré prinášali nádej i radosť.“

 

Spracovala: redakcia mojakultura.sk

Zdroj foto: vydavateľstvo PHOENIX

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno