Už 1. júla sa na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch uskutoční špeciálne uvedenie filmu Vlny. Jeho režisérom a scenáristom je Jiří Mádl, ktorý na ňom pracoval vyše 10 rokov. Dobový dramatický snímok, natočený podľa príbehu reálnych ľudí, zavedie divákov do Československého rozhlasu, kde sa odohráva tvrdý boj medzi novinármi a tajnými službami. Titulnú pieseň k špionážnemu thrilleru naspievala Jana Kirschner spoločne s Jurajom Benetinom.
O Wande Hrycovej, ktorá je spolu s Monikou Kristl producentkou filmu Vlny, je známe, že si dáva extrémne záležať nielen na filme samotnom, na hereckom obsadení, ale aj na jeho titulnej piesni. Svoj cit spájať interpretov z rôznych žánrov a umeleckých svetov ukázala už pri filme Čiara (IMT Smile & Ondrej Kandráč-Hej Sokoly) i pri filme Známi neznámi (Tina & Tomáš Maštalír-Jedno ráno). Tentokrát sa pre ústrednú filmovú pieseň rozhodla osloviť Matúša Valla.
„Téma, o ktorom hovorí film Vlny, je veľmi dôležitá. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to pripomienka minulosti – doby, ktorá sa už nikdy nevráti, film je však svojim príbehom aktuálny aj dnes. Keď sa ma Wanda pýtala, či nemám nejakú skladbu, ktorú by mohla použiť do filmu, zobral som do ruky gitaru a zahral jej pár akordov vrátane základného textu, hneď sa jej to zapáčilo. Následne som pieseň pustil Janke a v obdobnom duchu, ako sme skladali skladby na posledný album Pary, sme nahrali aj pieseň Na tenkom ľade,“ priblížil vznik skladby Matúš Vallo.
„Matúš doniesol nápad. On mi vždy púšťa svoje nápady a u neho v kuchyni sme začali na piesni hneď aj pracovať. Hrala som na xylofóne, Matúš na gitare a postupne sme pieseň upravovali, škrtali a dopisovali, až napokon vzniklo základné demo. Keď sme si ho pustili, zistili sme, že má úplne magickú atmosféru. Následne sme s piesňou oslovili Juraja Benetina,“ doplnila spoluatorka skladby Jana Kirschner.
„Zavolal mi Matúš Vallo, ktorý sa mi ozval prvýkrát v živote na spoluprácu, následne mi poslal pesničku vo forme dema z kuchyne s takým detským xylofónom. Znelo to ako od Velvet Underground. Pieseň mala hneď jasnú a silnú atmosféru. A keď som sa dozvedel, o čom je film Vlny, tak to do seba úplne zapadlo. Aj keď je to moderná skladba, tak niečo z toho obdobia, v ktorom sa film odohráva, sa nachádza aj v piesni. Nie je to úplne ľahká vec, ani text nie je úplne ľahký, ale aj napriek tomu obsahuje niečo povznášajúce – skladba disponuje určitou nádejou,“ doplnil Juraj Benetin.
Pieseň Na tenkom ľade má okrem podmanivej melódie aj veľmi silný text, ktorý obsahuje viaceré dôležité pasáže, napríklad: „Kráčať s tými, čo idú s nami a aj s tými, čo idú proti nám“. Napísal ho opäť Matúš Vallo s Janou Kirschner a vo viacerých úrovniach ako keby nepriamo nabádal na „zmierenie“.
„Tento kúsok textu je úplne základným posolstvom celej pesničky. Pôvodne som tam mal „baviť sa s tými, čo sú s nami, aj s tými, čo sú proti nám“ a Janka to zmenila na „kráčať s tými…“, prepísala text do poetickejšej formy, čo sa mi páči. Je veľmi dôležité, obzvlášť v týchto časoch, neuzatvárať sa do svojich bublín a pokúsiť sa rozprávať aj s ľuďmi, ktorí s nami možno nesúhlasia, alebo s ktorými nesúhlasíme my,“ myslí si Matúš Vallo.
„Juraj v našej spoločnej komunikácií nazval túto pieseň „zmierenie“ a ja mám z nej tiež ten istý pocit. Hudba je naozaj dobrým prostriedkom na komunikáciu súčasných tém a to aj pre tých, ktorí nejdú len v tom našom prúde, ale ktorí idú či už oproti alebo proti nám. Umenie celkovo dokáže spojiť rozličné názory a ľudí, ktorí majú iné príbehy i iné životné výzvy. Dokáže nás dať dokopy. Vidíme to na koncertoch a v dnešnej dobe je to naozaj dôležité,“ je presvedčená Jana Kirschner.
„Veľmi sa mi páči, že vznikol film o novinároch, lebo v poslednom čase sa mi zdá, že zabúdame na to, akú úlohy v spoločnosti plnia. Je mimoriadne dôležité, aby sme si pripomenuli ich prácu a jej význam. Myslím si, že si nezaslúžia to, ako na nich časť spoločnosti aktuálne nazerá a je dobré, že sa oživujú najsilnejšie momenty histórie žurnalizmu vrátane toho, ktorý je zachytený vo filme Vlny,“ prezradil Juraj Benetin.
Autorom videoklipu, ktorý sa nakrúcal v Žiline, je Jakub Gulyáš. Okrem záberov z Mestského divadla sa použili do klipu aj zábery z filmu Vlny. O finálny strih a postprodukciu sa postaral Jakub spoločne s Veronikou Wilk.
„Žilina bola jediným miestom, kde sme sa kvôli plnému kalendáru mohli spoločne s Jurajom stretnúť a natočiť videoklip. Ráno som sem cestovala z Prahy a po dotočení klipu som sa presunula na koncert do Liptovského Mikuláša. Mali sme len pár hodín, ktoré sme využili do maxima,“ pousmiala sa Jana Kirschner.
„Milujem túto divadelnú budovu. Je to stavba z druhej svetovej vojny postavená rýchlo počas slovenského štátu a navrhnutá nemeckým architektom, inými slovami, úplne režimová totalitná stavba. Ale zároveň nádherná. A myslím, že aj táto budova je symbolom toho, že sa dá žiť, napríklad, aj s ťažkými momentami našej histórie, a to tým spôsobom, že o nich vieme, že si ich uvedomujeme a nezabaľujeme ich do nejakého balíka fráz a zjednodušení, a to je aj odkaz filmu Vlny,“ doplnil Juraj Benetin.
Vo filme Vlny, ktorý sa do slovenských kín dostane 1. augusta, sa diváci okrem Vojtěcha Vodochodského a Táne Pauhofovej môžu tešiť aj na Tomáša Maštalíra, Martina Hofmanna, Stanislava Majera, Vojtěcha Kotka, Jevgenija Libezňuka či Michaelu Majerníkovú.
O FILME VLNY
Šesťdesiate roky, Československo. Z éteru sa ozýva rock’n’roll, minisukne a študentské revolty menia svet. Do prestížnej rozhlasovej redakcie prichádza Tomáš, ktorý sa ocitá v nebezpečnom súboji medzi redaktormi a tajnými službami. V stávke je kompromitujúca nahrávka aj životy všetkých. Hlavný hrdina stojí pred ťažkou voľbou: obetovať brata alebo kolegov bojujúcich za pravdu? Nový film Jiřího Mádla Vlny je nakrútený podľa doteraz nezverejnených skutočných príbehov novinárov z Československého rozhlasu. Ich odhodlanie prinášať nezávislé spravodajstvo za každú cenu inšpiruje aj dnes…
Scenár a réžia: Jiří Mádl
Producentky: Monika Kristl (Dawson films), Wanda Adamík Hrycová (Wandal Production)
Kamera: Martin Žiaran
Strih: Filip Malásek
Hudba: Simon Goff
Zvuk: Viktor Ekrt
Architekt: Peter Kunc
Umelecké maskérky: Jiřina Pahlerová, Adela Anděla Bursová
Kostýmová výtvarníčka: Katarína Štrbová Bieliková
Koproducenti: Dawson films, Český rozhlas, Česká televízia, Barrandov Studio a. s., innogy, Wandal Production a RTVS
Podporili: Státní fond kinematografie, Pražský audiovizuálny nadačný fond, Plzenský kraj a Audiovizuálny fond
Zdroj: TS Marek Kučera, PR manažér
Zdroj foto: Jakub Gulyás & Dawson films