Symfonický orchester Slovenského rozhlasu uvedie v piatok 6. septembra 2024 o 19:00 h. otvárací koncert sezóny 2024/2025. Zaznie monumentálna Symfónia č. 8 Es dur Gustava Mahlera. Predstavia sa poprední slovenskí i zahraniční hostia: Maida Hundeling (soprán), Mária Celeng (soprán), Marianna Prievozníková Geleneky (soprán), Jana Sýkorová (alt), Veronika Hajnová (alt), Pavol Bršlík (tenor), Aleš Jenis (barytón), Ondrej Mráz (bas), Marek Štrbák (organ), Český filharmonický sbor Brno, Slovenský filharmonický zbor, Detský a dievčenský spevácky zbor SRo. Diriguje Ondrej Lenárd. Koncert sa uskutoční vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu a naživo vo vysielaní Rádia Devín.
V roku 1906 na Mozartovom festivale v Salzburgu narazil Gustav Mahler (1860 – 1911) na hudobného historika a svojho neskoršieho životopisca Richarda Spechta. V tom čase sa zaoberal kompozíciou svojej Symfónie č. 8 Es dur a obšírne o nej hovoril: „Predstavte si, že za posledné tri týždne som dokončil náčrty úplne novej symfónie, niečoho, v porovnaní s čím sú všetky moje ostatné diela len úvodom. Nikdy som nič podobné nenapísal; je to niečo celkom odlišné obsahom aj štýlom od všetkých mojich ostatných diel a určite najväčšia vec, akú som kedy urobil. Nemyslím si, že som niekedy pracoval pod takým pocitom donútenia; bolo to ako blesková vízia – videl som celé časti bezprostredne pred očami a stačilo to zapísať. Táto symfónia je pozoruhodná tým, že spája texty v dvoch rôznych jazykoch. Prekvapuje vás to? Roky som túžil umiestniť túto scénu s anachoritmi a záverečnú scénu s Mater Gloriosa a postaviť ju celkom inak ako iní skladatelia, ale potom som sa toho nápadu vzdal. Nedávno mi však padla do rúk stará kniha a pustil som si ‚Veni creator spiritus‘ – a jediným ťahom som to videl celé – nielen úvodnú tému, ale celú prvú časť a ako odpoveď k tomu som si nevedel predstaviť nič krajšie ako Goetheho text v scéne s anachoritmi! Aj formálne je to niečo celkom nové – viete si predstaviť symfóniu, kde sa od začiatku do konca spieva? Doteraz som vždy používal slová a hlasy jednoducho vysvetľujúcim spôsobom, ako skratku na vytvorenie určitej atmosféry a na vyjadrenie niečoho, čo sa čisto symfonicky dalo vyjadriť len veľmi obšírne, so stručnosťou a presnosťou, ktorá je možné len pomocou slov. Na druhej strane sa tu ako nástroje používajú aj hlasy: prvá časť je prísne symfonická, ale celá je spievaná. V skutočnosti je zvláštne, že toto nikdy nenapadlo žiadnemu inému skladateľovi – „čistá“ symfónia, v ktorej má svoje skutočné miesto najkrajší nástroj na svete – a nielen ako jedna zvučka medzi ostatnými, lebo v mojej symfónii je ľudský hlas predsa nositeľom celej básnickej myšlienky.“
Tí, ktorí sú oboznámení s Mahlerovou osobnosťou, vedia, že o svojej hudbe mal zvyčajne také vzrušujúce a vášnivé poznámky, najmä keď bol uprostred jej komponovania. Ale v prípade Symfónie č. 8 bolo Mahlerovo hodnotenie – a zostáva – presné. Je zrejmé, že sa pri komponovaní pozorne zaoberal významom svojich textov a dôkladne naplánoval súvislosti medzi nimi. Spojenie turíčneho hymnu Veni, creator spiritus (Príď, Duchu Svätý, tvorivý) z 9. storočia a druhého dielu Goetheho Fausta (dokončeného v roku 1831) môže niekomu pripadať ako non sequitur, keďže pochádzajú z odlišných svetov. Skladateľ však tlmočil, že mal na mysli zdôraznenie spojenia medzi raným vyjadrením kresťanskej viery v sile Ducha Svätého a Goetheho symbolickou víziou vykúpenia ľudstva láskou. Mahler v celom diele vytvára mnoho filozofických súvislostí, pričom dôsledne zdôrazňuje princípy Božej milosti, pozemskej nedostatočnosti a duchovnej premeny človeka.
„Symphonie der Tausend“ (Symfónia tisícov), ako ju nazval impresário Emil Gutmann, bol jedným z rekordných prívlastkov tohto diela. Rozmerná partitúra bola hotová asi za desať týždňov, pričom podľa Mahlerovej manželky komponoval „akoby v horúčke“. V porovnaní s ostatnými dielami vznikla táto symfónia v najkratšom čase. Symfónia č. 8 mala pri svojej premiére 12. septembra 1910 skutočne rekordné obsadenie: 850 spevákov (z toho 350 detí), 146 členov orchestra, 8 sólistov a dirigent. Medzi návštevníkmi premiéry v Neue Musik-Festhalle v Mníchove boli také osobnosti ako Richard Strauss, Camille Saint-Saëns, Anton Webern, Thomas Mann, Siegfried Wagner, Alfredo Casella, Stefan Zweig, Leopold Stokowski a mnoho ďalších. Premiéra mala obrovský úspech, nepochybne najväčší v Mahlerovej kariére.
Text: Martin Kelemen, dramaturg SOSR