Absolventská inscenácia študentov Divadelnej fakulty VŠMU Kaukazský kriedový kruh s premiérou už dnes, 29. novembra o 19:00 hod. v Divadle Lab, kladie divákov pred neriešiteľnú morálnu dilemu: ktorej matke bude prisúdené dieťa? Tej, čo ho porodila alebo tej, čo ho vychovala? 

,,Šauva, vezmi si kriedu,“ nariaďuje sudca Azdak. ,,Nakresli na zem kruh. Postav tam dieťa. Žalobkyňa a obžalovaná, staňte si ku kruhu. Chyťte dieťa za ruky, obe. Pravá matka bude mať dosť síl vytiahnuť dieťa z kruhu k sebe.“ Sudcovo nariadenie znie jasne, no rozhodnutie o pravosti matky nemôže predsa závisieť od takéhoto pochybného zápasu… Ako to teda napokon dopadne?


Príbeh o putovaní naprieč Kaukazom

Hra Kaukazský kriedový kruh z pera významného nemeckého dramatika Bertolta Brechta vykresľuje pútavý príbeh slúžky Gruši, ktorá počas hrôzostrašnej revolúcie zachráni dieťa zvrhnutých vladárov, utečie s ním z mesta a následne sa snaží dostať k bratovi do kaukazských hôr. Počas svojej cesty stretáva bohaté panoptikum ľudí a postupne si k dieťaťu vytvára vzťah. Nakoniec ho príjme za svoje a vychová. Avšak daň, ktorú musí Gruša za dieťa zaplatiť, je naozaj vysoká. Preto niet divu, že vo chvíli, keď je slúžka predvolaná pred súd (nakoľko biologická matka žiada dieťa naspäť), sa ho snaží za každú cenu ubrániť.


Hra ako dôkaz epického divadla

V hre sa však vyskytuje mnoho ďalších línií a samotné rozprávanie deja je epizodické. Grušin príbeh v istom okamihu prerušuje rozprávanie o sudcovi Azdakovi, ktoré dodáva dielu značnú politickú rovinu. Ale ako inak by sa mal Brecht inscenovať, ak nie práve s politickým akcentom?


Dokonca aj sám autor tvrdil, že ,,Divadlo sa musí angažovať pre dobu, ktorú žijeme,“ a na to má využívať všetky prostriedky epickej formy divadla, ktorá sa výrazne líši od tej dramatickej (tej, ktorú bežne poznáme). Ani tieto prostriedky nám však dnes už nie sú cudzie, poznáme ich ako: použitie postavy rozprávača, prienik divadla, hudby, spevu a tanca, angažovanie divákov či prelínanie viacerých dejových línií. No to, čo sa nedeje príliš často, je práve hercovo vystúpenie z postavy. Ako sa niečo také dá dosiahnuť? To uvidíte v inscenácii Kaukazský kriedový kruh, ktorá stiera mágiu divadelnej ilúzie.


Avšak príbeh Gruši a súd o pravosti matky je v skutočnosti divadelným predstavením, ktoré si pripravila skupina hercov. Tých vedie básnik a spevák Arkadi Čejds. Predstavme si, že ako diváci si prichádzame toto predstavenie pozrieť. Sledujeme ho a po čase sa nám na ňom niečo nezdá. Je akési zvláštne, postavy sú karikované, trochu čiernobiele. Predstavme si, že sme herci, že v tomto predstavení hráme. Alebo skôr musíme hrať… Ide teda ,,len“ o dieťa alebo aj o niečo viac?

,,Pravda je dieťaťom času.“

A hovoriť ju, to je to najťažšie. Častokrát sa potláča alebo ešte lepšie – vzniká nová pravda, ktorá prekrýva tú starú. ,,Táto inscenácia  môže byť našou silnou generačnou výpoveďou,“ hovorí režisérka divadelného diela Patrícia Rotterová. Ako generácia mladých umelcov chceme odkázať publiku to hlavné: pocity, dojmy, obavy a… pravdu z nášho uhla pohľadu. Čím ďalej, tým viac totiž pociťujeme obavy z hroziacej manipulácie v kultúrnom spektre. Aká budúcnosť nás čaká?

Premiéra je 29. 11. 2024 o 19:00 hod. v Divadle Lab na Svoradovej 4. Najbližšie reprízy sa uskutočnia 2. 12. 2024 o 19:00 hod. a 3. 12. 2024 o 10:00 hod.

Tvorivý tím

Preklad: Július Lenko (r. 1963)

Úprava: Patrícia Rotterová, Katarína Jungová (2. ročník Mgr., KRD)

Réžia: Patrícia Rotterová (2. ročník Mgr., KRD)

Dramaturgia: Katarína Jungová, Aneta Bocková (2. ročník Mgr., KRD)

Scéna a kostýmy, konzultácie: Mgr. art. Marija Havran

Svetelný dizajn: Mgr. art. Martin Puškár

Produkcia: Lukáš Procháska (3. ročník Bc., KDM) a Ema Sršňová (2. ročník Bc., KDM)

Hudba: Marek Forgáč

Choreografia: Melánia Ondrejčíková (3. ročník Bc., KTT), Katarína Jungová (2. ročník Mgr., KRD)

Osoby a obsadenie

Účinkujú študenti 2. ročníka magisterského štúdia Katedry herectva a hostia: Marián Kužma, Alex Frič, ďalej Janka Kocianová, Kristína Szarková, Eliška Haluzíková, Katarína Milučká, Mária Brisudová, Viktória Mühlbergerová, Sofia Osvaldová, Karolína Šabová a Mia Nemeti.

Spevák: Filip Pavuk

Gruša Vachnadze: Eva Gribová

Azdak; ďalej: guvernér Georgi Abašvili, sedliak Jussup: Jakub Somora

Natella Abašviliová; ďalej: svokra, priekupníčka: Bianka Šutičová

Simon Chachava; ďalej: gazda, mních, priekupník: Martin Pallay  

Lavrenti Vachnadze; ďalej: tučné knieža Kazbeki, starký, slobodník: Adam Hilek

Šauva; ďalej: gazdiná, švagriná: Ivana Kološová

Prvý lekár, prvý obrnený jazdec, prvý právny zástupca: Marián Kužma, a. h.

Druhý lekár, druhý obrnený jazdec, druhý právny zástupca: Alex Frič, a. h.

Tancujú: Janka Kocianová, Kristína Szarková, Eliška Haluzíková, Katarína Milučká, Mária Brisudová, Viktória Mühlbergerová, Karolína Šabová a Mia Nemeti, a. h.

Na inscenácii spolupracovali 

Manažérka Divadla Lab Zuzana Liptáková, Manažér technickej prevádzky Boris Adamčík, Tajomníčka umeleckej prevádzky Natália Turčinová. 

Scénické svetlo: Michaela Beniačová, Martin Puškár

Scénický zvuk: Jaroslav Demeter, Tomáš Vavrek 

Stavba: Martin Puškár, Jaroslav Demeter

Fotografie: Bára Podola

Grafický dizajn: Kristián Dömény

Pedagogické vedenie: Mgr. art. Ľuboš Kostelný, Mgr. art. Tatiana Pauhofová (Katedra herectva), prof. Roman Polák, Mgr. art. Matúš Bachynec, Mgr. art. Marija Havran (Katedra réžie a dramaturgie), Mgr. art. Iveta Konýčková, Mgr. Zuzana Ďurčeková, ArtD. (Katedra divadelného manažmentu)

O Divadle Lab a Divadelnej fakulte VŠMU 

Poslaním Divadelnej fakulty VŠMU je rozvíjať talent a schopnosti študentov všetkých divadelných profesií, vzdelávať ich a podporovať ich záujmy. Divadelnú fakultu absolvovali mnohé výrazné osobnosti divadla – herci a herečky, režiséri a režisérky, dramaturgovia a dramaturgičky, scénografi a scénografky, kostýmoví výtvarníci a kostýmové výtvarníčky a ďalší tvorcovia a tvorkyne, ktorí a ktoré pôsobia nielen v oblasti činoherného, ale aj bábkového a iných druhov divadla. Počas sedemdesiatich rokov existencie to predstavuje nemalý výpočet mien, ktoré sa zapísali do histórie a aj dnes tvoria v kamenných aj nezávislých divadlách, vo filme či v televízii. Neoddeliteľnou súčasťou Divadelnej fakulty je aj školské Divadlo Lab so štvoricou hracích priestorov predurčených pre študentské experimentovanie a prezentáciu tvorivých výsledkov vzdelávacieho procesu. Divadlo Lab je moderné a inovatívne divadlo, ktoré tvorí kvalitné umenie dostupné pre všetkých mladých ľudí.  

 

 

 

 

 

Zdroj: Divadelná fakulta VŠMU 

Foto: Bara Podola 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno