Medzinárodný filmový festival FEBIOFEST Bratislava 2022 sa skončí už dnes večer. Ceny boli však rozdané počas včerajšieho večera. Odniesli si ich nielen režiséri zo súťažnej sekcie krátkych filmov V strede Európy – s udelenou hlavnou cenou a Zvláštnym uznaním, ale aj tvorcovia, ktorí svoj projekt iba chystajú. V rámci Bratislava Industry Days sa odovzdali Best Pitch Award a Cineuropa Work in Progress Award.

Po dvoch pandemických rokoch sa Febiofest konečne vrátil do kinosál. Divákom predviedol 7 overených sekcií a jednu špeciálnu – venovanú Ukrajine.  Festival prebiehal v Bratislave v kinách Lumière a Mladosť a zároveň sa rozbehol aj v regiónoch, kam putoval výber, o ktorom rozhodol festivalový tím.  Slávnostné otvorenie festivalu sa konalo v stredu 16. marca a to najnovším filmom Jana P. Matuszynskeho Nezanechať stopy. Režisér film uviedol osobne a s úspechom sa stretla aj diskusia, ktorá nasledovala po jeho skončení.  


Režisér Jan P. Matuszynski

Už pravidelne býva súčasťou Febiofestu aj súťažná sekcia V strede Európy. Organizátori presunuli výber krátkych filmov z roku 2021 na tento ročník 2022, keďže z dôvodu pandemickej situácie nemali dostatočný priestor filmy odprezentovať tak, ako by si zaslúžili. O oceneniach v rámci súťaže krátkych filmov tento rok rozhodli – Daniel Vadocký z produkčnej spoločnosti Negativ, programová manažérka MFDF Ji.hlava Adriana Belešová a riaditeľ Pragueshorts Film Festivalu Karel Spěšný.


Hlavná cena: Ako zmiznúť

Hlavnú cenu – spojenú s finančnou dotáciou 3000€ získala rakúska snímka Ako zmiznúť umeleckého zoskupenia Total Refusal, ktoré tvoria autori Robin Klengel, Leonhard Müllner a Michael Stumpf. „Jednohlasne sme sa rozhodli oceniť tento výnimočný film, ktorý kreatívnym spôsobom s osobitým humorom hľadá nové spôsoby práce s audiovizuálnym obsahom. Hravo a objavne pracuje s konceptom a estetikou počítačových hier, v ktorých nachádza paralely so spoločenskou konvenciou. Všadeprítomný filozofický podtext vychádza z podstaty historického poznania a zažitých spoločenských noriem. Modifikovaná Shakespearovská dilema o možnosti či nemožnosti úniku je ponechaná na svedomí každého diváka,“ doplnila porota. Cenu prebral osobne Robin Klengel. Film vznikol v roku 2020 a priznal, že vtedy vôbec nečakal, že ich snímka, ktorá  nekonvenčným spôsobom na pozadí vojnovej hry spracúva históriu dezertérov, získa za tie dva roky úplne iný význam, v spojení s aktuálnou situáciou, odohrávajúcou sa na Ukrajine.


Zvláštne uznanie poroty si odniesol krátky český film Červené topánky Anny Podskalskej. „Zvláštne uznanie sme sa rozhodli udeliť za výnimočné a originálne spracovanie špecifickej časti ľudovej kultúry, ktoré v kombinácii animačnej techniky kreslenia na skle s využitím folklórnych hudobných motívov vytvára drásajúci, miestami desivý príbeh o neutíchajúcej vôli človeka zapáčiť sa a byť obdivovaný a cenu, ktorú za to musí zaplatiť.“


Počas večera boli vyhlásené aj ocenenia  v rámci Bratislava Industry Days: Best Pitch Award a Cineuropa Work in Progress Award. Industry Days sú súčasťou Febiofestu už siedmy raz a tento rok prebiehali hybridnou formou – 10 tímov prezentovalo svoje pripravované filmy naživo pred publikom a 1 projekt sa pripojil online. Taktiež viacero profesionálov, ktorí nemohli do Bratislavy prísť osobne sa prezentácie zúčastnilo vďaka online streamu.

Cineuropa award Martina Buchelová, Michaela Kaliská

Prvou udelenou cenou bola Cineuropa Works in Progress Award, ktorá pozostáva z rozšírenej publicity daného projektu. Odovzdával ju spravodajca Cineuropy Martin Kudláč. Ocenenie získal pripravovaný celovečerný film  Milovník, nie bojovník režisérky Martiny Buchelovej.

Best Pitch Award: porota

O Best Pitch Award rozhodovala medzinárodná porota v zložení Daniela Cölle z Pluto Films,  programmer Rohan Berry Crickmar z Edinburgh International Film Festival a riaditeľka festivalu Doclisboa Joana de Sousa. Porota vybrala ako víťaza projekt Pokiaľ ja žijem režiséra Romana Ďuriša.

V rámci Bratislava Industry Days sa môže tešiť ešte jeden film.  Vďaka partnerstvu s Pop Up Film Residency sa projekt Dvadsaťsedem (r. Gregor Valentovič, prod. Zora Jaurová) zúčastní trojtýždennej filmárskej rezidencie v Budapešti v rámci programu Pop Up Film Residency Visegrad, ktorého zámerom je podpora spolupráce medzi filmármi krajín V4 a ktorého 2. ročník je naplánovaný na máj-jún 2022. Ďalší účastníci programu sú vyberaní v spolupráci s Medzinárodným festivalom krátkych filmov Friss Hús Budapest, Medzinárodným festivalom Karlove Vary a Filmovým festivalom Nowe Horyzonty.

Správa o záchrane mŕtveho muža

Febiofest sa oficiálne končí dnes, a to filmami, ktoré veľmi trefne (ako ďalšie filmy z programu) reflektujú momentálnu spoločenskú situáciu – francúzsko-český film Cez Hranicu, sledujúci dramatické cesty súrodencov Kyony a jej brata Adriela, ktorí utekajú pred prenasledovaním z bližšie neidentifikovanej východoeurópskej krajiny doplní krátky predfilm Zuza v záhradách, ktorý má za sebou čerstvo premiéru na festivale Berlinale. Po ňom bude nasledovať česko-slovenská koprodukčná snímka Kryštof Zdeňka Jiráského. „ Považujem za veľký úspech, že po dvoch rokoch sme mali možnosť festival zorganizovať. Skvelé je aj to,  že  festivalový tím reagoval na udalosti a zostavil blok venovaný Ukrajine. Najviac si prajem, aby sa ten ďalší, už 30. ročník, Febiofestu budúci rok mohol konečne rozbehnúť naplno ako kedysi – v nepandemickej, nevojnovej situácii, so všetkým čo k nemu patrí,“ uzatvára prezident festivalu Peter Dubecký.

 

Zdroj: TS Martina Hornová, Febiofest

Zdroj foto: Robert Tappert pre Febiofest, titulná foto: Víťaz v kategórii krátky film Robin Klengel 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno