Islandský režisér Hafsteinn Gunnar Sigurðsson má za sebou niekoľko skvelých satirických drám. V novom filme presunul svoj autorský naturel so všetkými jeho charakteristikami do vôd čírej čiernej komédie. V recenzii filmu Lietanie pre začiatočníkov sa dozviete, ako sa režisér vysporiadal so zmenou žánru, po tom, čo jeho predošlým dielam k dokonalosti nechýbalo skoro nič.
Strach z lietania je prirodzená vec. Väčšina cestujúcich, ktorí do lietadla nasadajú po prvý raz, ju prekoná vlastnými silami. Pre tých naozaj vydesených existujú kurzy lietania. Postavy filmu Lietanie pre začiatočníkov sa z rôznych pohnútok rozhodli zapojiť do programu, ktorý im má pomôcť prekonať fóbiu z cestovania dopravnými lietadlami. Keď sa ustráchaní cestujúci konečne odhodlajú nastúpiť na pravidelnú linku na Island, ich let neprebehne podľa plánu, ale podľa ich takmer najhorších predstáv.
Ak vo vás tento námet vzbudil zvedavosť a smäd po originálnom príbehu, nie ste sami. Režisér Sigurðsson má vo zvyku budovať bohatý príbeh práve okolo jednoduchého, jemne absurdného až triviálneho kmeňa. Azda najlepším príkladom je jeho trilerová dráma Pod jedným stromom z roku 2017, kde na pôdoryse malého susedského sporu kvôli príliš rozkonárenému stromu dokázal odohrať fatálny príbeh plný zvratov a napätia.
Hoci je komediálna novinka viac odľahčenou prezentáciou veľkých režisérskych schopností islandského autora, napätie jej nechýba. Dej filmu sa totiž odohráva iba v priebehu niekoľkých dní, kedy sledujeme hrdinky a hrdinov konajúcich v neustálej časovej tiesni. Aj keď sa postavy ženú ako pri poplachu a obraz dopĺňajú jednoduché, ale naliehavé hudobné motívy, filmu prekvapivo nechýba podrobné rozpracovanie. Režisér si zachoval povesť detailistu, obozretného rozprávača, ktorý má silnú kontrolu nad každým aspektom svojho príbehu a neunikne mu žiadny detail. Zodpovedne vypĺňa príbeh drobnými motívmi, nič sa v jeho filme nenachádza náhodou ani prvoplánovo. Všetko má svoje starostlivo určené miesto a dobre premyslený význam.
Hafsteinn Gunnar Sigurðsson je režisérom, ktorý si neprikladá klapky na oči a nezaujíma sa len o hlavnú dejovú líniu, nepripravuje nás len na zásadné body obratu v príbehu a nenecháva okolo svojich postáv prázdny významovo nedefinovaný priestor. Aj ten najmenší akt, pohľad či gesto, akého sa postavy dopustia, môže mať svoj väčší zmysel a je len na divákovi, aby udržal krok s takto precízne komponovaným filmovým dielom. Čo môže pripomínať len ľahký vtip, bezvýznamný nenápadný úkon, má v istej miere dopad na celé dielo a je kúskom väčšej skladačky, ktorú treba pozorne sledovať a budovať spolu s postavami, inak hrozí, že sa rozsype.
Pravda, náhlivý charakter snímky a viacero rozdielnych no rovnocenných postáv poskytujú menej času a priestoru na to, aby sme sa mohli v pokoji rozhliadnuť, premýšľať nad celým dianím a motiváciami jednotlivých protagonistov, zostať vďaka tomu v obraze a neuchýliť sa k rezignovanému postoju s pocitom, že tu už nič nedáva zmysel. Hrozí, že autorova schopnosť premyslieť do bodky každý kút svojho diela zanikne so snahou vypovedať hysterický príbeh v domnienke, že práve takto má vyzerať intenzívna komédia.
Každá postava má na svoje konanie dobrý dôvod, vychádzajúci z logiky diela, ktorá – ako to už v silných komédiách býva – sa neriadi striktne zákonmi našej reality. Ak si chcete film Lietanie pre začiatočníkov užiť, musíte prijať istú mieru absurdít, čo môže byť náročnou úlohou, keďže vo filme nevystupujú komici, ale uznávané svetové herecké osobnosti.
Filmársky cit však možno spoznať na prvý pohľad a to vďaka kreatívnemu strihu a práci s kamerou, pri ktorej si filmári dali tú námahu objavovať a využívať možnosti priestoru a scény. Akcia často prebieha vo viacerých plánoch, a to nielen fyzicky, ale aj významovo. Vďaka pribúdajúcim informáciám získavame o postavách určitý obraz a dokážeme rozpoznať, ako sa navzájom vnímajú. Je však potrebné byť neustále pozorný a mať pripravené zmysly, lebo film kladie nároky na viaceré z nich a nespracované informácie vám môžu neskôr chýbať.
Po stránke humoru sa film takisto snaží zaujať na viacerých úrovniach, takže v ňom nájdete všetko od záchodového humoru až po sofistikovanejšie dialógové prestrelky, ktoré fungujú najmä vďaka skvelému herectvu všetkých zúčastnených. Predstavitelia mali za úlohu stvárniť najmä ľudí prežívajúcich hraničné emócie, no úlohy ich nútia vmiesiť do stavu extrémneho prežívania aj jemnejšie prejavy, najmä pokiaľ ide o kontakt s nič netušiacimi blízkymi na druhej strane telefónu, pred ktorými musia postavy predstierať pohodu.
Vo filme Lietanie pre začiatočníkov sa stretlo veľa kvalitných tvorcov, veľa druhov dobre zvládnutého umeleckého remesla, no poloha šialenej komédie dielu nesvedčí až tak dobre, ako by sa podľa zábavne znejúceho námetu mohlo zdať.
Sigurðssonov ironický pohľad na vzťahy a vnútorné boje ľudí o čosi lepšie vyniká v tichšom a pokojnejšom prostredí a jeho vtipy vyznievajú trefnejšie vtedy, keď bolia. V šialených komédiách totiž zvyčajne nebolí nič, a preto je Lietanie pre začiatočníkov menej účinným, hoci remeselne skvelo zvládnutým a kauzálne premysleným filmom. Autor svojou komédiou kladie na obecenstvo väčšie nároky, než kedykoľvek pred tým a vychutnajú ju najmä snaživí diváci a diváčky.
Matúš Trišč
Zdroj foto: Filmtopia