Od januára pôsobí na poste umeleckého šéfa Divadla Andreja Bagara (DAB) v Nitre režisér a vysokoškolský pedagóg Michal Vajdička. Do nitrianskeho divadla prišiel so skúsenosťami z vedenia umeleckých súborov v pražskom Dejvickom divadle a v Slovenskom národnom divadle. Spoločne s novou riaditeľkou Veronikou Moravčíkovou pripravili koncepciu rozvoja DAB a usilujú sa o to, aby divadlu opätovne prinavrátili popredné postavenie na slovenskej divadelnej scéne.
Nový umelecký šéf chce, aby DAB svojim divákom ponúkalo podstatne bohatší a pestrejší repertoár ako doteraz. Ako prezradil, príprava novej divadelnej sezóny 2025/2026 je už v plnom prúde. „Pracujeme na nej s vedením DAB i dramaturgom Danielom Majlingom, ktorý v Nitre pôsobil dlhé roky, dobre pozná diváka a rovnako ako ja cíti, že DAB si zaslúži kvalitný dramaturgický koncept. Podrobnosti oznámime na samostatnej tlačovej konferencii. Už teraz však môžem povedať, že sa rysuje veľmi kvalitná sezóna, ktorá bude dramaturgicky pestrá a umelecky hodnotná,“ uviedol M. Vajdička.
Ako doplnil, prioritou je rozšírenie repertoáru DAB a vyváženie medzi atraktívnymi titulmi a umelecky náročnejšími inscenáciami. „Ľahší repertoár môže zabezpečiť stabilitu divadla, pretože sa predáva lepšie než náročné drámy alebo experimentálne inscenácie. Komerčne úspešné predstavenia môžu pomôcť generovať vyššie príjmy, čo je pre divadlo ekonomicky dôležité. Na druhej strane, jednostranné zameranie na zábavu môže viesť k strate umeleckej a spoločenskej hodnoty divadla. Ak sa divadlo orientuje iba na oddychový repertoár, stráca svoju kultúrnu a intelektuálnu úlohu. Diváci, ktorí hľadajú hlbšie umelecké zážitky, môžu postupne stratiť o divadlo záujem,“ zdôraznil M. Vajdička.
Ďalší rozvoj DAB chce jeho umelecký šéf naštartovať vyváženou dramaturgiou, ktorá bude vyhovovať repertoárovému divadlu s veľkou kapacitou. DAB preto už teraz pripravuje novú divadelnú sezónu tak, aby ponúkla rôznorodé a atraktívne inscenácie. „Naším cieľom je nájsť rovnováhu medzi tradíciou a inováciou, medzi umeleckou kvalitou a diváckou príťažlivosťou. Plánujeme sa venovať širokému spektru žánrov – od klasickej drámy cez súčasnú domácu i svetovú dramatiku až po experimentálne divadlo. Chceme podporovať aj pôvodnú tvorbu a domácich autorov. Divadlo by nemalo diváka len zabávať, ale aj formovať jeho myslenie a prinášať esteticky a obsahovo hodnotné inscenácie. Divadlo musí klásť otázky a podnecovať divákov k premýšľaniu,“ povedal M. Vajdička.
Zároveň pripomenul, že okrem pestrého repertoáru a kvalitných inscenácií, bude v DAB priestor aj na diskusie, sprievodné programy, workshopy a reflexiu. „Pri všetkých našich plánoch sa chcem oprieť aj o kvalitný umelecký súbor, ktorý v DAB je. Veľmi si vážim najstaršiu generáciu hercov, ktorí v súbore zohrávajú úlohu mentorov pre mladších kolegov. Stabilita a rozvoj umeleckého súboru sú základom dlhodobej umeleckej kvality divadla. Dobre zostavený súbor je potom schopný používať rôzne herecké prístupy – od psychologického herectva cez expresívne či komediálne herectvo až po pohybové divadlo,“ doplnil.
Vajdička je presvedčený, že sa mu spoločne s umelcami a tvorivým tímom, ktorý v divadle je, podarí naštartovať ďalší rozvoj DAB. Ako sám hovorí, nitrianskemu divadlu chce vrátiť to, čo mu dalo. „Vďaka inscenácii, ktorú som naštudoval v DAB počas legendárnej sezóny slovenskej klasiky (2008), som začal dostávať ponuky a pôsobiť v zahraničí. Inscenácia Všetko za národ získala hlavnú cenu v kategórii „zahraničnej tvorby“ na prestížnom medzinárodnom festivale. Divadlu, ale najmä jeho umeleckému súboru, sa cítim byť veľmi zaviazaný. Vnímam voči nemu dlh a ten chcem splatiť,“ skonštatoval.
MICHAL VAJDIČKA: V roku 2004 absolvoval odbor divadelná réžia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Po ukončení VŠMU spolupracoval so slovenskými a českými divadlami, najmä s divadlom v Košiciach a Nitre. Teraz ako režisér pravidelne spolupracuje so SND, Dejvickým divadlom v Prahe, Divadlom v Dlouhé i Národním divadlom v Brne a v Prahe. Od roku 2014 zastával post umeleckého šéfa v pražskom Dejvickom divadle v Prahe, od roku 2017 do roku 2019 zastával post riaditeľa činohry SND. Pôsobí ako pedagóg a vedúci katedry na Katedre herectva VŠMU. Venuje sa aj televíznej a filmovej réžii. Vo svojej kariére získal za réžiu množstvo ocenení, na Slovensku, v Čechách i na medzinárodných festivaloch.
Zdroj: TS Pavol Ivan, PR manažér DAB
Foto: Alena Hrbková, Wikipedia, titulná: Frederika Csekeiová