Fakulta múzických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici pozýva na 5. ročník Doktorandskej konferencie s témou Hudba nového milénia, 25 rokov tvorby hudobných skladateľov, ktorá sa bude konať vo štvrtok 27. marca 2025 od 9.00 v koncertnej sále Fakulty múzických umení. Garantom výnimočného podujatia na akademickej pôde je klavírny virtuóz a profesor Marian Lapšanský, ktorý povedal: „Konferencia chce presvedčiť, že interpretačné umenie je výsostne tvorivé, nezameniteľné a jedinečné. A ako každé umenie nevzniká vždy ľahko.“
Aj tento rok poskytne konferencia doktorandom – interpretom, skladateľom a dirigentom FMU AU priestor na prezentáciu projektov, v ktorých sa venujú problematike ich interpretačného odboru. V tomto roku prvý krát AU prizvala aj študentov HTF-VŠMU, čo do budúcna otvára možnosti bližšej spolupráce našich umeleckých škôl.

Pozvanie na konferenciu prijali vzácni hostia z Prahy – popredná česká skladateľka Sylvia Bodorová s manželom Jiřím Štilcom, muzikológom a pedagógom pražskej HAMU. Prof. Jiří Štilec vystúpi na konferencii o 12.00 s prednáškou Premeny hudobného priemyslu. Konferenciu ukončí o 18.00 predkoncertné stretnutie so Sylviou Bodorovou a o 19.00 Koncert komornej tvorby, na ktorom v interpretácii doktorandov zaznejú diela renomovanej českej autorky.
V termíne konferencie vychádza druhý Zborník vybraných príspevkov z 3. a 4. ročníka konferencie na témy Slovenská hudba a Rok českej hudby.
„Banskobystrická doktorandská konferencia FMU sa v domácich študijných podmienkach stáva prvolezcom a zároveň unikátnym akademickým priestorom, kde si hudobný interpret v diskusných konfrontáciách tematizuje, upresňuje a hlavne teoreticky dotvára názor na vlastnú umeleckú produkciu. Toto pozoruhodné konferenčné podujatie sa navyše aj streamuje, jednotlivé referáty sa tak v priamom prenose (a neskôr z archívnych záznamov) sprístupňujú našej odbornej i laickej verejnosti a efektívnym spôsobom odhaľujú zákulisie práce interpretov. Niet sporu, že takúto novátorskú iniciatívu, reflektujúcu interpretačný výklad diel z pohľadu výkonných umelcov, naše umelecké školstvo potrebuje ako soľ. Práve ona totiž vytvára spoľahlivý odborný kontext a teoretické zázemie úsilia o fundovanú, umelecky presvedčivú a zreteľne artikulovanú interpretačnú výpoveď,“ píše v predslove druhého Zborníka muzikológ Ivan Marton.
Záštitu nad podujatím prevzal generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Turner.
Zdroj: o podujatí informovala Martina Tolstova, tlačová tajomníčka Slovenskej filharmónie