Festival Allegretto: V Žiline sa predstaví Dmytro Udovychenko so Štátnou filharmóniou Košice

Dmytro Udovychenko sa narodil sa v roku 1999 v ukrajinskom Charkove. Husle mu učarovali v piatich rokoch a od šiestich už navštevoval Špecializovanú hudobnú internátnu školu v Charkove, kde študoval pod vedením Ľudmily Vareniny. Neskôr pokračoval v štúdiu na Folkwang Universität der Künste v Essene pod vedením Borisa Garlitského. V roku 2022 bol prijatý do triedy Christiana Tetzlaffa na Kronberg Academy. V súčasnosti hrá na husliach “Ex-Kingman” od Giovanniho Battistu Guadagniniho z roku 1769, známe výnimočne teplým a spevným tónom, ktoré mu zapožičala Deutsche Stiftung Musikleben. Nadácia poskytuje špičkové nástroje z cenných zbierok len tým, ktorí preukážu výnimočný umelecký potenciál.

Počas svojej kariéry získal Dmytro Udovychenko viacero ocenení na medzinárodných súťažiach. V roku 2018 získal druhú cenu, Cenu publika a Cenu internetovej komunity na Medzinárodnej husľovej súťaži Josepha Joachima v Hannoveri. V roku 2022 získal tretie miesto na Medzinárodnej husľovej súťaži Jeana Sibelia. Nasledujúci rok získal prvé miesto na Medzinárodnej husľovej súťaži v Montreale.  Počas svojej kariéry spolupracoval s viacerými orchestrami, vrátane NDR Radiophilharmonie, Litovského národného symfonického orchestra a Národného filharmonického orchestra Ukrajiny.  


V júni 2024 dosiahol významný úspech, keď získal prvú cenu na prestížnej Súťaži kráľovnej Alžbety v Belgicku. Počas finále predviedol “Variations Litaniques” od Thierryho Escaicha a Husľový koncert č. 1 a mol, op. 77 od Dmitrija Šostakoviča. Práve Šostakovičov husľový koncert teraz predvedie aj žilinskému publiku spoločne so Štátnou filharmóniou Košice pod taktovkou nemeckého dirigenta Felixa Mildenberga. Bude to jeho debutová spolupráca s Udovychenkom a rovnako je to výzva aj pre ŠFK, lebo kladie vysoké technické nároky nielen na sólistu, ale aj orchester.


Husľový koncert Dmitrija Šostakoviča č. 1 a mol, op. 77 (neskôr prečíslovaný na op. 99) je majstrovské, temné a psychologicky hlboké dielo husľového repertoáru 20. storočia. Skladba nie je náročná len svojou virtuozitou, ale aj vnútorným uchopením, na ktorú potrebujeme nielen vynikajúceho virtuóza, ale aj vnútorne vyzretého umelca. Ide o spojenie hlbokej emocionálnej výpovede a extrémnej technickej náročnosti.


Koncert vznikol v čase politických represií (tzv. Zhdanovov dekrét z r. 1946. Dekrét mal za cieľ upevniť ideologickú kontrolu nad umením a literatúrou v Sovietskom zväze, pričom zdôrazňoval potrebu, aby kultúrne diela slúžili propagande komunistického režimu. Tento akt viedol k rozsiahlym čistkám v kultúrnej sfére a mal významný dopad na sovietsku kultúru v nasledujúcich rokoch). Šostakovič nesmel uviesť dielo verejne, preto premiéra prišla až po Stalinovej smrti. Koncert bol venovaný Davidovi Oistrachovi, ktorý nazval prvú časť „vypovedaním duše“, poslednú zasa „klaunským tancom s krvou v ústach“.


Okrem hráčskej techniky je komplikovaný aj výraz – každá časť má vlastný psychologický svet: nocturne – úzkosť, samota, hĺbka, scherzo – výsmech, paranoja, groteska, passacaglia – osudovosť, tragédia, burlesque – sarkazmus, únava, vzdor. Hráč musí zvládať totálnu premenu charakterov – a to v zlomkoch sekundy. Nie je to len koncert na „ukázanie prstov“, ale celková skúška muzikantskej zrelosti. 

Príďte sa sami presvedčiť do Žiliny na dávku vyzretej hudby!

 

Autor: Marek Jamrich

Zdroj foto: Archív Dmytro Udovychenko

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno