Nový impulz v podobe hosťujúcej Filharmonie Brno či hudba Jara Filipa a humor z dielne Lasica & Satinský v projekte FILIP. Aj to bude 69. ročník Košickej hudobnej jari (KHJ), ktorá od 22. mája do 12. júna 2025 prinesie deväť podujatí festivalovej akosti. Organizátor KHJ, Štátna filharmónia Košice (ŠFK), bude program odkrývať postupne do konca marca. Spolu s fanúšikmi sa tak chce už vopred naladiť na heslo KHJ: „Objavte nové festivalové zážitky.“
Predsavzatie splnené: 69. KHJ privíta hosťujúci orchester
Ešte vlani ŠFK medializovala ambiciózny zámer festivalu – pozývať do Košíc okrem špičkových sólistov, dirigentov a komorných telies aj symfonické orchestre. „Je to nový impulz pre festival. Konečne sa môžeme usilovať zaradiť KHJ do medzinárodného priestoru, čo je podmienené stabilným financovaním, ako aj aktívnou medzinárodnou účasťou. Do Košíc sa nám podarilo pozvať Filharmonie Brno s jej šéfdirigentom Dennisom Russellom Daviesom,“ vraví generálna riaditeľka ŠFK Lucia Potokárová, ktorá tvorila dramaturgiu KHJ. Filharmonie Brno pricestuje s programom West Side Story, Frida Kahlo a Mišima. V Dome umenia 3. júna odznejú Bernsteinove Symfonické tance z West Side Story i Schwertsikovo dielo Muertes en Relajo. Elektrizujúca Maki Namekawa sa predstaví v Mishima Concerto pre klavír a orchester od Philipa Glassa.

Festivalová atmosféra už v marci
Festivalová platforma je priestorom pre formáty, v ktorých hudbu sprevádzajú iné druhy umenia. „Pre aktuálny ročník sme oslovili Divadlo Jána Palárika v Trnave s projektom FILIP. Ide o spojenie hudby Jara Filipa s humorom Lasicu a Satinského. Inscenácia je plná hudby a vtipu – pútavo vykresľuje situácie zo života umelca. Má svoje miesto vo festivalovom programe, určite pritiahne nové publikum a obohatí pestrú ponuku koncertov,“ prezrádza Potokárová o ďalšej programovej ochutnávke, ktorú bude ŠFK hostiť 31. mája.

Ďalšiu dvojicu koncertov nájdu návštevníci na webe a sociálnych sieťach ŠFK v sobotu 22. marca, dve novinky pribudnú v utorok 25. marca a onedlho na to bude odhalený celý festivalový kalendár. ŠFK tak verejnosť pozýva tešiť sa na oddych a únik z víru povinností a s predstihom zažiť festivalovú atmosféru v zmysle hesla: „Objavte nové festivalové zážitky.“
Na 69. KHJ debutuje festivalové logo
Novinkou 69. ročníka je aj nové logo KHJ. Obsahuje florálny motív – bylinku s dvomi lístkami, vytvorenú z rovnakej línie ako logo ŠFK. Obe logá vychádzajú z vizuálnej identity ŠFK, tú inštitúcia predstavila s nástupom aktuálnej koncertnej sezóny. Jej autorkami sú grafické dizajnérky Annamária Digoňová a Mária Bujňáková.
Abonentky na symfonické koncerty a vstupenky na ostatné podujatia Košickej hudobnej jari si budete môcť zakúpiť od 7. apríla. Vstupenky na koncerty ŠFK sú v predaji aj so zľavami 30 percent vo vstupenkovej pokladni Domu umenia od pondelka do štvrtka (10:00 – 12:00, 14:00 – 17:00) a hodinu pred podujatím, ako aj online na webe www.sfk.sk.
Zdroj: TS Jana Tomalová, PR manažérka ŠFK
Titulná foto: Jakub Šimoňák