V dňoch 12. a 14. júna 2020 sa bude (alebo sa mala) konať v Bratislave už po šiestykrát Bratislava Tango Party (BTP) v priestoroch Národného osvetového centra (konkrétne na mieste bývalého legendárneho V- Klubu).
Tri dni sa bude (alebo by sa malo) na denných, večerných resp. nočných milongách (tanečných večeroch) tancovať do rána argentínske tango na tomto kurióznom a impozantnom maratóne pre tanguerov z celého sveta na tému „Angels vs Devils“. Aby toho nebolo málo, na medzinárodných aj domácich tanečníkov by mali čakať v Bratislave aj „pre“ a „after“ parties v Kafé Scherz, aby sa tangueri na maratón naladili a v závere ho ešte „doklepli“. Koronavírus však zaskočil aj tango svet. Organizátori v zahraničí aj doma boli nútení vzhľadom na aktuálnu situáciu zrušiť milongy aj festivaly. Či polovica júna bude už natoľko bezpečná, aby sa mohol konať tango maratón, si netrúfneme teraz odhadnúť.
Argentínske tango sa prirodzene tancuje na tradičnú muziku, ktorej reprezentantom je niekoľko (v tejto komunite známych) orchestrov, ktoré majú svoje typické črty, dajú sa o seba pri pozornom počúvaní odlíšiť, prezentujú jednotlivé časové obdobia, hudobné nástroje aj umelcov – muzikantov a spevákov.
Na tanečných festivaloch a maratóne sú tu tí, ktorí (tak ako na diskotéke, alebo v klube) hudbu mixujú, skrátka DJ-i. Aj v argentínskom tangu sa vyprofilovali osobnosti DJ-ov domáceho aj medzinárodného typu, ktorí sú populárni aj žiadaní a tangueri ich vedia nielen identifikovať, ale majú medzi nimi aj svojich favoritov.
Na BTP by sme mali počuť mixáž hudby od miestnych aj zahraničných DJ-ov zo Slovenska (Šerša, Sir Mylosh, Jana), z Turecka (Ramo a Gogo), zo Srbska (Sonja, Dark – Oh), z Belgicka (Jens – Ingo Brodesser) a z Talianska (Carlo Carcano). Spravidla títo hudobní mágovia aj tancujú argentínske tango, takže presne vedia, ako set postaviť, ako zoradiť jednotlivé skladby, aby fungovali nielen pre ucho, ale aj pre telo – ergo, aby boli nielen počúvateľné, ale aj zatancovateľné.
DJ- stvo pre tancovanie argentínskeho tanga na milongách má svoje zákonitosti: jedna tanda (úsek 3-4 skladieb idúcich za sebou a predelených cortinou – pauzou) je orientovaná na reprezentáciu jedného orchestra a jedno obdobie. Ako skombinovať všetky tandy zahŕňajúce tradičné tango, vals aj milongu, je už na každom DJ-ovi a tým pádom svojim spôsobom aj od nich závisí kvalita večera. Minimálne v tom smere, ako nastavia hudobnú atmosféru a náladu.
Vyspovedali sme tých našich, ktorí by mali tentoraz reprezentovať Slovensko na Bratislavskej Tango Party, aby nám priblížili, ako to na takom maratóne s muzikou „vyzerá“.
Položila som všetkým rovnaké otázky, aby bolo zjavné, aké odlišnosti (prípadne podobnosti) zadefinujú. Sú to traja tanečníci argentínskeho tanga, ktorí robia bežne DJ-ov na milongách v Bratislave, či už v Štúdiu TangoVida, alebo na iných miestach i mestách, ba príležitostne niektorí aj v zahraničí.
Odkedy a prečo robíš DJ-a/ku na milongách argentínskeho tanga, čo ťa najviac fascinuje na tejto aktivite?
DJ Šerša: Dídžejujem asi 3 roky. Tangová hudba ma zaujímala, veľa som sa o nej rozprávala s argentínskymi kamarátmi, ale „nakopol“ ma až skvelý srbský DJ Dark-OH. Dal mi prvé rady a pravidelne sa ma pýtal, či už som začala. A Deniz Hazir (zakladateľ a lektor TangoVida, pozn.red.) mi dal príležitosť. Čím dlhšie to robím, tým viac vidím, ako môže DJ meniť náladu, všetci čerpáme z toho istého zdroja a napriek tomu majú mnohí dídžeji svoj rukopis a sú rozoznateľní. To je fascinujúce.
DJ Sir Mylosh: Približne dva roky (od mája 2018). Fascinujú ma dve veci. Tá prvá je hľadanie, objavovanie tango hudby a spôsobov jej kombinovania. Tá druhá vec je nepredvídateľná variabilita odozvy tanečného publika v reakcii na odohrané veci a s tým súvisiaca potreba DJ-a vnímať náladu tanečníkov a prispôsobiť sa jej.
DJ Jana: Hm, ani si už presne nepamätám, ako dlho robím Djku. Asi takmer 4 roky (?) Najviac ma fascinuje práve hudba. Je neuveriteľne komplexná a expresívna. Dokáže preniesť do iného sveta (úsmev).
Tradičné tango hralo v minulosti niekoľko typických orchestrov, na hudbu ktorých sa tancuje dodnes. Ktorý orchester, alebo obdobie preferuješ a čím je pre teba príťažlivý/é?
DJ Šerša: Hrám hudbu zlatej éry tanga, 30. až 50. roky minulého storočia. Mám rada aj úplné stariny z 20. rokov, problém je nájsť nahrávky z tohto obdobia v dobrej kvalite. A môj milovaný orchester je Rodolfo Biagi, mám rada jeho klavír. Ak si mám vybrať medzi romantikou a rytmom, vyberám si rytmus.
DJ Sir Mylosh: Preferujem obdobie konca tridsiatych rokov a štyridsiate roky, najmä ich prvú polovicu, zároveň rád hľadám dobrú súčasnú tango hudbu, hoci tá sa v praxi „hráva“ len veľmi málo. Z klasického obdobia preferujem zoskupenia vedené skladateľmi a kapelníkmi Osvaldo Fresedo, Edgardo Donato alebo Alfredo de Angelis, napriek tomu, že ani jeden nie je z veľkej štvorky najuznávanejších skladateľov. Ich hudba je jednoducho veľmi príjemná na počúvanie aj na tancovanie a tanečníci na ňu vo všeobecnosti veľmi pozitívne reagujú – som presvedčený, že ich hudba vie zasiahnuť takmer široké tanečné publikum.
DJ Jana: Nebudem asi originálna, ale najviac obľubujem hudbu golden age (toto obdobie má rada asi väčšina tanguerov, hoci o tom už asi vypovedá aj samotný názov obdobia ). Mám rada najmä roky 1944-1946. Je pre mňa príťažlivé tým, že si v ňom každý nájde svoje. Ide totiž o obdobie, kedy sa prechádza od jednoduchších skôr rytmických skladieb ku skladbám viac komplexnejším, melodickým, no stále veľmi „tancovateľným“. Ide o taký zlatý stred.
Aké kritériá zohľadňuješ, keď kompiluješ hudobný set?
DJ Šerša: Na každú milongu si chystám tandy, ale o ich poradí sa rozhodujem až počas milongy. Mám rada, keď je milonga pestrá, keď sa strieda staršia hudba s novšou, inštrumentálna tanda so spievanou, rytmická s romantickou. A držím sa pravidla Horacia Godoya: Na dobrej milonge musí zaznieť každú hodinu aspoň jedna tanda veľkej štvorky (D´Arienzo, Di Sarli, Troilo, Pugliese)
DJ Sir Mylosh: Nerobím úplne zásadné rozdiely – jednoducho sa zhlboka nadýchnem, začnem a postupne sa snažím prispôsobiť sa tomu, ako tanečníci reagujú na hudbu, ktorú som už zahral. Priznávam však, že mám niektoré tandy, ktoré si netrúfnem zahrať na ľubovoľnej milonge, ale len keď vnímam, že som „v správny čas na správnom mieste“ (úsmev).
DJ Jana: Náladu setu. Kdesi započujem pesničku, ktorá sa mi páči, a potom sa snažím nájsť pesničky, ktoré majú rovnakú náladu (mood). Napríklad niektoré pesničky sú skôr hravé, iné dramatické a pod. A snažím sa, aby sa celý set viac menej niesol v tejto jednej nálade.
Vyššie bolo spomenuté, že spravidla DJ-i aj tancujú tango. Koľko rokov tancuješ ty a je možné si od mixážneho pultu „odskočiť“ a zatancovať, resp. dá sa to stihnúť?
DJ Šerša: Tancujem asi osem rokov, posledné tri aj ako leaderka. Na malej lokálnej milonge sa dá odskočiť aj na parket, ale nemám to veľmi rada. Keď hrám, chcem sa sústrediť na hranie, je to iný druh energie.
DJ Sir Mylosh: Nemám to presne zrátané, ale bude to vyše štyroch rokov. Pokiaľ som DJ, tak si rád v obmedzenej miere aj zatancujem, ale musí to byť na domácej pôde TangoVida a teda v neformálnejšom prostredí a musí byť aj tá správna nálada.
DJ Jana: Tancujem už päť a pol roka – čiže v tango svete som stále iba začiatočníčkou (úsmev). Keď DJujem, na parket si „odskočím“ iba výnimočne, a to iba na lokálnych milongách. Priznám sa, že keď som zodpovedná za hudbu a teda v istom zmysle aj za dobrú náladu ostatných tanečníkov, neviem sa na parkete až tak uvoľniť.
DJ-om ďakujem za rozhovor a nám, ostatným tanguerom, neostáva nič iné, „len“ zvládnuť cabeceo a miradu (očný kontakt ergo skrytú výzvu do tanca) a stratiť sa (alebo nájsť?) v objatí partnera do tempa hudby. Uvidíme, či bude tento raz Boh, alebo Diabol DJ.
Zhovárala sa: Barbara Brathová
Zdroj foto:Marta Kossakowska, Linda Kisková Bohušová, Erika Litváková