V máji uplynie 60 rokov od premiéry Cikkerovho významného diela.Jej koncertné uvedenie však Opera Slovenského národného divadla pre zdravotnú indispozíciu z radov sólistov presúva.
„Vážení návštevníci SND, milí operní fanúšikovia, s veľkým zanietením a entuziazmom pripravoval súbor Opery Slovenského národného divadla – sólisti, orchester i zbor naštudovanie opery Jána Cikkera Vzkriesenie, ktoré sme plánovali koncertne uviesť 1. apríla a 3. apríla na budúci týždeň,“ informuje tlačová tajomníčka SND Izabela Pažítková.
„Mimoriadne nás to mrzí a s poľutovaním si vás dovoľujeme informovať, že pre zdravotnú indispozíciu z radov sólistov sa v uvedených termínoch táto udalosť neuskutoční,“ oznamuje tlačová tajomníčka ďalej v stanovisku.
V máji uplynie 60 rokov od premiéry tohto diela a v SND veria, že okolnosti a hrací plán dovolia, aby divákov na koncertné uvedenie opery Vzkriesenie mohli pozvať v aktuálnej divadelnej sezóne.
Strhujúce operné dielo významného slovenského skladateľa Jána Cikkera, ktorým začala tvorivá etapa zhudobňovania veľkých námetov svetovej literatúry.
V poradí štvrtá opera Jána Cikkera mala premiéru v roku 1962 – tento rok si pripomíname 60. výročie jej uvedenia. Libreto si podľa slávneho románu Leva Nikolajeviča Tolstého spracoval sám skladateľ a oproti originálu do neho vložil jednu podstatnú zmenu. Kým v Tolstého románe je hlavným hrdinom Dmitrij Ivanovič Nechľudov, ktorý Kaťušu Maslovovú zviedol a napokon bol porotcom pri jej súdnom procese, v Cikkerovom poňatí sa práve Kaťuša Maslovová dostáva do centra pozornosti. Nie je to prvý raz, keď dochádza k takémuto obratu oproti originálu. Za príklad môže slúžiť aj opera Macbeth Giuseppe Verdiho, kde sa tiež pozornosť obracia najmä k Lady Macbeth. Keď spomíname túto shakespearovskú klasiku, istú paralelu môžeme vidieť aj v opere Lady Macbeth Mcenského okresu od Dmitrija Šostakoviča, ktorá je tiež exemplárnym príkladom „trestaneckej“ opery. Osud Kataríny Izmajlovovej je napokon veľmi podobný osudu Kaťuše Maslovovej. Hoci Tolstoj v románe nezaprel svoj duchovný postoj, v prípade Cikkera musíme vzkriesenie chápať ako znovuobnovenie ľudskej dôstojnosti. Napokon aj Nechľudov sa u Cikkera mení z racionálneho na milujúceho človeka. Vzkriesenie patrí k najuvádzanejším slovenským operám na zahraničných scénach.
V hlavných úlohách sa predstavia Aleš Jenis ako Knieža Dimitrij Ivanovič Nechľudov, Terézia Kružliaková ako Sofia Ivanovna, Monika Fabianová ako Mária Ivanovna, Mária Porubčinová ako Katarína Maslovová, Ľudovít Ludha ako bohatý kupec Smeľkov a ďalší.
Dielo hudobne naštudoval dirigent Oliver Dohnányi, režijne na ňom spolupracovala Zuzana Fischer.
Zdroj: TS Izabela Pažítková, tlačová tajomníčka SND, info o opere: web SND