Narodeninová oslava, kamión plný perkusií a spektrum symfonických i komorných projektov. K tomu hudobný kumšt Jara Filipa a nahrávanie diel Jozefa Podprockého – 69. Košická hudobná jar (KHJ) mieša žánre, nálady aj prekvapenia. Pod festivalovú dramaturgiu sa podpísala generálna riaditeľka Štátnej filharmónie Košice (ŠFK) Lucia POTOKÁROVÁ. O programe, zákulisí a vízii festivalu sme od nej chceli vedieť viac.
Dokáže 69. ročník festivalu nasýtiť hlad po umení fanúšikom rôzneho žánru?
KHJ otvárame koncertom OPERETA GALA, ktorý ponúkne kvalitnú operetnú literatúru v interpretácii výnimočných hostí – sopranistky Kateřiny Kněžíkovej, basbarytonistu Adama Plachetku a dirigenta Tomáša Braunera. Program je zostavený z najkrajších diel viedenskej operety a predstaví pestrosť i vysokú interpretačnú kvalitu. Následne KHJ pokračuje komorným koncertom Leonkoro Quartet, ktoré patrí medzi najžiadanejšie kvartetá v Európe. Vo Východoslovenskej galérii zaznejú vrcholné diela Haydna a Beethovena, čím KHJ od prvých dní potvrdí svoj zámer osloviť široké spektrum poslucháčov – od milovníkov veľkých orchestrálnych produkcií až po fanúšikov špičkovej komornej tvorby.

Ako sa zrodila symfonická oslava VŠETKO NAJLEPŠIE, ĽUBICA! a čo ste prichystali oslávenkyni i gratulantom v publiku?
Koncert sme zaradili do programu ako osobitý darček slovenskej skladateľke Ľubici Čekovskej, ktorá v tomto roku oslávila 50 rokov. Myšlienka pripraviť symfonickú oslavu vznikla spontánne – chceli sme vyjadriť úctu autorke, ktorá presadzuje slovenskú hudbu za hranicami krajiny s veľkou profesionalitou a umeleckou hodnotou. Zároveň nám umožnila doplniť program festivalu o originálny slovenský akcent v spoločnosti slávnych skladateľov. ŠFK pod taktovkou charizmatického Andreasa Ottensamera uvedie tri významné orchestrálne diela skladateľky: Maison de la Musique en sept périodes, Filmovú suitu a Palingeniu. Pripravujeme aj predkoncertné stretnutie, kde budú mať návštevníci možnosť osobne sa stretnúť s Ľubicou Čekovskou a nahliadnuť do jej tvorivého sveta.

Estónsky filharmonický komorný zbor a Arvo Pärt je kombinácia, na ktorú sa tento rok teší KHJ aj Pražská jar. Prečo sa oplatí festivalová zastávka v Dóme sv. Alžbety?
Program s dielami Arva Pärta v interpretácii Estónskeho filharmonického komorného zboru patrí medzi vrcholy tohtoročnej KHJ. Súbor je považovaný za špičku svetovej vokálnej hudby a jeho prepojenie s tvorbou Arva Pärta je výnimočné – ide o autora a ansámbel, ktorí spolu vyrastali a formovali identitu estónskej hudby v medzinárodnom kontexte. Jedinečný zážitok umocní aj miesto koncertu: Dóm sv. Alžbety v Košiciach, ktorého akustika i duchovná atmosféra vytvárajú ideálny priestor pre nadčasovú, kontemplatívnu Pärtovu hudbu. Dramaturgia ponúkne výber z jeho najzásadnejších duchovných diel vrátane Berliner Messe, Summa či ukážok z Kanon Pokajanen, pričom práve takéto programy prinášajú poslucháčovi hlboký, autentický zážitok a priestor na vnútorné stíšenie.

V rámci festivalového zámeru prinášať aj prienik viacerých druhov umenia ste tento rok stavili na projekt FILIP. Vy si ho pozriete už po druhýkrát. Na čo sa najviac tešíte?
Predstavenie FILIP je postavené na piesňach Jara Filipa, ktorých texty pochádzajú prevažne z pera Milana Lasicu a nesú v sebe humor, nadhľad aj jemnú nostalgiu typickú pre legendárnu autorskú dvojicu Lasica & Satinský. Predstavenie som mala možnosť vidieť počas hosťovania Divadla Jána Palárika v Trnave v Slovenskom národnom divadle a silno na mňa zapôsobil jeho ľudský rozmer – vtip, hlboká citlivosť a schopnosť dotknúť sa každého diváka. Verím, že projekt FILIP prinesie festivalovým návštevníkom neopakovateľný zážitok a pripomenie nám, aké výnimočné miesto v našej kultúre patrí Jarovi Filipovi, Milanovi Lasicovi a Júliusovi Satinskému.

Na 69. KHJ hosťuje po dlhej dobe symfonický orchester – Filharmónia Brno s programom West Side Story, Frida Kahlo a Mišima. Čo znamená tento krok pre KHJ?
Veľmi si vážime, že na festivale pod vedením šéfdirigenta Dennisa Russella Daviesa vystúpi Filharmónia Brno. Tento program v rovnakom období uvedie v rámci významných koncertov, vrátane Musikverein vo Viedni. Pre nás ide o ďalší krok v napĺňaní vízie rozšíriť festivalový program o vystúpenia hosťujúcich symfonických telies. KHJ sa prirodzene zaraďuje medzi podujatia, ktoré sú pre zahraničné orchestre atraktívnym partnerom. Pre našich návštevníkov to predstavuje výnimočnú príležitosť zažiť v Košiciach vystúpenie orchestra, ktorý patrí medzi rešpektované stredoeurópske telesá a prichádza s výrazným a dramaturgicky zaujímavým projektom. A keďže ostatný koncert Filharmónie Brno v Košiciach sa datuje až do roku 1978, mám radosť, že ich interpretačné kvality si budú môcť Košičania opäť vychutnať aj u nás v Dome umenia.

Zážitok sľubuje aj meno Kirill Karabits. Jeho taktovka povedie ŠFK v programe Brahms – Adams. Má v tejto dramaturgii prsty aj samotný hosťujúci dirigent?
Naším zámerom bolo vytvoriť program, ktorý ukáže nielen šírku interpretačných možností ŠFK, ale zároveň zaujme kontrastom medzi vrcholným romantizmom a pulzujúcou energiou súčasnej hudby. Kirill Karabits, rešpektovaný dirigent pôsobiaci na medzinárodnej scéne, známy svojimi dramaturgickými ideami a prácou s poprednými orchestrami, aktívne spoluvytváral koncepciu večera. K Brahmsovmu dvojkoncertu pre husle a violončelo navrhol zaradiť aj dve dynamické diela Johna Adamsa – Doctor Atomic Symphony a Short Ride in a Fast Machine, čím vznikla dramaturgicky silná a kontrastná konštrukcia. Sólistami večera budú huslistka Alexandra Conunova, laureátka medzinárodnej súťaže v Hannoveri a moskovskej súťaže Čajkovského, ktorá patrí medzi najvýraznejšie talenty svojej generácie, a violončelista Andreas Brantelid, víťaz Eurovision Young Musicians Competition, dnes etablovaný umelec, ktorý koncertuje s prestížnymi orchestrami ako Philharmonia Orchestra, BBC Symphony Orchestra či Mahler Chamber Orchestra. Spolupráca týchto vynikajúcich umelcov pod taktovkou Kirilla Karabitsa sľubuje jedinečný zážitok.

Medzi Brnom a Brahmsom je v kalendári KHJ ešte komorná hudba v podaní Ensemble Nevermind v Synagóge na Zvonárskej. Tomu sa vraví festivalové trojdnie!
Ensemble Nevermind patrí medzi najvýraznejšie európske komorné súbory špecializujúce sa na interpretáciu hudby 18. storočia na dobových nástrojoch. Ich prístup k hudbe je nielen vysoko odborný, ale aj nesmierne živý a komunikatívny. Starú hudbu dokážu sprítomniť dnešnému publiku s veľkou sugesciou a energiou. V Košiciach zaznie ich unikátna transkripcia Goldbergových variácií Johanna Sebastiana Bacha pre flautu, husle, violu da gamba a klávesové nástroje – projekt, ktorý súbor vytvoril v rámci umeleckej rezidencie festivalu Bel-Air Claviers a získal mimoriadne uznanie. Interpretácia tohto majstrovského diela v krásnom a intímnom priestore synagógy bude určite jedným z najemotívnejších a najintenzívnejších zážitkov festivalu. Koncert Ensemble Nevermind je dôkazom, že KHJ prináša na východné Slovensko nielen veľké symfonické projekty, ale aj špičkové komorné umenie, nevynímajúc „starú hudbu“ v podaní špecializovaných ansámblov.

Nie som si istá, či bude koncert v Tabačke celkom radosť pre produkciu, keďže z Francúzska pricestuje kamión plný perkusií…
Skutočne, koncert ALCHÝMIA PERKUSIÍ patrí medzi produkčne náročnejšie projekty nášho festivalu. Pre nás v tíme je to však predovšetkým vzrušujúca výzva – možnosť privítať na Slovensku výnimočný hudobný projekt. Les Percussions de Strasbourg sú jedným z najvýznamnejších a najinovatívnejších súborov súčasnej hudby. Svetové renomé si vybudovali desaťročiami intenzívnej umeleckej práce, objavovania nových zvukov a odvážnych hudobných experimentov. Tabačka Kulturfabrik, s jej postindustriálnym charakterom a otvorenou dispozíciou, je ideálnym priestorom na takýto program.
Festivalovú šnúru uzavrie koncert REVOLÚCIA ZVUKU: BEETHOVEN A ŠOSTAKOVIČ. Čo revolučné môžeme očakávať?
Festivalové finále 69. KHJ sme koncipovali ako veľkolepý symfonický zážitok s tromi dielami, ktoré svojím spôsobom posunuli hranice orchestrálnej hudby. Program otvorí Koncert pre klavír a orchester č. 5 Es dur „Cisársky“ Ludwiga van Beethovena – dielo plné majestátu, slobody a novej hudobnej reči, ktoré vzniklo v zlomovom období Beethovenovho života aj európskych dejín. Ako sólista sa predstaví Frank Dupree, jeden z najzaujímavejších klavírnych talentov mladšej generácie. Pokračovať budeme symfonickou básňou Veselé šibalstvá Tilla Eulenspiegela od Richarda Straussa. Festival uzavrieme Deviatou symfóniou Es dur Dmitrija Šostakoviča. Toto dielo prekvapilo svojou iróniou a ľahkosťou v očakávanom „oslavnom“ kontexte po konci druhej svetovej vojny.

Orchester ŠFK bude viesť Patrick Hahn, mimoriadne talentovaný dirigent, ktorý patrí k najvýraznejším osobnostiam svojej generácie. Jeho energia, precíznosť a hlboké hudobné videnie dodajú finálovému večeru skutočnú koncertnú iskru.

Túto otázku kladiem ešte pred štartom 69. festivalu, no pozerám sa už aj na budúcoročné jubileum. Kam smeruje KHJ?
Štruktúra 69. ročníka KHJ ukazuje, že festival postupne napĺňa ambíciu približovať sa modelu veľkých európskych festivalov, kde sa koncertné podujatia konajú takmer denne. Okrem koncertnej línie je však pre nás mimoriadne dôležitá aj myšlienka systematického budovania hodnotných hudobných archívov. Preto sme sa rozhodli, že každoročne bude súčasťou festivalu aj nahrávanie jedného albumu s dielami slovenských skladateľov. Je to náš príspevok k zachovaniu, popularizácii a živej prezentácii slovenskej hudobnej tvorby, ktorý vnímame ako prirodzenú súčasť nášho poslania. V roku 2025 bude výsledkom tohto úsilia nahrávka koncertov pre husle, violu, klavír a trúbku košického skladateľa Jozefa Podprockého.
Už teraz pracujeme aj na príprave špeciálnej publikácie, ktorá vyjde pri príležitosti 70. výročia festivalu. Veríme, že budúcoročný jubilejný ročník prinesie ešte bohatší sprievodný program a veľkým lákadlom budú aj vystúpenia dvoch hosťujúcich symfonických orchestrov. Máme ambíciu, aby 70. ročník Košickej hudobnej jari bol skutočnou oslavou hudby a umenia v Košiciach.
Zhovárala sa Jana Tomalová, PR manažérka ŠFK
Titulná foto: Generálna riaditeľka ŠFK Lucia Potokárová, foto: Michaela Eliáš