Otváracie koncerty 76. sezóny Slovenskej filharmónie sú na programe 24. a 25. októbra 2024. Budú oslavou 75. narodenín orchestra Slovenská filharmónia. Šéfdirigent Daniel Raiskin uvedie s filharmonikmi pri tejto príležitosti program zostavený z diel Antonína Dvořáka, Ludwiga van Beethovena a súčasnej slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej. Po boku orchestra debutovo vystúpi dvadsaťosemročný kanadsko-poľský klavírny virtuóz Jan Lisiecki.

„Jedinečná identita každého národa vyplýva z jeho histórie, kultúrnej úrovne a schopnosti dodržiavať nastavené životné hodnoty. K týmto fundamentom u nás neodmysliteľne patrí už 75 rokov aj Slovenská filharmónia. Je nielen najvýznamnejšou profesionálnou hudobnou inštitúciou, ale aj kultúrnym a spoločenským reprezentantom našej krajiny na najvyššej úrovni. Ohlasuje o nej len dobré správy a šíri ich krásnym umeleckým jazykom, ktorému doma i vo svete rozumie každý aj bez tlmočníka,“ povedal pri príležitosti 75. výročia založenia orchestra Slovenská filharmónia Marián Turner, generálny riaditeľ SF.


Slávnostné večery otvorí koncertná predohra Karneval Antonína Dvořáka, ktorého 8. symfónia bola súčasťou programu prvého koncertu Slovenskej filharmónie. Ten sa uskutočnil 27. októbra 1949 v Historickej budove SND pod taktovkou Ľudovíta Rajtera, ktorý bol spolu s dirigentom Václavom Talichom poverený jej vedením. Dvořákovou predohrou si zároveň pripomenieme Rok českej hudby. Beethovenov Koncert pre klavír a orchester č. 3 c mol, op. 37 zaznie v interpretácii Jana Lisieckeho, najmladšieho držiteľa ceny Leonarda Bernsteina či ceny Young Artist Award časopisu Gramophone. Napriek mladému veku klavírny virtuóz koncertoval na najväčších svetových pódiách. Jeho hra je cenená za umelecký prejav a technickú dokonalosť.  Úvodné večery v Slovenskej filharmónii vyvrcholia svetovou premiérou symfonickej skladby Maison de la musique en sept périodes / Dom hudby v siedmich obdobiach od slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej, ktorá vznikla na objednávku Gesamtkunstwerk s podporou UNIQA a Nadácie EPH.


Jan Lisiecki

„Som nesmierne hrdý, že sme sa podieľali na vzniku nového diela jednej z našich najvýznamnejších hudobných skladateliek Ľubice Čekovskej. Jej Dom hudby vnímam ako metaforu domova. Tak, ako domov poskytuje bezpečie, pohodlie a ľudské teplo, Dom hudby ponúka priestor pre dušu, v ktorom môžeme nájsť útechu, radosť aj inšpiráciu. Pre mnohých  z nás je hudba celoživotnou spoločníčkou. Nesie v sebe príbehy o tom, kto sme, kým sme boli a kým sa staneme. Preto sme radi, že si dnes spolu s vami môžeme pripomenúť kúzlo, ktoré vzniká, keď sa spoja talent, kreativita a vášeň,“ povedal Rastislav Havran, generálny riaditeľ UNIQA.


Ľubica Čekovská. Zdroj foto: Ivona Orešková

Ľubica Čekovská patrí k najtalentovanejším osobnostiam svojej generácie. Vyštudovala hudobnú teóriu a kompozíciu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Neskôr pokračovala v postgraduálnom štúdiu na Kráľovskej hudobnej akadémii v Londýne. Je držiteľkou mnohých ocenení doma i v zahraničí. Slovenská filharmónia uvádza jej diela od roku 2006. V premiére v našich koncertných sezónach zazneli: Adorations pre orchester, Theatre Music pre sláčikový orchester, Koncert pre husle a orchester, Palingenia, Liberte pre mezzosoprán, zbor a orchester a Theatre Suite. Aktuálne uvádza jej tretiu operu Here I am, Orlando Opera Národného divadla v Brne, ktorá si dielo objednala.


O svojom novom symfonickom diele napísala: „Moje nové dielo je inšpirované príbehom budovy Reduty stojacej v srdci Bratislavy, kedysi korunovačného mesta uhorských kráľov. Chrám hudby nachádzajúci sa v tesnej blízkosti rieky Dunaj je zasadený do bežných zvukov mesta; počujeme v ňom hrkotanie električky, zvony Dómu svätého Martina, či hlas lodnej trúby. V siedmich častiach polhodinového cyklu citlivo “rozmrazujem“ svoj príbeh hudby inšpirovaný vnútornými aj vonkajšími vplyvmi kultúrno-spoločenských udalostí, ktoré slovenskou metropolou v ostatných desaťročiach pretiekli.“

76. koncertná sezóna Slovenskej filharmónie 2024/2025

Ľubica Čekovská publikum pozvala na dvojicu koncertov na tlačovej konferencii a k novej sezóne SF uviedla: „Som šťastná a poctená, že si vybrali práve mňa, aby som napísala skladbu k 75. výročiu orchestra Slovenská filharmónia. Je to veľkorysý priestor – skladba má 35 minút, dielo bude uvedené pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina a mám nádej, že uzrie svetlo sveta aj v budúcnosti. Teší ma, že bude aj streamované. Zatiaľ je napísané v notách, ktoré sú spiace. Keď som premýšľala, ako osláviť genia loci nádherného priestoru Slovenskej filharmónie, ktorý ľudí hostí krásou hudby, napadlo mi pozrieť sa do histórie, čias Márie Terézie. Vtedy bol sýpkou, potom v ňom žila slovenská bohéma, bolo tu kino, škola, stretávali sa v tejto budove ľudia z rôznych popudov, aby v nej v 60-tych rokoch napokon vznikla Slovenská filharmónia. V siedmich etapách v skladbe rámcujem tieto udalosti, no nechcem, aby mala skladba programový charakter, preto im nedávam názvy. Nechávam to na poslucháčoch, nech si utvoria svoj obraz sami. Inšpirovala som sa rôznymi vplyvmi, od tereziánskej doby až po súčasnosť. Publikum v skladbe bude počuť rôzne vplyvy, neofolkloristické námety, dynamické motívy, električku či lodné trúby, je tam toho množstvo“. Je to doposiaľ jej najväčšie symfonické dielo, aké napísala. Inšpiráciou pre skladateľku bol aj Shakespeare a jeho monológ Seven Ages of the Man z komédie As You Like It (Ako sa vám páči). Slávny monológ Jaquesa sa začína slovami: Celý svet je javisko a všetci ľudia na ňom sú len herci. Shakespeare v komédii Ako sa vám páči ukazuje v divadelnej skratke svet ako javisko. Postavy sa ocitajú v divadelných situáciách, ktoré sa navzájom zrkadlia a nakoniec v nich aj tak spoznáme seba samých. Čekovská zvažovala, ako spracovať tento príbeh človeka a pretvorila si Shakespearovo dielo na Sedem období domu hudby.

Slávnostné koncerty k 75. výročiu založenia Slovenskej filharmónie sa začnú o 19.00.

76.koncertná sezóna potrvá do júna 2025. „Prijmite pozvanie a počas návštevy našej nádhernej koncertnej siene sa otvorte celej škále emócií, ktoré dokáže hudba svojím jedinečným spôsobom navodiť, zatiaľ čo my vám poskytneme reflexiu života v celej jeho komplexnosti. Verím, že v dnešnom svete plnom konfliktov má hudba vzácnu moc premostiť rozdiely a oživiť našu ľudskosť,“ povedal pri príležitosti otvorenia novej koncertnej sezóny Daniel Raiskin, šéfdirigent SF.

 

Zdroj: TS Martina Tolstova, doplnila redakcia mojakultura.sk

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno