Febiofest ako jeden z najväčších a najdlhšie prebiehajúcich filmových festivalov na Slovensku čoskoro odštartuje už svoj 27. ročník. Pozrite si najlepšie vychytávky festivalu!
S upraveným názvom Medzinárodný filmový festival FEBIOFEST Bratislava sa uskutoční už od 11. do 17. marca 2020, s hlavným programom v kinách Lumière a Mladosť a sprievodným programom v podobe diskusií, workshopov, koncertov a párty v novom festivalovom dejisku, v legendárnom V-klube. V zmysle tohtoročného podtitulu – Zaostrené na dobrý film ponúkne bohatý a rozmanitý program – nielen pre úplných filmových fajnšmekrov, ale aj filmové príbehy pre širšie publikum všetkých možných žánrov.
Tohtoročný festival prinesie počas siedmich dní vyše sto snímok, medzi nimi v premiérach nové slovenské filmy, ktoré zaujali aj na svetových festivaloch ako Berlinale či Rotterdam, oceňované a výnimočné zahraničné tituly, ktoré sa nedostanú do bežnej kinodistribúcie a majú na konte uvedenia na prestížnych festivaloch ako Cannes, Benátky či Toronto, medzinárodnú súťaž, ktorá reflektuje dianie v strednej Európe, diela klasikov, nočné projekcie žánrových filmov, aj bohatší program pre detských divákov. Mnohé zo snímok uvidia diváci v exkluzívnych prvých slovenských uvedeniach. Nebudú chýbať ani výnimoční hostia a silný Industry program pre filmových profesionálov.
SILNÁ SLOVENSKÁ FILMOVÁ KRAJINA S ÔSMIMI PREMIÉRAMI
Už tradične najnavštevovanejšia sekcia Slovenská filmová krajina bude tento rok mimoriadne silná. Potvrdzuje to okrem iného aj fakt, že až šesť z ôsmich titulov má za sebou svetovú premiéru na niektorom z kľúčových zahraničných festivalov.
Najväčšie očakávania vzbudzujú Služobníci Ivana Ostrochovského, film, ktorý zožal po nedávnej svetovej premiére na slávnom Berlinale oslavné kritiky. Pôsobivá reflexia života v kňazskom seminári v období vrcholiacej normalizácie slávnostne otvorí MFF Febiofest 11. marca 2020 v slovenskej premiére.
„Hoci sú Služobníci zasadení do roku 1980, do obdobia komunistického Československa počas éry studenej vojny, Ostrochovského zákerne štipľavý, vrcholne sebavedomý, mrazivo štýlový, druhý celovečerný film prináša príbeh, ktorý je nanajvýš platný a aktuálny aj pre dnešok,“ napísal v jednej z prvých recenzií na film známy filmový portál Screen International.
Píše sa rok 1980. Michal a Juraj sú študenti kňazského seminára v totalitnom Československu. Vedenie fakulty sa zo strachu pred zatvorením školy snaží formovať seminaristov do podoby vyhovujúcej režimu. Každý z mladých bohoslovcov sa musí rozhodnúť, či podľahne pokušeniu a zvolí si ľahšiu cestu kolaborácie, alebo cestu svedomia a dostane sa tak pod drobnohľad cirkevného odboru Štátnej bezpečnosti.
„Čiernobiela dráma, ktorá skrze minimum slov rozpráva o vôli po slobode, o ohnutých chrbticiach a o pravde, ktorú dnes spoločnosť až príliš často chápe ako subjektívnu kategóriu, odhaľuje to najpodstatnejšie – systém, ktorý prevzal a držal kontrolu nad obyčajnými životmi ľudí. Mrazivý triler vyrozprávaný skrze výtvarne veľmi silné a originálne kompozície je kľúčovým momentom pre súčasný slovenský film. V tom, ako radikálne iný obraz nedávnej histórie ponúka, najmä v kontexte a kontraste k ostatnej tvorbe. Film je skvelou kombináciou klasických žánrových postupov a zároveň parafrázou skutočných udalostí, ktoré v rôznych podobách prežíval v Československu každý,“ okomentoval film Přemysl Martinek, supervízor programu Febiofestu.
Hneď dve výrazné autorky prichádzajú na Febiofest so svojimi celovečernými novinkami. Z Berlinale na Febiofest zavíta v slovenskej premiére aj FREM Viery Čákanyovej, ktorý sa z pôvodného dokumentárneho konceptu premenil na dystopickú sci-fi. Celý sa odohráva na nehostinných bielych pláňach Antarktídy a je vôbec prvým česko-slovenským celovečerným filmom, ktorý sa tam nakrúcal.
Ústredným motívom je úvaha, ako bude vyzerať svet, pokiaľ na ňom nebudú ľudia dominovať, či už v dôsledku klimatickej katastrofy alebo nekontrolovateľného rozvoja umelej inteligencie. FREM je reakciou na súčasnú vlnu posthumanistického myslenia spôsobeného rozvojom technológií a umelej inteligencie rovnako ako klimatickou krízou. Ľudský druh si začína uvedomovať svoju nedôležitosť a pominuteľnosť a ľudská identita sa ocitá v kríze. Snímka sa pokúša tento pocit reflektovať a vytvárať odľudštený a odcudzený pohľad na krajinu a prírodu za hranicami ľudského vnímania skutočnosti.
Medzinárodne uznávaná slovenská režisérka Mira Fornay osobne uvedie na Febiofeste svoju novinku Žaby bez jazyka, ktorý nedávno predstavila aj na známom festivale v Rotterdame. Je ostrým a nekompromisným pohľadom na domáce násilie. Jaroslav K. je pekný muž, zdanlivo dobrosrdečný a jemný syn, manžel a otec. V skutočnosti je posadnutý sexom a varením a chorobne žiarli na svoju manželku Blanku, ktorú terorizuje v ich veľkom dome v malom meste. Na svojej metaforickej ceste, ktorá je štruktúrovaná ako počítačová hra, bude musieť zviesť boj so svojimi najtemnejšími stránkami a démonmi a obetovať viac, než by ktokoľvek z divákov predpokladal.
Nové filmy predstavia slovenskému publiku aj známi režiséri Jaro Vojtek a Martin Šulík, ktorí sa pustili do filmových portrétov osobností.
Profesionálny aj súkromný osud slovenského novinára, reportéra a fotografa Andreja Bána prinesie na plátno dokumentárny film Raj na zemi, ktorý Febiofest uvedie v slovenskej premiére. Režisér Jaro Vojtek sníma prostredníctvom intímnych rozhovorov a počas spoločných putovaní po svete Bánov osobný príbeh, jeho zápas so samotou aj s psychickými problémami. Paralelne zaznamenáva tragické a komplikované príbehy súčasného sveta vo vojnových a krízových oblastiach ako Irak, Gruzínsko či Kosovo, kam sa Andrej Bán vracia k protagonistom svojich reportáží – k ľuďom, zabudnutých ľuďmi.
Martin Šulík zas zachytáva tvorivú i životnú cestu výnimočnej osobnosti slovenskej kultúry, míma Milana Sládka. Svojimi predstaveniami objavil pre domáce publikum novú divadelnú formu a ovplyvnil nielen našich, ale aj európskych divadelníkov. Po okupácii Československa v auguste 1968 emigroval do Nemecka. Film, v ktorom vystupujú spomedzi desiatok osobností aj Milan Lasica, Eva Mária Chalupová či Ľubomír Feldek, je svedectvom nielen o individuálnom úsilí Milana Sládka, ale aj o osudoch celej generácie slovenských divadelníkov. Febiofest ho uvedie v predpremiére.
Priestor dostane aj debutujúci režisér Dominik Jursa, ktorý si za svoje krátke filmy už odniesol z pôdy Febiofestu Zvláštne ocenenie poroty aj Divácku cenu. Jeho televízny dokument Zlatá zem zobrazuje súboj obyvateľov troch malých obcí na východe Slovenska s americkou ropnou spoločnosťou. Príbeh o zmysle zápasu jedinca, nie iba zápase samotnom.
„Rôznorodosť prístupov, nebojácnosť, vôľa experimentovať a zároveň vytvárať dialóg s divákom, to všetko dnes zdobí súčasný slovenský film a robí z neho atraktívny tovar nielen pre slovenských divákov,“ hovorí supervízor programu Febiofestu Přemysl Martinek.
V sekcii sú aj dva česko-slovenské filmy. Staříci sú pozoruhodná road-movie debutujúcich dokumentaristov Ondreja Provazníka a Martina Duška a čaká nás aj premiéra režisérskej verzie očakávaného filmového experimentu Víta Klusáka a Barbory Chalupovej o predátoroch na internete V sieti.
PROGRAM S VÝBEROM PRE KAŽDÉHO
Kľúčovou programovou sekciou Febiofestu zostáva súťaž krátkych filmov V strede Európy. Stretnú sa v nej hrané, dokumentárne a animované snímky do 30 minút z krajín V4, Rakúska a po novom aj z Ukrajiny. Pre divákov, ktorí idú na istotu a hľadajú to najlepšie od oceňovaných autorov sú určené sekcie Film + a Osobnosti. Premiéry nových domácich filmov ponúkne Slovenská filmová krajina, ktorá je posledné roky divácky najúspešnejšou a najnavštevovanejšou sekciou. Zrkadlo minulosti uchváti s nanovo digitalizovanými dielami zlatého fondu slovenskej a českej kinematografie, aj dielami svetových klasikov ako David Lynch či David Cronenberg. V programe budú pokračovať i sekcie pre náročného diváka Bez limitov a Kinoikon+, určené pre tých, ktorí sa neboja dokumentov, experimentov a posúvania hraníc kinematografie. Fanúšikov hororov a nočných premietaní poteší Planet Dark. Febiofest už tradične neopomenie ani najmladších divákov a prinesie tento rok ešte bohatší Filmový kabinet deťom. Program pre filmových profesionálov Industry Days opäť predstaví zástupcom zahraničných filmových festivalov desiatku najočakávanejších pripravovaných slovenských filmových projektov a vytvorí tak platformu na stretnutie svetových profesionálov a domácich producentov.
Slávnostný záver festivalu bude 17. marca 2020 patriť novinke Mattea Garroneho Pinocchio, ktorý sa Febiofestu podarilo získať do programu len pár dní po jeho svetovej premiére na Berlinale. Vo filmovej adaptácii známeho detského románu Pinocchiove dobrodružstvá svetoznámy režisér vracia späť ku koreňom tohto príbehu. V prelomovom hranom filme natočenom v úchvatných talianskych lokáciách vytvoril Garrone pestrý fantastický svet plný tajomstiev a zázrakov, radostných, vtipných i dojímavých okamihov. Roberto Benigni v úlohe rezbára si rýchlo uvedomí, že nevystrúhal obyčajnú bábku…
Febiofest Bratislava ponúka divákom festivalový Cinepass cez online rezervačný systém MyCinepass. Ten umožní držiteľom online rezervácie na filmy, bez čakania v radoch pri pokladni kín. Cinepass na neobmedzený vstup na bratislavský Febiofest je momentálne v predpredaji za 20 EUR, pre študentov za 18 EUR, víkendový Cinepass stojí 15 eur. Ceny sa počas festivalu zvýšia. Za jednorazový lístok zaplatí návštevník 5 EUR. Cinepass je možné osobne si zakúpiť v Kine Lumière.
FEBIOFEST PRIVÍTA OSCAROVÉHO REŽISÉRA COSTU-GAVRASA
Držiteľ Oscara, Zlatých Glóbusov, ocenení z najprestížnejších festivalov sveta ako Cannes či Berlinale aj Európskej filmovej ceny. Jeden z najvýznamnejším francúzskych filmových tvorcov v histórii, ktorý je na výslní svetovej kinematografie už pol storočia. Režisér Costa-Gavras bude hlavným hosťom Febiofestu. Zavíta aj medzi slovenských a medzinárodných študentov, hostiť ho totiž spoločne s Febiofestom bude aj filmové networkingovo-vzdelávacie podujatie Visegrad Film Forum, ktoré sa koná od 10. do 14. marca 2020 na Vysokej škole múzických umení. Francúzsky režisér gréckeho pôvodu Costa-Gavras si získal slávu a uznanie predovšetkým svojimi politickými drámami, ktorými dokázal upriamiť pozornosť verejnosti na kontroverzné udalosti nedávnej histórie. Jeho film Priznanie / L’aveu z roku 1970 je ostrou kritikou komunistických praktík a reakciou na vstup sovietskych okupačných vojsk do Československa v auguste 1968. Výnimočný film, u nás roky zakázaný, uvedie Febiofest z novo zreštaurovanej digitálnej kópie. Vznikol ako autentické svedectvo jedného z protagonistov vykonštruovaného procesu s Rudolfom Slánskym. Sugestívna analýza obludných mechanizmov moci zachytáva kruté výsluchy, manipuláciu s obžalovanými, nátlak vedúci k falošnému priznaniu. „Sme mimoriadne poctení, že na náš festival prijal pozvanie významný režisér, ktorého navyše so Slovenskom spája jeden z jeho zásadných filmov. Je snom každého milovníka dobrého filmu – či už ako diváka alebo organizátora festivalu – stretnúť osobne režiséra, ktorý spoluvytvára dejiny svetového filmu,“ povedal umelecký riaditeľ Febiofestu Ondrej Starinský.
Počas svojej vôbec prvej návštevy Slovenska Costa-Gavras osobne predstaví divákom na Febiofeste aj svoj nový film Dospeláci v miestnosti / Adults in the room z minulého roka, v ktorom opisuje udalosti v Grécku z roku 2015, keď sa tunajšia ekonomika dostala do najväčšej krízy. Snímka vznikla podľa rovnomenného bestselleru bývalého gréckeho ministra financií a enfant terrible európskej politiky Yanisa Varoufakisa. Tento film je jeho prvým, ktorý natočil v rodnom Grécku, odkiaľ emigroval do Francúzska v 50. rokoch minulého storočia. Vlani ho odpremiéroval na pôde slávneho festivalu v Benátkach, kde si prevzal ocenenie za celoživotné dielo. Z Bratislavy si odnesie Výročnú cenu Asociácie slovenských filmových klubov za prínos svetovej kinematografii. Diváci si z rozsiahlej filmografie Costu-Gavrasa budú môcť na Febiofeste pozrieť aj snímku Kapitál / Le capital (2012) o bezohľadných ambíciách, mocenských zápasoch, chamtivosti a podvodoch v medzinárodnom finančnom svete.
Úlohou filmových festivalov je aj pripomínať si významné osobností svetového filmu. Okrem samostatného profilu Costa-Gavrasa Febiofest tento rok v sekcii Osobnosti pripravil výber profilových autorských dokumentov.
Dvoma filmami vzdá Febiofest úctu významným osobnostiam, ktoré nás minulý rok opustili. Agnès Varda, veteránka francúzskej novej vlny, nakrútila pred rokom svoj posledný film Varda podľa Agnès. Vo svojom autoportréte s príznačnou ľahkosťou bilancuje svoju celoživotnú tvorbu, akoby už tušila, že viac filmov nenatočí. Český dokumentárny film Efekt Vašulka od islandskej režisérky Hrafnhildur Gunnarsdóttir je venovaný priekopníkovi videa a videoartu, rodákovi z Brna Bohuslavovi Woodymu Vašulkovi. Štvoricu profilov dopĺňajú filmy venované svetoznámym českým autorom. Dokument Jiří Trnka: Nalezený přítel je podobne ako film o Vašulkovi pohľadom zo zahraničia, tentoraz od francúzskeho režiséra Joëla Fargesa. Zákulisie tvorby Jana Švankmajera priblíži film Alchymická pec česko-slovenskej autorskej dvojice Jan Daňhel a Adam Oľha.
O TROFEJ FEBIOFESTU SÚŤAŽÍ AJ OSCAROVÝ NOMINANT
Kľúčovou programovou sekciou Febiofestu zostáva súťaž krátkych filmov V strede Európy, zameraná na filmy z krajín Vyšehradskej štvorky, Rakúska a od tohto roku aj Ukrajiny. Tým sa uzatvára výber krajín susediacich so Slovenskom, ktoré majú k sebe najbližšie, a to nielen vďaka spoločným hraniciam, ale aj svojou minulosťou a kultúrou.
Diváci tak majú opäť jedinečnú príležitosť vidieť zaujímavé krátke hrané, dokumentárne, animované a experimentálne filmy z nášho regiónu, ku ktorým by sa inak pravdepodobne nedostali. Súťaž tvorí už tradične 20 titulov, prihlásených bolo tento rok viac než 200 snímok.
Štyri bloky filmov budú tak ako vždy doplnené diskusiami s tvorcami po premietaní, ktorí tento rok zavítajú do Bratislavy v rekordnom počte. Diváci sa môžu tešiť na animované filmy, ktoré majú za sebou už bohatú festivalovú púť ako napríklad slovenský film Sh_t Happens, čerstvo nominovaný na domáce národné filmové ceny Slnko v sieti alebo ukrajinský animák Hlboká láska. A o hlavnú trofej Febiofestu sa bude uchádzať aj Dcera, ktorá v susednom Česku vyvolala senzáciu po tom, čo získala nomináciu na Oscara.
Medzi krátkymi dokumentami sa nájdu filmy ako Moja pekná krajina, zaznamenávajúci nárast radikalizmu a extrémistickej strany v Poľsku alebo český V Kyjeve se nestřílí, ktorý mapuje ukrajinskú spoločnosť po ozbrojenom konflikte v roku 2014.
Vo výbere hraných filmov diváci uvidia mrazivú snímku Hra o dvoch tínedžeroch, ktorí sa rozhodnú spáchať samovraždu v priamom prenose alebo maďarskú drámu Banality, nakrútenú na jeden dlhý záber, inšpirovanú tragickými udalosťami na bostonskom maratóne v roku 2013.
Vo výbere nezabúdame ani na experimenty – nový film Thorax od jedného z najvýznamnejších autorov súčasnej rakúskej experimentálnej scény Siegfrieda A. Fruhaufa či klip skupiny Čisté tvary Prelomiť vlny v réžii Andreja Kolenčíka, autora tohtoročného festivalového spotu.
Popri medzinárodnej a študentskej porote sa do hodnotenia súťažných filmov môžu zapojiť aj diváci a svojimi hlasmi na www.cinepass.sk vybrať najlepší divácky film.
Pásmo súťažných filmov I
Entropia
animovaný / Maďarsko / Réžia: Flóra Anna Buda
Film o troch verziách jednej mladej ženy. Každá z nich obýva istý priestor, v ktorom čelí svojim frustráciám. Stretávajú sa, až keď sa im podarí uniknúť.
Grimmelstein
hraný / Rakúsko / Réžia: Bruno Kratochvil
Ktokoľvek sa rozhodne zomrieť, vyberie sa na kopec Mt. Grimmelstein. Naomi sa do hrôzostrašných hôr vydá úplne sama hľadať svojho priateľa Maxa. Jej volanie sa stráca v ničote a jej výkriky miznú v hmle. Naomi začína rozmýšľať, či je láska naozaj silnejšia než smrť.
Prelomiť vlny
hraný / Slovensko / Réžia: Andrej Kolenčík
Vysokohorská útulňa umiestnená medzi dvoma svetmi odkrýva podivné udalosti…
Pozerajte v tme, počúvajte nahlas, neponáhľajte sa.
Harda
dokumentárny / Poľsko / Réžia: Marcin Polar
Jaskyňa Harda v sebe ukrýva mnoho významov: je vzdorovitá, zlovestná, odolná, vytrvalá, silná, neoblomná, chladná a tvrdá. Nečudo, že ju protagonista filmu pomenoval práve takto. Kamera ho sleduje, ako krok za krokom objavuje predtým nepoznané priestory, ktoré kladú čoraz viac prekážok chúlostivej ľudskej hmote.
Dcera
animovaný / Česko / Réžia: Daria Kashcheeva
V nemocničnej izbe si Dcéra vybaví okamih z detstva, keď sa ako malé dievča potrebovala podeliť s Otcom o svoj zážitok so zraneným vtáčaťom. Okamih nepochopenia a nedorozumenia i stratené objatie v nej rezonujú dlhé roky a doliehajú až sem, do nemocničnej izby. Do okamihu, keď sa v izbe rozbije okenné sklo pri náraze malého vtáčika.
Pásmo súťažných filmov II
Hranice
hraný / Česko / Réžia: Damián Vondrášek
Neplnoletý chlapec utečie počas zatýkania ilegálnych imigrantov na českej hranici. Veliteľ sa pokúša vyriešiť situáciu podľa pravidiel, no tie sú v protiklade s hlasom jeho svedomia.
Matches
animovaný / Maďarsko / Réžia: Géza M. Tóth
Každý z nás je iný, dokonca aj ja! Osamelý chlapec sa hrá s farebnými zápalkami, ktoré mu ožívajú pod rukami, keď hovorí o svojich snoch, strachoch a túžbach. Film je vytvorený na základe rozhovoru so sedemročným L. S.
Cez rieku Styx
dokumentárny / Ukrajina / Réžia: absolventi Filmového programu Sergeja Bukovského
Na Sviatok všetkých svätých prichádzajú na hroby tisícky ľudí, aby si pripomenuli svojich zosnulých blízkych, získali požehnanie či oslávili život… Úžasná tradícia, však?
Story
animovaný / Poľsko / Réžia: Jola Bańkowska
Story je reflexiou moderného človeka vo veku všadeprítomnej techniky. Pomocou funkcie „stories“, populárnej na mnohých sociálnych platformách, vidíme ľudí, ktorí sú osamelí, stratení alebo ľahostajní k realite, čo ich obklopuje. Akcia trvá jeden deň a je vyrozprávaná v krátkych, často (seba)ironických scénach, v ktorých do reality presakuje virtuálny svet.
4 dni po Vianociach
hraný / Slovensko / Réžia: Peter Hoferica
Východniar Matúš sa pokúša zaparkovať auto v zaprataných bratislavských uliciach a nepohádať sa pri tom s excentrickou sestrou. Tretí rok za sebou.
Pásmo súťažných filmov III
V Kyjevě se nestřílí
dokumentárny / Česko / Réžia: Jakub Šedý
Na začiatku vojny v roku 2014 trpia sociálne služby na Ukrajine nedostatkom peňazí. Sociálnych pracovníkov tu veľmi často suplujú dobrovoľníci a neziskové či cirkevné organizácie. Pomocnú ruku ľudia nachádzajú na prekvapivých miestach: v pizzerii, v kresťanskej protidrogovej liečebni, v pravicovom nacionalistickom hnutí či v útulku pre psov. Film je sériou stretnutí s prebúdzajúcou sa ukrajinskou občianskou spoločnosťou.
Thorax
experimentálny / Rakúsko / Réžia: Siegfried A. Fruhauf
Lom svetla vytvára rozochvené obrazce v tvare diamantov: je to projektor? Alebo žiarivka? Zdá sa, že ide skôr o „ľudský stroj“, ktorý režisérka pitve najjemnejším skalpelom.
Sh_t Happens
animovaný / Česko, Slovensko, Francúzsko / Réžia: Dávid Štumpf, Michaela Mihályi
Vyčerpaný údržbár. Jeho frustrovaná manželka. Úplne deprimovaný jeleň. Ich vzájomné zúfalstvo ich dovedie k absurdným udalostiam, pretože… sh_t happens.
Banality
hraný / Maďarsko / Réžia: Balázs Simonyi
Anatómia teroristického útoku, ktorý sa odohrá uprostred každodenných banálnych udalostí. Hraná experimentálna dráma, natočená na jeden dlhý záber. Režiséra inšpirovali tragické udalosti na bostonskom maratóne v roku 2013, na ktorom sa on sám zúčastnil ako bežec.
Strážca
hraný / Rakúsko / Réžia: Albin Wildner
Raphael má päťdesiatštyri rokov, je nezamestnaný a okolnosti ho prinútia prijať ponuku úradu práce. Zamestná sa v bezpečnostnej službe ako nočný strážnik. So svojím milovaným psom sa už dávnejšie musel nasťahovať k matke pripútanej na lôžko. Pomaly sa zmieruje so svojou životnou situáciou. Zrazu sa však prihodí čosi, čo všetko prevráti hore nohami.
Pásmo súťažných filmov IV
Plavání pro pokročilé
hraný / Česko / Réžia: Šimon Štefanides
Mladá matka smie svojho syna vídať len zriedka, a to v sprievode sociálneho pracovníka. Počas jedného zo stretnutí, tentoraz v bazéne, sa opäť snaží so synom, ktorý sa jej za roky odlúčenia vzdialil, zblížiť. Keď sa už zdá, že sa jej chlapcovu náklonnosť darí získať, neodvratne ju doháňajú spomienky na zlyhanie, ktoré viedlo k ich násilnému oddeleniu.
Hlboká láska
animovaný / Ukrajina / Réžia: Mykyta Lyskov
Ponad ukrajinské mesto preletí orol bielohlavý, symbol USA, a z kloaky v tvare hviezdy vypustí vajce, z ktorého po náraze vznikne rastúci atómový hríb. Súdruhovi Leninovi vybuchne lebka. Sebavedomý muž skočí šípku do vypusteného bazéna. S krajinou, ktorá sa iba začína hľadať a pomaľúva múry modrými a žltými pásmi, to nevyzerá dobre.
Hra
hraný / Česko / Réžia: Lun Sevnik
Boris a Hugo, šestnásťroční kamaráti, sú u Huga doma. Kúpili si zbraň. V internetovom livestreame oznámia, že v priebehu najbližšej hodiny spáchajú samovraždu. Boris je o svojom rozhodnutí presvedčený, naopak Hugo má stále pochybnosti. Sadizmus, homoerotika a deštruktívne tendencie dostávajú v záverečných momentoch ich životov voľný priechod.
List dcére
experimentálny dokument / Rakúsko / Réžia: Wilbirg Brainin-Donnenberg
Od Stredomoria po exotický raj. Od matky k dcére. Veľkonočné zvyky. Idylka sa rozpadá a vytvára priestor na zamyslenie nad tým, čo znamená byť samostatnou a nezávislou ženou. Úvaha o súvislosti medzi osobnými a politickými záležitosťami.
Moja krajina taká krásna
dokumentárny / Poľsko / Réžia: Grzegorz Paprzycki
Ironický názov dokumentu je odkazom na tendencie k radikalizmu, ktoré sú posledných pár rokov v Poľsku na vzostupe. Hneď na začiatku sa dozvieme, že uvidíme „zábery z vybraných spoločenských udalostí, neusporiadané chronologicky“. Režisér kladie vedľa seba volebné zhromaždenia, protesty a nepokoje v uliciach, ale aj vyhlásenia antifašistických organizácií.
POROTA
Katharina Stumm
Katharina Stumm vyštudovala dejiny filmu na londýnskej King’s College. Uplatnila sa vo funkcii vedúcej vývoja v jednej berlínskej produkčnej spoločnosti a pravidelne spolupracuje s Berlinale Co-Production Marketom a rôznymi inými koprodukčnými trhmi a festivalmi. Od roku 2018 je programovou manažérkou koprodukčného trhu Connecting Cottbus a programovou konzultantkou Filmového festivalu Cottbus.
Peter Cerovšek
Peter Cerovšek je aktívnou súčasťou filmovej obce vo viacerých pozíciách: ako festivalový dramaturg, scenárista, režisér, kritik a publicista. Je riaditeľom a dramaturgom Festivalu krátkych filmov v Ľubľane FeKK a prezidentom Spoločnosti krátkych filmov Kraken. Vyberá tiež filmy do sekcie krátkych filmov na festival Liffe v Ľubľane a je riaditeľom archívu experimentálnych filmov, videí a nových médií DIVA Station. Písal filmové recenzie do Rádia Študent a magazínov Ekran, Filmonaut a KINO!. Režíroval niekoľko krátkych filmov, ktoré získali medzinárodné uznanie, napríklad Domov je tam, kde je dom (2019); Fundamenty (2018); Všetci sme tu boli odjakživa (2016); Chodníčky (2015); Bežec (2014).
Fernando Vasquez
Fernando Vasquez je portugalský festivalový dramaturg a filmový kritik. Vyštudoval filmovú vedu na Univerzite v Buckinghamshire a postgraduálne štúdium na Londýnskej škole žurnalistiky. V Spojenom kráľovstve sa niekoľko rokov venoval písaniu o súčasnom dianí a filmovej kritike pre Independent, Red Pepper Magazine a Bulb Magazine. V roku 2007 sa rozhodol vrátiť do Portugalska a začal pracovať ako výkonný producent na festivale FEST – Noví režiséri / Nový filmový festival, kde v súčasnosti pôsobí na pozícii umeleckého riaditeľa. V rokoch 2012 až 2016 bol tiež vedúcim debatného oddelenia Nisi Masa – Európska sieť mladej kinematografie, kde zorganizoval niekoľko seminárov filmovej kritiky na filmových festivaloch, medzi inými v Cannes, Benátkach a San Sebastiane. Popri svojej práci na festivale FEST prispieva na portál C7nema.net a do ďalších publikácií, riadi filmovú distribučnú spoločnosť Borderline Cinema a vedie podcast Feios, Porcos e Maus.
FILM + = SLÁVNI REŽISÉRI + OCEŇOVANÉ FILMY + OSCAROVÍ NOIMINANTI
Sekcia Film + sú slávni režiséri + oceňované filmy + distribučné predpremiéry + oscaroví nominanti. Tí sú hneď dvaja. Dokumentárna udalosť uplynulej sezóny Pre Samu – silný príbeh sýrskeho manželského páru, ktorý z domova vyženú až opakované smrteľné bombardovania ich nemocnice a túžba po lepšom živote pre ich novonarodenú dcéru Samu. Poľská nominácia na zlatú sošku tématizuje pokrytectvo katolíckej cirkvi – cez príbeh mladého delikventa, ktorý sa zhodou okolností stane kňazom vo filme Corpus Christi.
Veľké režisérske mená sa tematicky obracajú do minulosti. Roman Polanski v novinke Dôstojník a špión, čerstvo ocenenej francúzskymi národnými filmovými cenami César, rozoberá slávnu Dreyfusovu aféru, ktorá otriasla francúzskom v roku 1894 a predznamenala zničujúci antisemitizmus 20. storočia. Tematicky súvisiaca a v dnešnej dobe mimoriadne dôležitá je aj novinka Alejandra Amenabara Kým sa skončí vojna, kde popredný španielsky intelektuál nedokáže rozpoznať blížiacu sa Frankovu diktatúru a nevedomky jej pomáha prevziať moc v krajine. Na Febiofest sa cez nový film Štátny pohreb vracia minuloročný hlavný hosť Sergej Loznica, ktorý z archívnych materiálov zrekonštruoval obludné rozmery pohrebnej ceremónie najkrvavejšieho diktátora 20. storočia Josifa Stalina. Originálnu reflexiu komunistickej totality, následnej revolúcie a zamyslenia sa kam naša spoločnosť ďalej smeruje prináša Vachkov šesťhodinový opus Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie.
Nový film Grímura Hákonarsona Ďaleko od Reykjavíku je tiež blízky slovenskej realite. Osamelá farmárka sa v ňom napriek mlčiacej väčšine postaví miestnej mafii, ktorá dohadzuje kšefty svojim ľuďom. Mafiánske praktiky presahujúce do vysokej politiky tematizujú Rodrigo Sorogoyen a Corneliu Porumboiu v snímke Kráľovstvo.
Aby sme mohli zo zložitej súčasnosti na chvíľu uniknúť, sú v sekcii aj dva filmy z inej reality. Quentin Dupieux obsadil hereckú hviezdu Jeana Dujardina do úlohy muža posadnutého bundou z jelenej kože vo filme Jelenica. V jakuza vyvražďovačke Prvá láska zas ukáže kultový japonský režisér Takaši Miike v plnej kráse osvedčenú kombináciu mafiáni + drogy + krv + láska + ešte viac krvi… + samozrejme humor.
BEZ LIMITOV S INOVATÍVNYMI A NEOČAKÁVANÝMI FILMAMI
Čo možno očakávať od sekcie Bez limitov? Neočakávané: žánrové spojenia, herecké obsadenia, dejové zvraty. Filmy aj inovatívne, aj nezvyčajné možno až podivné, pre divákov s otvorenou mysľou a trochou guráže. Výber obsahuje snímky od adaptácie poviedky H.P. Lovecrafta v hlavnej úlohe s Nicolasom Cageom vo filme Farba z vesmíru cez dokumenty o vesmírnych psoch túlajúcich sa ulicami Moskvy (Space Dogs) až po uletený heimat zombi mashup z Moravy (Morava, krasna zem III).
Nájde sa tu však aj dvojnásobný oscarový nominant Krajina medu, ktorý poetickými obrazmi z balkánskych vrchov rozpráva príbeh včelárky a ľudstva postupne drancujúceho obmedzené zdroje našej planéty. Iným spôsobom na prebiehajúcu ekologickú krízu poukazuje dystopická novinka maďarskej režisérky Ágnes Kocsis Eden, v ktorej hlavná postava trpí alergiou na aktuálne výdobytky civilizácie. Zem sa pre ňu stala cudzou planétou, po ktorej musí chodiť v skafandri. Do alternatívnej reality diváka prenesie aj ukrajinský Atlantis, predpovedajúci vývoj zamrznutého konfliktu na Donbase.
Pozitívnejšiu atmosféru má dokument Lekcie lásky, kde sa týraná žena rozhodne v pokročilom veku hľadať lásku v inej krajine. A na záver ešte jedna chuťovka z USA. Ak chcete vedieť, ako by vyzerala séria Black Mirror, ak by ju režíroval Wes Anderson, nevynechajte americký film Tam kde je tráva zelenšia.
BOHATŠÍ FILMOVÝ PROGRAM PRE RODINY S DEŤMI
Aký je zmysel stretnutí tých najmenších a najmladších divákov s čarovnou fantáziou či už hraných a či animovaných filmových príbehov? A prečo je dôležité porozumieť ich poetike aj morálnemu posolstvu? Poodhaliť dôležité témy pre detského a mládežníckeho diváka prostredníctvom sveta filmu, pobaviť, ale aj vyzdvihnúť vzdelávací potenciál filmu. To všetko a viac už od roku 2014 prináša na Medzinárodnom filmovom festivale Febiofest sekcia pre deti a mládež s názvom Filmový kabinet deťom.
Tento rok prinesie ešte bohatší program pre malých divákov. Ide o kolekciu ôsmich filmov, ktoré bežne v našich kinách nemožno nájsť. Sekcia je tento rok prvýkrát rozšírená aj o premietania pre rodiny s deťmi v popoludňajších hodinách a cez víkend. A tešiť sa môžu aj na tvorivé dielne v sprievodnom programe.
„Sekcia ponúkne pestrú zmes filmov pre deti a ich rodičov a pokúsi sa vytvoriť dôležitú platformu pre detské otázky. Predovšetkým však bude priestorom plným vzrušujúcich zážitkov a času stráveného s priateľmi a blízkymi v prítmí spojenom s premietaním magických obrázkov, ktoré ponúka len kino,“ hovorí zostavovateľka sekcie Martina Mlichová z Asociácie slovenských filmových klubov.
Dojímavý austrálsky príbeh Chlapec a pelikán je o sile priateľstva a lásky. Kingley, úspešný podnikateľ na dôchodku a starý otec si spomína na dávno zabudnuté detstvo, ktoré strávil s otcom na odľahlom morskom pobreží. Rozpráva svojej vnučke príbeh o tom, ako zachránil a vychoval neobyčajného osiroteného pelikána Percivala. Ich pozoruhodné dobrodružstvá a jedinečné puto výrazne ovplyvnilo životy oboch.
Dôkazom, že aj dieťa vie zmeniť svojím pozitívnym postojom svet, je nemecký film Rocca mení svet. Statočná, zábavná, jedinečná – taká je jedenásťročná Rocca. Jej otec na ňu ako kozmonaut síce dozerá z výšin vesmíru, dole na Zemi však býva sama, len so svojou veveričkou. Po prvý raz v živote chodí do normálnej školy, kde výrazne vytŕča. A keďže spravodlivosť je u nej vždy na prvom mieste, neváha sa postaviť proti triednej šikane. Aj preto sa skamaráti s bezdomovcom Casparom a chce mu pomôcť.
V nórskej roadmovie Los Bando sa štvorica priateľov vyberie za výhrou na majstrovstvá v rockovej hudbe. Bubeník Grim a gitarista Axel, najlepší kamaráti, majú kapelu Los Bando Immortale. Axelov hlas však nie je najlepší – je otrasný. Grim zatiaľ nenašiel odvahu povedať mu to. Pripravia konkurz, na ktorom sa zúčastní iba Thilda, deväťročná violončelistka. Z miestneho talentovaného jazdca rely Martina zas urobia šoféra, ale netušia, že nemá vodičský preukaz. Partia sympatických čudákov sa vydáva na bláznivú cestu Nórskom a za nimi uháňajú rodičia a policajti.
Kolekciu filmov doplnia slovenské a české snímky, ktoré si môžu užiť aj tí najmenší diváci. Klasická rozprávka Hodinárov učeň bude o láske, chamtivosti a malichernosti, ale aj o ľudskej odvahe a šikovnosti. Nad kolískou novorodeného Urbana hovoria dvaja dobrí duchovia osudu o bohatstve a láske, zlá sudička o chudobe a nekonečných strastiach. Čia sudba bude silnejšia?
Krátky animovaný česko-slovenský film Cez palubu! prinesie príbeh Noemovej archy z trochu iného pohľadu. Tvorcovia tu pridávajú drobný bonus – zvierací pár, ktorý by Noe určite zachrániť nechcel. Tvorí ho spomalený chameleón a prekvapivo rýchly a vrtký kivi.
Najmenších divákov tiež potešia animované Maškrtné medvedie príbehy. Jeden je veľký a druhý krpatý. Medveď a Medvedík sú stále hladní. Spolu podnikajú tie najbláznivejšie dobrodružstvá, aby si čo najjednoduchšie naplnili večne prázdne brušká. Uvidíte, ako sa títo zábavní chlpáči zoznámili, ako spolu varia alebo ochutnávajú hľuzovky, ako v lete slávia Vianoce, lebo tie skutočné každú zimu prespia, aj ako sa udobrujú po medvedej hádke.
Emotívny slovenský dokument Kroky na hrane, zaznamenáva šiestich ultrabežcov, ktorí sa vydali na 170-kilometrovú púť z Osvienčimu do Žiliny. V apríli 1944 utiekli dvaja Slováci Rudolf Vrba a Alfred Wetzler z pekla koncentračného tábora Osvienčim v Poľsku. Niesli so sebou dôležité informácie o priemyselnom vyvražďovaní Židov v tábore, aby ich odovzdali svetu. O 73 rokov neskôr si tento skutočný príbeh pripomína šesť ultrabežcov, ktorým beh po autentickej trase úteku zmenil život.
K sekcii sú každoročne organizované aj školské projekcie pre žiakov základných škôl aj študentov stredných škôl. Filmový kabinet pre starších žiakov a študentov fokusuje vždy aktuálne celospoločenské témy, učí študentov konfrontovať sa s nimi a zaujať vlastné stanovisko. Kroky na hrane prinášajú dôležitú tému boja proti extrémizmu, neznášanlivosti a xenofóbii. „Hľadanie vzorov pre mladých ľudí býva často zásadnou témou, obzvlášť vo svete, v ktorom čoraz viac absentuje vzťah rodičov a detí. Filmový kabinet tak pomáha prostredníctvom kinematografie spraviť prvý krok na stranu dobra,“ vysvetľuje Martina Mlichová. Koncepcia školských projekcií poputuje aj do zapojených regiónov na území celého Slovenska.
PLANET DARK POBAVÍ NA NOČNÝCH PROJEKCIÁCH
Mohlo by sa zdať, že na filmový festival patria len umelecké filmy, ale keď môže mať v Cannes premiéru Indiana Jones alebo v Benátkach vyhrať Joker, zanechajme predsudky bokom. Po minuloročnom pilotnom ročníku prichádza aj tento raz na Febiofest sekcia venovaná žánrovým filmom, ktorá vznikla v spolupráci s webovou platformou Planet Dark. Výber ponúka napätie a emócie, snímky z americkej, európskej aj ázijskej produkcie, ktoré sa na náš trh sa často nedostávajú.
Z Kórey doputuje akčná nádielka Gangster, poliš a diabol. Príbeh gangstera, ktorému je v pätách nájomný vrah je plný nečakaných zvratov. Najmä, keď sa ako tretí pripletie do hry policajt, ktorý sa s gangstrom spojí, aby mu za pomoc pri chytení zabijaka zachránil život. Kórejskí režiséri vedia nakrúcať akčné trilery ako málokto a tento film patrí medzi najväčšie hity v domácich kinách a tiež na festivaloch žánrových filmov ako je Fantasia Fest. Z Ázie pochádza aj ďalší film vo výbere. Vizuálne opulentná taiwanská snímka Nina Wu balansuje na hrane nočnej mory a psychologickej drámy. Odohráva sa totiž vo filmovom priemysle a jeho hlavou hrdinkou je herečka, ktorá sa až príliš vžije do svojej prvej a vytúženej role. Normálny život, ktorý sa s ňou nemazná, tak ide stranou. Dokáže sa však ešte do neho vrátiť?
Krv na jej mene je americký debut, ktorý opäť rozčeril vody temných žánrov a preslávil sa na festivaloch fantastických filmov. Príbeh ženy, ktorá ujde zo smrteľnej nehody, aby sa na druhý deň rozhodla svoj nerozvážny skutok zamaskovať, ide proti všetkým konvenciám. Film na pomedzí hororu sa veľmi radikálne zahráva s diváckymi očakávaniami. Z Argentíny prichádza pozoruhodný hororový film Kameň, papier, nožnice. Azda najdesivejší film z celej kolekcie ukazuje, ako to môže dopadnúť, keď máte dvojča a príde na dedičstvo.
Miláčik francúzskych intelektuálov Bertrand Bonello, ktorého filmy De La Guerre a Nevestinec spôsobili na festivalovej scéne množstvo škandálov, sa tento raz púšťa do filmu o dospievaní. Príbeh jeho Zombie child vypovedá hlavne o tom, kam až môže zájsť tínedžerská žiarlivosť, keď máte po ruke spolužiačku z Haiti, kde sa praktikuje Voodoo.
V španielskom filme sa to šialenstvom len tak hemží. Príbeh posledného filmu z ponuky sekcie Planet Dark to len potvrdzuje. Keď hlavná hrdinka snímky Výhody cestovania vlakom odvezie manžela na psychiatrickú kliniku, stretáva sa vo vlaku s psychiatrom, ktorý sa rozhodne jej vyrozprávať také obyčajné príbehy neobyčajne pomätených pacientov. Z pokojnej jazdy španielskou krajinou sa stane psychedelický zážitok plný bizarností a desu.
ZRKADLO MINULOSTI S LYNCHOM AJ WAJDOM
Sekcie, ktoré sa na festivaloch venujú výberu archívnych filmov, začínajú prežívať nečakanú renesanciu. Popri klasike z prvej polovice 20. storočia sa do nich čoraz častejšie dostávajú aj filmy, ktoré formovali súčasného diváka a súčasný svetový film, a tejto tendencii podľahol tento rok aj Febiofest.
Výber sekcie Zrkadlo minulosti zahŕňa vo svojej dobe škandálny film Extase Gustava Machatého a nemenej radikálny Zlatý vek Luisa Buñuela. Zároveň v ňom však nájdete rané filmy dosiaľ tvoriacich autorov Davida Cronenberga (Crash), Larsa von Triera (Dogville) a Davida Lyncha (Modrý zamat). Kolekciu dopĺňajú vojnové drámy: Kanály Andrzeja Wajdu a predovšetkým jeden z pokladov slovenskej kinematografie Zvony pre bosých Stanislava Barabáša.
Všetky filmy spája dôsledný záujem o ľudskosť a silný autorský rukopis, či už ide o pátranie po emóciách a sexualite, alebo o postavenie jedinca tvárou v tvár diktatúre väčšiny. Zároveň ide o nosiče, ktoré prešli digitalizáciou (s výnimkou Zvonov pre bosých, ktoré uvádzame zo skvele rekonštruovanej 35 mm kópie), čo divákom ponúka mimoriadny zážitok. Projekcie uvedú filmoví historici, kurátori i tvorcovia, ktorí sa podieľali na ich vzniku.
FEBIOFEST PUTUJE DO REKORDNÝCH 16 MIEST
Dôležitou a stálou ideou Febiofestu je aj jeho „putovanie“ do slovenských regiónov, kde každý rok festival zväčšuje divácku základňu a podporuje kultúrny rozvoj v kinách mimo Bratislavy. Aj tento rok sa vyberie po Slovensku a od 11. marca do 1. apríla 2020 zavíta do rekordných 16 miest: Banskej Bystrice, Dubnice nad Váhom, Hlohovca, Kežmarku, Košíc, Levíc, Lučenca, Martina, Modry, Nitry, Nových Zámkov, Popradu, Prešova, Prievidze, Trenčína, Trnavy.
Do regiónov prichádza Febiofest s kolekciou štyroch festivalových filmov z hlavného programu.
Filmy Raj na zemi a Pre Samu sú dva dokumenty vypovedajúce o vojnových konfliktoch a živote dvoch reportérov, ktorí ich dlhodobo zaznamenávajú alebo bezprostredne prežívajú. Jeden intímny a minimalistický, druhý epický a strhujúci, prvý objektívom mužského protagonistu, druhý cez prizmu ženy a matky súčasne. Obidva s naliehavým odkazom a posolstvom presahujúcim hranice krajín či vojnových zón.
Druhú dvojicu filmov z festivalového výberu dopĺňa ženská a dievčenská hrdinka v snímkach Ďaleko od Reykajvíku a Rocca mení svet, ktoré sa vo svojich fikčných filmových svetoch postavia na stranu spravodlivosti, každá vo svojom štýle, ktorému nebude chýbať elegancia.
„Náš výber prináša rôzne podoby zápasu, boja, odvahy a statočnosti, hľadania zmeny a nachádzania nádeje v rozmanitých autorských a filmových podobách. Ten vo finále reprezentuje slovenský autorský dokument, tohtoročný oscarový nominant, severská dráma aj zábavný rodinný film,“ vysvetlil Jakub Zipser z Asociácie slovenských filmových klubov, v ktorej distribúcii vstúpia do kín tri zo štyroch filmov uvedených v regiónoch.
Banská Bystrica: FK v Múzeu SNP 16.-19.03.2020
Dubnica nad Váhom: Filmový klub Kina Lastovička 11.-18.03.2020
Hlohovec: Kino Úsmev 12.-15.03.2020
Kežmarok: FK Iskra / Kino Iskra 23.-25.03.2020
Košice: Kino Úsmev 19.-21.03.2020
Levice: Filmový klub Otáznik / Kino Junior 18.-20.03.2020
Lučenec: FK Priestor; FK Európa / Kino Apollo 19.-25.03.2020
Martin: FK Alternatíva Martin / Kino Moskva 24.-25.03.2020
Modra Filmklub K4 / Kino Mier 24.-26.03.2020
Nitra: Kinoklub Tatra 16.-30.03.2020
Nové Zámky: FK pri Kine Mier 24.3.-26.3.2020
Poprad: FK Poprad / Kino Tatran 23.-25.03.2020
Prešov: Kino Pocity 24.-25.03.2020
Prievidza: FK ´93 30.03.-01.04.2020
Trenčín: Artkino Metro 19.-22.03.2020
Trnava: FK Naoko / Kino Hviezda 16.-17.03.2020
INDUSTRY DAYS
Po piaty raz Industry Days počas 27. ročníka MFF Febiofest Bratislava vytvoria platformu pre spájanie producentov, filmových profesionálov, študentov filmov a kohokoľvek, kto sa zaujíma o špecifické témy spojené s produkciou audiovizuálnych diel. Prezentácia nadchádzajúcich slovenských projektov Works in Progress bude už tradične hlavnou súčasťou programu.
Tento rok sa industry program zameria predovšetkým na dokumentárne filmy. Industry Days sú organizované v úzkej spolupráci so Slovenským filmovým ústavom – Národným kinematografickým centrom.
WORKS IN PROGRESS
16. 3. | 10:00 | Kino Lumière K1
Už piaty raz sa v rámci Industry Days Febiofestu predstavia slovenským aj zahraničným filmovým profesionálom, novinárom i širokej verejnosti pripravované slovenské filmy: desať celovečerných projektov (z toho šesť hraných filmov, štyri dokumentárne) doplnia dva študentské krátkometrážne dokumentárne projekty.
PRÍLEŽITOSTI SLOVENSKÉHO DOKUMENTU
16. 3. | 15:30 | Kino Lumière K2
Aké sú možnosti vývoja, prezentácie či vzniku medzinárodných koprodukcií na poli dokumentárneho filmu? Využívajú ich tvorcovia slovenských dokumentárnych filmov v dostatočnej miere? Zástupcovia filmových profesionálov nielen zmapujú situáciu na súčasnom trhu s dokumentárnymi filmami, ale sa zároveň podelia o svoje vlastné skúsenosti.
Panelisti
Erik Winker, producent
Tomáš Krupa, režisér
Kim Busch, Dok Leipzig
Aleksandar Govedarica, Syndicado Film Sales
ČO JE TO „DOKUMENTÁRNY FILM“?
17. 3. | 11:00 | Kino Lumière K2
MFF FEBIOFEST sa spoločne s Asociáciou nezávislých producentov bude venovať téme dokumentárneho filmu s cieľom definovať základné oblasti: čo je to autorský dokumentárny film – kinematografický dokument – televízny dokument, a rozšíriť ju aj o otázky náročnosti z hľadiska profesií (napríklad definovanie a porovnanie náročnosti a rozsahu práce vybranej filmovej profesie na televíznom a kinematografickom dokumentárnom a na hranom filme, nákladov na túto prácu), a o možnosti ich reálneho nastavenia pri samotnej filmovej tvorbe ako aj pri zabezpečovaní financovania projektov.
O vnímaní dokumentárneho filmu v domácom audiovizuálnom prostredí z tvorivého i finančného hľadiska budú diskutovať zástupcovia producentov, Audiovizuálneho fondu, verejnoprávneho vysielateľa Rozhlas a televízia Slovenska a distribútorov.
Moderuje
Zuzana Mistríková
Panelisti
Erik Winker, producent
Tomáš Krupa, režisér
Kim Busch, Dok Leipzig
Aleksandar Govedarica, Syndicado Film Sales
Zdroj: TS – Zuzana Kizáková