Dobrodružstvo začína tam, kde je nádej na neúspech! Najnovšia cesta režiséra a cestovateľa Dana Přibáňa zo všetkého najviac pripomína dobrodružný román. Nechýbajú v ňom výsluchy tajnou službou, útek z krajiny šialeného diktátora, očakávanie narodenia potomka, ale aj spomalenie, aby bolo možné prijať smrť kamaráta. Film Žltou žabou do zeme modrého neba prichádza do slovenských kín 1. mája 2025, divákom ho prináša distribučná spoločnosť Filmtopia.
Po tom, čo Žltý cirkus obišiel svet na trabantoch, dal si za úlohu ešte väčšiu výzvu – dať dokopy auto, ktoré nielen pláva, ale nikto ho nepozná a ani ho nevie opraviť. A hlavne, ešte nikto sa s ním nikdy na takúto dlhú cestu nevydal. Luaz 967, ktorý premenovali na Žltú žabu, je najmenej známym a najmenej úspešným obojživelným autom sveta. Auto veľké ako trabant, pomalé, nepohodlné a hlučné. Pripraviť ho na cestu trvalo niekoľko rokov, rovnako ako plávajúcu trojkolku Honda ATC200 nezničiteľného Mareka Slobodníka. Tá sa začala – a vzápätí aj prestala – vyrábať na začiatku 80. rokov, pretože sa javila príliš nebezpečná. Hovorili im, že do Mongolska nikdy nedorazia – a to bolo presne to, čo partiu Dana Přibáňa dokázalo motivovať, aby prekonala samu seba.
Česko-slovenská partia dobrodruhov na obojživelnom vozidle Luaz 967, prezývanom Žltá žaba, dorazila z Prahy do Ulanbátaru za 4 mesiace – cesta cez Turecko, Irán, Turkmenistan, Uzbekistan, Kazachstan a Rusko merala 17 765 kilometrov. Putovanie po nekonečných pustatinách na palube dvoch obojživelných áut a plávajúcej trojkolky trvalo 129 dní.
Slovenský motorkár Marek Slobodník touto cestou ustanovil svetový rekord v jazde na neodpruženej motorovej trojkolke, kedy na jeden záťah prekonal 14 272 kilometrov z Banskej Bystrice do Ulanbátaru. Aby neskončil v nemocnici, musel počas cesty neustále pridávať nové a nové vankúše.
,,Keď som vyrazil, myslel som si, že cestu neprežijem. Ale v Mongolsku už som sa na trojkolke cítil ako ryba vo vode,‘‘ spomína na cestu Marek.
Najzvláštnejší bol podľa cestovateľov prechod Turkmenistanom – diktatúrou tak bizarnou, že sa podľa nej točia komédie. Jedným z pravidiel, ktoré musel dodržať, je zákaz vjazdu iných ako bielych áut do hlavného mesta, takže žlté žaby museli zostať za jeho ,,hradbami‘‘.
Najnepríjemnejší bol zas prechod Ruskom, kde musela výprava absolvovať niekoľko výsluchov FSB, ale aj prehliadky mobilov a počítačov. A potom už nasledoval skutočný cieľ cesty – Mongolsko, kde žlté žaby využili svoje schopnosti prekonávať hory a rieky naplno!
„Vrcholem naší cesty bylo, když jsme propluli pouští Gobi! Přímo pod jedněmi z největších dun světa,“ popisuje Přibáň velké finále cesty. „Seděli jsme v autě, kterým jsme sem přijeli z tisíce kilometrů vzdáleného domova, plujeme s ním a za „okýnkem“ se pomalu sunou majestátní duny Gobi. Magické! To je něco, o čem se nám nesnilo a bylo to dílem obrovské náhody a štěstí.“
Tento výnimočný zážitok bol možný len vďaka tomu, že výprava objavila jazero, ktoré vzniklo zásluhou silných dažďov iba na pár týždňov.
Cestovateľov však na výprave zastihli aj smutné správy. Radek, najväčší punkáč, enfant terrible Žltého cirkusu, ktorý mal vystriedať Mareka, nečakane zomrel.
„Od stejného buddhistického kláštera, kde jsme večer zapálili svíčku za Radka, ráno odjížděl Marek domů, aby se o pár dní později narodila jeho dcera Sára. Bylo to smutné i veselé zároveň,“ spomína Dan Přibáň.
Film Žltou žabou do zeme modrého neba je, ako sa na správny dobrodružný film patrí, plný emócií a nečakaných zážitkov. Do slovenských kín prichádza iba pár dní po českej premiére – 1. mája. Už predtým si ho však diváci budú môcť vychutnať na slávnostnej premiére spojenej s motozrazom netradičných vozidiel 27. apríla v DK Zrkadlový háj v bratislavskej Petržalke, a to aj za účasti delegácie, kde nebudú chýbať Dan Přibáň a Marek Slobodník.
Zdroj: TS Jana Gombiková, PR manažérka spoločnosti Filmtopia
Zdroj foto: Filmtopia