Úvodný mesiac otvorenia zrekonštruovaného Kina Lumière – kina Slovenského filmového ústavu (SFÚ) ukázal, že diváci mu zostali verní. Kino svoje kinosály otvorilo 6. februára a do konca mesiaca sa mu v návštevnosti podarilo dostať na úroveň spred pandémie. Najviac divákov a diváčok videlo filmový hit Chudiatko, zo slovenských snímok ich najviac prišlo na drámu Vojna policajtov.
Počas februára Kino Lumière premietalo 24 dní, uviedlo 234 predstavení a navštívilo ich 8 665 divákov a diváčok. Priemerná návštevnosť na jedno predstavenie ukazuje, že kino sa z hľadiska diváckej návštevnosti dostalo na predpandemickú úroveň. „Návštevnosť v priebehu prvých dní prevádzky nás príjemne prekvapila,“ hovorí Zita Hosszúová, manažérka Kina Lumière. „Februárové čísla zodpovedajú výsledkom spred covidového obdobia, čo je fantastické. Je výborné vidieť v kine známe tváre, ktoré už pred zatvorením patrili k nášmu stabilnému návštevníctvu i celkom nových ľudí, ktorí sa s Kinom Lumière ešte len zoznamujú.“
Najnavštevovanejším filmom sa vo februári stala komediálna dráma Chudiatko (2023) gréckeho režiséra Yorgosa Lanthimosa s jedenástimi nomináciami na Oscara, za ňou prekvapivo nasleduje víťazný film z vlaňajšieho MFF Cannes Anatómia pádu (2023) režisérky Justine Triet, ktorý bol uvedený do kín ešte v minulom roku. Rebríček ďalej tvoria historická dráma Nikolaja Arcela Bastard (2023) v hlavnej úlohe s Madsom Mikkelsenom, novinka Wima Wendersa o hľadaní krásy v zdanlivých maličkostiach Dokonalé dni, ktorú Kino Lumière uviedlo v predpremiére, a romantická dráma Woodyho Allena Zásah šťastím (2023). Najnavštevovanejším slovenským filmom v TOP 10 sa vo februári stala Vojna policajtov (2024), samostatný debut Rudolfa Biermanna, nakrútený podľa knihy Arpáda Soltésza.
Počas prvých dní Kino Lumière uviedlo cyklus Best of 2023 zameraný na to najlepšie z minuloročnej distribučnej filmovej ponuky, cyklus Ghibli: tajomné svety s ponukou animovaných filmov z produkcie rovnomenného svetoznámeho štúdia, miniprehliadku súčasných talianskych filmov Druhá šanca, ale aj filmové lahôdky ako digitálne reštaurované filmy Pianista (2002) Romana Polanského, Amadeus (1984) Miloša Formana v spolupráci s festivalom Konvergencie alebo film s trinástimi nomináciami na Oscara Oppenheimer (2023) režiséra Christophera Nolana z 35 mm kópie.
Vo februári sa začal aj semester vzdelávacieho cyklu Filmový kabinet špeciál s dielami majstra hororu Alfreda Hitchcocka. „Veľkým a príjemným prekvapením pre nás je skutočnosť, že predstavenia vzdelávacieho cyklu Filmový kabinet špeciál, ktorý je venovaný tvorbe Alfreda Hitchcocka a je spojený s lektorskými úvodmi filmovej teoretičky Kataríny Mišíkovej, navštevuje v priemere 113 divákov a ´musíme´ ho realizovať v našej najväčšej kinosále,“ hodnotí úvodné dni projekcií Hosszúová. Na poslednej projekcii cyklu sa premietne film Psycho (1960), ktorý preslávila scéna v sprche, jedna z najcitovanejších v dejinách kinematografie. „Film uvedieme 12. marca v digitálne reštaurovanej podobe,“ dodáva.
V marci Kino Lumière pripravuje v cykle Reštaurovaná klasika dva filmy známej britskej komediálnej skupiny Monty Python a Svätý grál (1975) a Život Briana (1979), spojené budú s lektorskou prednáškou filmového dramaturga Rastislava Steranku, v apríli cyklus uvedie kultový film Miloša Formana Prelet nad kukučím hniezdom (1975). V marci sa v priestoroch kina uskutoční Medzinárodný filmový festival Febiofest a v apríli Týždeň slovenského filmu.
Na plátno najväčšej sály kina sa v apríli vráti aj cyklus Music & Film. Na úvod ponúkne dokument o Leonardovi Cohenovi a jeho najznámejšej piesni Hallelujah: Leonard Cohen, a Journey, a Song (2021) režisérskej dvojice Daniel Geller a Dayna Goldfine, ktorý bol uvedený na MFF Benátky, ale do slovenských kín sa nedostal. „Film tvoria tri línie. Život a osudové stretnutia Leonarda Cohena, sedem rokov práce na piesni Hallelujah a dramatická cesta piesne od odmietnutia nahrávacou spoločnosťou k hitu na vrchole rebríčka. To všetko dopĺňajú dojímavé svedectvá umelcov, pre ktorých znamenala pieseň zlom v ich živote,“ hovorí dramaturg cyklu Music & Film Miro Ulman. Tento cyklus v Kine Lumière patrí k mimoriadne obľúbeným, počas jeho existencie naň prišlo už takmer dvanásťtisíc divákov. Podľa Ulmana sú diváci „veľmi spokojní s kvalitou obrazu aj zvuku, ktoré sú pri tomto type filmov mimoriadne dôležité. Mrzí ma, že vlani, keď mal cyklus osláviť desiate výročie, bolo naše kino zatvorené. Verím však, že tak, ako sa diváci s radosťou vrátili do vynoveného kina na bežné projekcie, vrátia sa i na tieto špeciálne, jednorazové“.
V priestoroch Kina Lumière je aktuálne inštalovaná výstava Portréty fotografa Mira Nôtu, ktorá predstavuje výber osobností zo sveta slovenského filmu a vlani bola súčasťou Mesiaca fotografie. Vo foyeri je umiestnený aj sklený objekt Protoaparát (2024), spoločné dielo maliara Pala Macha a fotografky Jany Hojstričovej, ktoré sa stalo trvalou súčasťou priestorov kina.
Napriek tomu, že Kino Lumière aktuálne ponúka plnohodnotný hrací profil a denne uvádza sedem až dvanásť projekcií, jeho rekonštrukcia ešte nie je kompletne ukončená. Kino čaká umiestnenie strojného zariadenia výťahovej plošiny pre imobilných divákov, ktoré sa v závislosti od jeho dodávky osadí predbežne v júli počas prevádzky kina. Kino pripravuje aj zvukový systém ATMOS do kinosály K1 a nad hlavný vchod kina pribudne nové svetelné označenie s nápisom Kino Lumière, kompatibilné s jeho videospotom, ktorý diváci poznajú z plátna pred každou projekciou.
Vstupné na bežné predstavenia je 7 eur, zľavy platia pre držiteľov preukazov filmových klubov, pre držiteľov karty Lumierka a pre seniorov, ZŤP a mládež do 15 rokov. Zľavnené vstupné platí aj na projekcie Filmotéky – študijnej sály SFÚ a na SENior kino.
Zdroj: TS Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ
Zdroj foto: CinemArt SK